Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Curlar du ditt barn?

I969 skrev 2013-09-19 20:56:36 följande:
    Fast det TS undrade var ju just om de lagar lite mat och hjälper till hemma. Det tolkar jag som att typ städa/tvätta.

Enligt dig så curlar man bara om man gör saker som barnet redan "kan", men hur vet man om de kan eller inte om de aldrig rör ett finger hemma? Då kvarstår bara vad man tänker att de borde kunna för sin ålder, och där verkar vi ha väldigt olika perspektiv.

Ordet curling verkar i vissa sammanhang handla väldigt specifikt om att typ skjutsa barnen. Jag tror det är av den anledningen att just att skjutsa är så harmlöst att strunta i, de får gå/cykla och allt gott. Men vad händer om man inte hjälper sitt barn med läxorna? Har man slutat curla då?

Jag tycker verkligen att balansgången är svår. Hur vet jag vad mitt barn behöver hjälp med? Man önskar sig ju inte tillbaka till den tid där barn som inte kunde så bra i skolan bara idiotförklarades. Idag har vi synen att att de kan ha problem som dyslexi och ADHD och att de behöver särskilt stöd. Men var går gränsen?

Jag "curlar" i alla fall helt klart med läxhjälpen.
    Det är en viss skillnad att låta barnen pröva på, mot att anse att barnen är curlade för att de inte kan t.ex laga mat.

Nu gav jag exempel på skjuts var för att de är något som barn verkligen blir idag, man skjutsar barn väldigt mycket idag mot när jag växte upp.

Jag curlar inte med läxhjälpen, hade jag gjort det, så hade jag gjort hemläxan, men jag hjälper till väldigt mycket men min tonåring får göra läxan, men jag kan förklara,  och tack och lov så har jag så mycket kunskaper att jag kan fortsätta med det även på gymnasiet.    
  • sextiotalist
    Nenne666 skrev 2013-09-20 00:00:50 följande:

Men ta bort ordet curling. Ni verkar ha hakat upp er på det. Så vi skippar det ordet. Boendeform stämmer av vad du gör med ditt barn, fine. Där är jag med också . Men livet framför är ju mer än ert övergångsställe? En 8-åring ska inte alls va fullärd och utan konktrollerande former. Ville mest veta hur färdigheterna ser ut och varför det ser ut som det gör. I min värld så skriker sig ungarna till sig allt , utan att ens bäddat sängen . Trots detta får dom både iPad och iphone... Tycker inte det är rätt.,' men jag kan väl ha kanske ha fel.
    Aha, du menar bortskämda barn, bortskämda barn kan vara väldigt självgående.

Jag har svårt att se vad Ipad och Iphone har med bäddade sängar och prestationer att göra. Vår tonåring fick en mobil tidigt utan en enda motprestation. 

Men han har aldrig skrikit till sig något (är inte den typen av barn heller) men om han har fått något så har det aldrig varit prestationsknutet.   
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2013-09-20 06:10:01 följande:
    Aha, du menar bortskämda barn, bortskämda barn kan vara väldigt självgående.

Jag har svårt att se vad Ipad och Iphone har med bäddade sängar och prestationer att göra. Vår tonåring fick en mobil tidigt utan en enda motprestation. 

Men han har aldrig skrikit till sig något (är inte den typen av barn heller) men om han har fått något så har det aldrig varit prestationsknutet.   
    Och jag glömde, bortskämda barn har funnits i alla generationer
  • sextiotalist
    Nenne666 skrev 2013-09-27 18:08:39 följande:

Nja, har nog formulerat mig knas. Men ungar som inte presterar nåt har också en förmåga att få saker rätt från himlen så som iPad å sånt, ungefär så. Bortskämda barn är väl lite curlade också ... Eller mycket. Det hänger väl ihop? Eller så har jag missuppfattat begreppen helt. Rätta mig gärna :)
    Jovisst kan bortskämda barn vara curlade, man kan vara bortskämd på många sätt, curla är ett sätt.
    Men curling kommer ifrån att sopa rent framför barnen, dvs de ska aldrig möta något motstånd. Inte det att de får vad de pekar på, som jag skrev, barn kan vara bortskämda med saker och ändå inte curlade.

