Inlägg från: Sebastian72 |Visa alla inlägg
  • Sebastian72

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

På min dotters skola har dom tydliga handlingsplaner för att motverka alla dessa handlingar som TS beskriver. Jag blir tvärtom imponerad hur pass medveten skolan är, hur tidigt dom förebygger, att det finns en enorm tydlighet att det inte är ok. Det finns alltid rastvakter ute som håller koll på ensamma, utsatta barn, att infinna sej i korridorerna på raster är inte ok för där har personalen inte koll. Skolan har ett organiserat team med kurator för att stoppa alla typer av övergrepp direkt. 

Alla årskursers barn får svara på enkla frågor om trygghet, kamratskap och ev otrygghet som analyseras och värderas.

Jag är tvärtom imponerad. Men jag vet samtidigt att denna skola ligger i absolut framkant vad gäller denna problematik.

Om jag jämför med min egen skolgång 70-80-tal är skolan idag ett under av vaksamhet och beredskap. 

• Sebastian72
    AnnaSthlm skrev 2013-09-20 12:10:36 följande:

Därför att:
    - Föräldrarna inte vill/orkar inte uppfostra sina barn för att "barn ska få vara barn". Disciplin är likställd med misshandel
    - Föräldrarna förväntar sig att skolan ska uppfostra deras barn
    - Skolan kan givetvis inte uppfostra barnen pga att disciplin är likställd med misshandel
    Samtidigt tror jag mycket på föräldrasamverkan. Det är viktigt att föräldrarna tar mer ansvar än att bara hämta/lämna i skolan. Träffa föräldrarna som era barn leker med, träffa föräldrarna vars barn kanske hamnat utanför; samtala. 

• Sebastian72
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-20 12:48:25 följande:

Det tror jag också på men det är svårt att samverka med föräldrar man aldrig ens sett och inte ens har tel nr till. Inte heller går det samverka med föräldrar som inte vill... och det är oftast barnen till sådana föräldrar som uppför sig sämst:(
    Får ni inte ut telefon/mail-listor?

Vi gjorde det enkelt, vid första föräldramötet i skolan bestämde vi föräldrar att vi alla (nästan - finns ju alltid tråkmånsar som varken har tid eller intresse att investera i sina barn) skulle träffas då och då, oftast på restauranger (för att alla vet att det är jobbigt att stå som värd) i större eller mindre grupper. 

Vi har kört en stående tid på en bar/restaurang där alla som har tid och lust kan dyka upp. Har blivit fantastiskt trevligt, nyttigt och gett många nya vänner. Ibland dyker mamma upp, ibland pappa. Ibland båda om barnvakt finns. Som ett exempel. 

• Sebastian72
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 16:39:24 följande:
    Hur ska vi få dem att gora det då?
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?