• Anonym (undrar)

    tvingas till adoption?

    urplay.se/Produkter/177102-Adoption-som-enda-utvag

    Såg ovanstående dokumentär igår. Någon som vet om kvinnor ute i världen fortfarande tvingas att adoptera bort sina barn? Finns det maternity homes i andra länder än USA? Då tänker jag främst på länder där barn adopteras till Sverige.

  • Svar på tråden tvingas till adoption?
  • Tow2Mater

    Kan tyvärr inte se dokumentären...

    Det finns väl många ställen kvinnor tvingas till adoption, främst av fattigdom. Vet inte vad du sett om USA, men ingen tvingas till adoption i USA, där kan man få hjälp på många sätt.

    Exempel, i Colombia: "Om hennes berättelse stämmer klarar hon inte att försörja sina tre barn genom att tigga och hon ser sig därför tvingad att adoptera bort sitt yngsta barn. Barnet, en bebis på en månad, är undernärt ".
    www.svkampanj.se/index.php&view=entry&id=7&Itemid=282

  • Dr Mupp

    Ja självklart, Trodde du att det var glada lyckliga mammor som gav bort sina barn till adoption. Det är mammor som av en eller annan anledning tvingas till att adoptera bort sina barn.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (undrar)

    Ja det fattar jag också att ingen adopterar bort sitt barn med glädje utan att det ofta är fattigdom, missbruk, psykisk sjukdom mm som ligger bakom. I denna dokumentären verkar det dock som om det närmast var satt i system att ogifta gravida kvinnor av moraliska skäl sattes på maternity homes av samhället eller släkten och att adoptionsorganisationer var direkt kopplade till dem. Detta får mig att tänka på att det var något organiserat tänk bakom detta och att det kan ha tjänats en del pengar på adoptionerna. Det är det som jag undrar om det finns något liknande i världen idag. Kina, med sin ettbarnspolicy, hur är det där t.ex? Antingen gör du abort eller så tvingas du adoptera bort ditt barn, typ. I Spanien under Francotiden stal man barn från oppositionella och gav bort till ickeoppositionella mammor. Kanske sådant förekommer idag också?

  • Anonym (Kinamamma)

    I Kina är det olagligt att överge sitt barn så några maternity homes där kvinnor tvingas adoptera bort sina barn förekommer inte men att släktingar påverkar/tvingar är ju svårt att påvisa men det är nog troligt att det förekommer. Påföljden för att få fler barn än tillåtet (vilket i många fall är mer än ett barn) är dryga böter.

    Tyvärr har det förekommit uppgifter om tvångsaborter (och väldigt sent i graviditeten). Kina har de skrivit på Haag-konventionen så barnens föräldrar efterlyses innan någon adoption kan ske. I första hand ska adoptionerna ske inom landet vilket är det bästa. Sjukvård är dyrt i Kina och därför händer det ofta att sjuka/handikappade barn överges för att de ska kunna få den vård de behöver men även synen på handikapp påverkar. I princip alla barn som kommer idag från Kina har så kallade special needs, dvs de har någon form av sjukdom/handikapp. 

     

  • Litet My

    Nu har jag inte sett dokumentären, men kan tänka mig att det kan vara så de länder där det är "fel" att föda en flicka fortfarande eftersom dessa kostar massor med pengar att gifta bort även för de som inte är alltför fattiga "får du en flicka så måste du göra dig av med henne".

    Tänker också på det fallet där en Indisk pappa ville att mamman skulle lämna bort flickebebisen och hon vägrade och han skyllde på henne för att det var en flicka, det slutade med att han slog ihjäl flickan när hon var 3 månader. Där fanns ju heller inte så mycket val om det är det man som mamma ställs inför.  

Svar på tråden tvingas till adoption?