Men jag tror nog att alla föräldrar, om de inte är helt hårdhudade, curlar sina barn någon gång. Det där som du beskrev, sonen som tog allt för givet och en mamma som slet häcken av sig, han är nog både bortskämd och curlad och sitter på en piedestal.

Ja, jag har curlat min son ibland, en period, när vi hade extremt långa dagar, så fixade jag frukosten innan vi åkte (men å andra sidan så fixade han något att äta när han kom hem, så det jämnade ut sig)       
  • sextiotalist
    I969 skrev 2013-09-28 00:39:51 följande:
    Jag försökte genom mitt inlägg förklara varför jag fann krönikan du länkade till lite för platt och jag tycker jag höll mig till det ämnet betydligt mer än du själv Att jag tog vår situation som exempel är väl inte konstigare än att du tar dina egna baka-mackan-exempel (och det är ju ingen konst att få 2-3 åringar att hjälpa till). Jag försöker bara göra bilden lite mer komplex eftersom den är det! Du säger att det finns en minoritet som behöver extra stöd i skolan och då får jag nog säga - vakna upp. Jag är dock tveksam till att det är curling som ligger bakom problematiken, som sagt så tror jag det mer handlar om brist på föräldrars ork och tid att vara sociala med och engagera sig i sina barn (samt brister i förskola och skola). TROR jag! Jag vet inte. Du skriver att du-vet-väl-inte varför jag väljer att "curla" mina barn. Men det vet jag - för att jag TROR att jag gör det rätta, genom att hjälpa dem mycket när det inte funkar för dem. Men jag tycker att avvägningen mellan att hjälpa tillräckligt eller för mycket är en balansgång.
    Jag blir alltid lika full i skratt när folk skriver "tom min tre-åring klarar detta", då brukar jag tänka i mitt stilla sinne "det växer bort det också".

Just småbarn är väldigt hjälpsamma (eller stjälpsamma ibland) och tycker det är jättekul att göra det mamma och pappa gör (ofta roligare än att mamma/pappa leker med dom).

Då är det värre när man ska få en tonåring göra saker, det är något som händer i den åldern. 

Och fortfarande så anser jag att curling är en helt annan sak än att man förväntar sig att en 12-åring ska sköta hushållet. Och ja, jag tror varenda 12-åring kan sköta ett hushåll om de är så illa tvungna       
  • sextiotalist
    twain skrev 2013-09-28 11:39:24 följande:
    Skratta är väl bra. Fast jag tycker att det är väldigt stor skillnad mellan små barn i samma ålder. Det är inte alls självklart att små barn hjälper till hemma. Tvärtom tycker många att det är en stötande tanke. Vad gäller äldre barn och tonåringar är det enligt min erfarenhet extremt stor skillnad från person till person. Vissa klarar/gör ingenting, medan jämnåriga mer eller mindre är självgående.

Du pratar om att man ska "få" tonåringar att göra saker. Måste det vara så? Jag har sett positiva exempel som får mig att tänka på ett annat sätt. Men jag tycker som sagt att det är ganska meningslöst att prata med folk som 'minsann vet hur det är'. Om en person redan har bestämt sig för att det är på ett visst sätt och varken vill ta in nya tankar, eller på ett konstruktivt sätt dela med sig av sina egna, är diskussionen död vad mig anbelangar.

ja, jag blir full i skratt när mamman med sitt första varm föraktfullt påpekar att "min tre-åring klarar minsann av att baka bröd". Det är fullständigt normalt att en tre-åring vill göra det som föräldrarna gör. Tonåringar är inte helt lika villiga, jag har läst flera trådar där föräldern undrar var deras hjälpsamma

son/dotter försvann. Jag ser pendeln har slagit över till att många vill ha barn som ska kunna driva ett hushåll innan de fylkt 13 och de barn som inte gör det är curlade. I deras ögon är nog min generation också curlade.
  • sextiotalist
    glassen skrev 2013-09-28 22:27:31 följande:

