• Äldre 18 Sep 20:09
    3225 visningar
    2 svar
    2
    3225

    Sparande hjälp

    Har fått totalt hjärnsläpp och skulle behöv er hjälp.
    Skall öppna ett nytt sparkonto åt dottern, jag läste lite och min fråga är om det står "Räntan på e-sparkonto är 0.50%" Vad innebär detta då? Kostar det pengar att spara eller tjänar hon något på det? Bör jag spara på ett konto som har hög ränta eller så låg som möjligt?
    Undrar också om jag ska spara på ett sådant konto kommer det då kosta henne i skattåtebäring om hon i framtiden tar ut pengar från sitt konto?
    TACK =)


    Ida 12/1-12
  • Svar på tråden Sparande hjälp
  • Äldre 18 Sep 20:33
    #1

    Hon tjänar pengar på det kontot. Det ska vara så hög ränta som möjligt när det gäller sparränta.
    Den kan aldrig kosta skatteåterbäring eftersom just det betyder att man får tillbaks pengar. Restskatt heter det när man får betala. Skatt dras på de pengar hon får för sparräntan, så alla pengar på kontot är hennes.

  • brainp­ick
    Äldre 18 Sep 23:34
    #2

    Det innebär att dottern blir blåst. 0,5% ränta är ett hån och inget annat. Det här är mitt bästa spartips: öppna ett fondkonto åt dottern hos Avanza Bank och köp gratisfonden "avanza zero" regelbundet varje månad till dottern. I långa loppet kommer det bli desto mer pengar till dottern, än om ni sparar på ett vanligt bankkonto. Det kanske kan bli en framtida insats på första lägenheten?

Svar på tråden Sparande hjälp