Mycket tänkvärt i ditt inlägg som stämmer bra med mina egna funderingar. Jag tror inte heller att curling i sig är det stora samhällsproblemet utan alla dessa frånvarande föräldrar. Tyvärr har vi dessutom så dåligt samvete för att vi har så lite tid för våra barn så vi curlar dem ännu mer för att döva det dåliga samvetet, vilket ger en ond cirkel.
    När jag var barn var min mamma hemma ofta när jag kom från skolan och då var det självklart att få lagad mat när man kom hem. Idag kallas det att barn som inte gör sin egen mat blir curlade.
    Nu för tiden jobbar många föräldrar heltid och dessutom ska det pressas in en massa (onödiga?) aktiviteter på kvällarna, vilket egentligen ingen hinner och orkar. Föräldrar kör för att döva sitt dåliga samvete och barnen vill självklart åka med föräldrarna för de 5 minuter de får i bilen kanske är den enda stunden med mamma på hela dagen! 

Det ligger något i detta, man ställer (som jag upplever det) väldigt höga krav på sina barn idag, de ska alltså vid 8-års-åldern städa sitt rum, bädda sin säng, laga mat (steka ägg, hantera kokande vatten etc).
    När mitt barn var 8 år så skulle jag inte lämna honom ensam i köket med att laga mat, så disträ han kunde vara så skulle säkert vi fått köpa en hel ny uppsättning av kastruller och röksanerat köket ett antal gånger.  
    Jag känner inte heller igen mig  beskrivningen om mamman som sliter som ett djur för att tillfredställa min tonårings nycker.
     Men han är säkert curlad i flera personers ögon. Han behöver inte bädda sängen (men det gör ingen av oss), jag har aldrig krävt (och kräver) att allt ska vara undanplockat varje kväll (det gör inte vi vuxna heller).

Men han har alltid tagit sig till skolan själv från det han gick i ettan, undantag finns, numera så har han och pappan sällskap varje morgon, kör sambon bil, så hänger sonen med.

Han kan laga mat, han vet hur man tvättar, han förväntar sig inte att få allt vad han pekar på, han vet hur man använder en dammsugare och en toaborste.

Men jag har suttit med honom många timmar med läxor, jag har slagits för honom i skolan (när jag ansåg att skolan brast i sin roll, dvs lära ut, anser fortfarande inte att det är jag som förälder som ska lära sonen läsa och räkna, OK resultatet blev rätt bra om man tänker på att jag inte är lärare Glad).

Men fortfarande, det är sambon och jag som lagar maten, jag som tvättar och stryker, sambon och jag som städar.      
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 11:46:32 följande:
    Vad som är curling är givetvis en definitionsfråga, men för mig handlar inte alltid att få materiella ting om curling. Ur det perspektivet är ju även du och jag extremt curlade. Alla som bor i industrialiserade västländer är ju totalt genomcurlade.....om vi ska vara ärliga . Allt du äger och införskaffar till dig själv, eller får av andra, är - antar jag - sprunget ur ett verkligt behov och inte av en lättjefull, materialistisk önskan/vilja . Mina äldsta pojkar (7 och snart 6) åker konståkning. En av kompisarna de åker med fick splitter nya skridskor. Det gick på närmare 6000:-. Min äldsta fick "nya" begagnade skridskor för 1500.....å andra sidan så kör vi honom och hans bror 8 mil fram och tillbaka till ishallen 5 gånger/veckan.....prislappen på det.....

Att komma i tid eller inte komma i tid handlar inte för mig om curling utan att visa respekt för andra människor. För mig är det oerhört viktigt att mitt etta-kluddare kommer i tid i skolan, lyssnar till instruktioner, arbetar utan att störa andra etc. Hans beteende påverkar alla andra i gruppen. Om han går i kardborreskor ett eller två år till för att han inte har lärt sig knyta skor så bra ännu känns rätt bagatellartat i sammanhanget. Samma sak på träning. Han ska vara i tid. Han ska göra som tränaren säger. Han ska be om lov när han behöver gå av isen för att gå på toaletten eller liknande. Han ska visa kompisarna respekt. Om jag hjälper honom att knyta skridskorna (fast han åldersmässigt kanske borde klara det själv)...nej, det känner jag ingen oro för . Även om det så klart är att curla. Även om man bör kunna något så innebär det ju inte att man inte kan hjälpa.

Vi "curlar" alla våra barn och våra nära och kära på olika sätt. Och andra människor också. Håller du ibland upp dörren för den som kommer efter, även om personen ifråga kan öppna och hålla upp den själv? Problemet uppstår ju om man alltid hjälper, alltid sopar banan......om man dessutom inte förmedlar goda grundvärderingar om hur man beter sig tillsammans med andra (som listan huvudsakligen handlar om)....ja, då hamnar man väldigt snett.

Att uppfylla eller inte uppfylla krav har jag svårt att förstå att man alltid kan likställa med curlad/ocurlad? Jag skulle snarare säga att det handlar om värderingar. 
    Instämmer, och visst curlar vi varandra emellanåt, även vi vuxna sinsemellan, hemma och även i arbetslivet.
    Curling är ju "att sopa framför barnet" så det slipper stöta på svårigheter. Att inte kunna knyta skorna kommer bli en svårighet om de inte kan det, med andra ord, barnet som inte kan knyta skorna av någon orsaker är inte curlad, eftersom man inte sopat framför barnet (lärt det knyta skosnören)
  • sextiotalist
    Flickan och kråkan skrev 2015-04-16 12:23:23 följande:
    Det här är rätt intressant i ärlighetens namn. Alltså vad man bör kunna i vilken ålder.

Min 7-åring kan inte knyta sina skor. Det kan däremot min snart 6-åring. Min 7-åring kunde dock läsa som 3-åring. Han är absolut inget geni eller så. Det skulle inte på något vis vara ett orimligt krav att säga att alla 5-åringar borde kunna läsa. I stora delar av världen gör dessutom 5-åringar det. 

Min yngsta som inte ens är 2 år ännu tar sig fram helt ok på skridskor. Också ett fullkomligt normalt barn på alla sätt. Därför borde väl egentligen minst alla skolbarn utan större problem kunna åka skridskor....eller?

Min snart 6-åring (också fullkomligt normal och vanlig på alla sätt) lärde sig cykla på vanlig cykel utan stödhjul som 3-åring. Detta är rimligtvis något alla 4-5-åringar borde kunna....eller? Då vore de ju dessutom jättelätt att cykla själv till skola och träningar sedan.  

Det finns väldigt mycket som man kan kunna. Vad man prioriterar högre/lägre är ju en prioritetsfråga. Här har vi inte lagt mycket energi på skoknytning. Däremot har jag barn som läst tidigt. Vi har varit dåliga på att vara mycket i vatten så de har varit sena med vattenvana och att simma (givetvis inte bra, dålig prioritering). Eftersom de tränar konståkning så är de för åldern duktiga på koncentration, öva idogt, lyssna på instruktioner etc. Hade det varit bättre om de hade kunnat koka ett ägg (vilket de i dagsläget inte kan)? Eller ska de kunna allt? Eller tänker du att det handlar om att kunna ta hand om sig själv? Fast det kan man ju lära sig senare. Jag har som vuxen alltid varit väldigt självständig och utan problem skött mig själv, ekonomi, studier, hushåll etc. och jag hade föräldrar som packade gympakläder åt mig länge och inte kunde jag laga mat själv heller förrän jag i alla fall var i tonåren. 

Vad jag säger är att det är komplext.
    Det är rätt intressant just detta med vad man borde kunna vid en viss ålder. Målsättningen är ju (för de allra flesta i varje fall) att ens barn kan stå på egna ben den dagen den kommer, om de sedan lär sig tvätta sina kläder före de lär sig laga mat eller tvärtom är ointressant.

• sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-04-16 16:53:02 följande:

Nej, jag kan inte påstå att jag klarade allt jag borde ha klarat utefter ålder, men det var ju av påverkan från mina föräldrar.

Jag minns ju hur pinsamt det blev när jag var hemma själv längre än en helg och inte visste hur man satte på tvättmaskinen....var väl runt 13-14 år. Jag fick hjälpa till en del hemma, men inte just att fylla och sätta på tvättmaskinen. Tvättmedel, sköljmedel...var och hur mycket? Vilka program o.s.v....tyckte jag vred och tryckte rätt, men skiten startade inte......var är instruktionsboken...?

Laga enklare mat själv hade jag också klarat tidigare om mina föräldrar låtit mig göra det. Istället var jag begränsad till att värma och röra ihop en pulversoppa, bre mackor och koka ägg ännu en liten bit in i tonåren.

Simning och just att knyta knutar var jag senare med än de flesta jämnåriga...runt 7-8 års ålder sådär.

Men det var ändå så med det mesta, att när mina föräldrar bestämde sig för att jag var för gammal att få hjälp så lärde jag mig själv eller så lärde de mig.

Simma eller åka skridskor var inget någon gjorde åt mig för att jag inte kunde, det var ju att lära sig eller avstå situationer där jag behövde kunna det (inget hinder för att bada dock).

Ofta handlar det om ren bekvämlighet, både från barn och vuxna. Barn är nyfikna, vetgiriga, vill prova på och lär sig fort om de bara ger sig fan på att de ska klara saker. Sådant vill jag uppmuntra, om det inte är farliga saker de absolut inte bör göra själva. Bara genom att vara upptagen och inte släppa allt du har för händerna för minsta pip så lär du barnen dels tålamod och i förlängningen försöker de själva att lösa de problem och behov som uppstår i det de gör eller vill göra. När man klarar saker får man ta mer ansvar och bestämma och det brukar barn gilla. Jag är benhård med att ansvar följer med att bestämma.

Om jag jämför dig med min tonåring. Vi har inte lärt honom laga mat. Men som 13-åring läste han i en kokbok och fixade maten själv.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-04-16 17:53:33 följande:

Okej, då är jag med.

Själv tycker jag att det blir curlande först i den omfattningen att man gör det regelbundet, inte bara något man gör ibland. Begreppet syftar ju även på konsekvensen av beteendet.Behovet uppstår när det behöver göras till en början. Att lösa behovet själv utan att be om hjälp är självständighet. Kanske finns ingen i närheten att be om hjälp just då, eller att de är upptagna med annat.

Knuten kan gå upp när du inte är med.

Det som varit typiskt för min tonåring är att när han ställs inför något som han inte kan, så ser han till att lösa det. Vi föräldrar kastar oss inte fram och löser det för honom. Han har alltid varit så som person (jag är likadan), det är kanske därför jag inte sett det som nödvändigt att lära honom en massa saker utan tagit det lugnt med vissheten att han löser det.

Studierna har jag däremot arbetat med.

Visst har jag varit rätt trött på honom när han fixade sin praoplats i sista sekunden. Men han gjorde det själv
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2015-04-16 16:19:56 följande:

Men det har det. Att vara utan vissa saker, att spara till dem själv eller att prestera något för att få dem är just sådant motstånd som avses med curlande när det sopas bort genom att ge dem allt de pekar på.Var detta med kollektivtrafiken viktigt?

Jag tycker det är viktigt att barn kan ta sig själv mellan två platser. Så vid 11 års ålder så åkte min son själv med buss och tåg.
Svar på tråden Curlar du ditt barn?