Curlie skrev 2013-09-20 17:02:45 följande:
Men barn beter sig annorlunda hemma än i skolan. Och jag kan inte övervaka mitt barn i skolan eftersom att jag arbetar på dagarna. Om mitt barn beter sig illa så hoppas jag 1. Att jag får veta det, så att jag kan ge en konsekvens och 2. Att skolan ger en direkt konsekvens.
Skolan MÅSTE korrigera dåligt beteende när det gäller barn, eftersom att uppfostran inte stannar av mellan 8-14 på vardagar. Barn behöver veta rätt och fel även då. Och för att skydda barnen mot våld och kränknigar är det jätteviktigt att skolan tar sitt ansvar.
Jag fick utstå våld, hot, spottande och kränkningar medan lärare stod och drog på smilbanden. De visste väl inte vad de skulle göra, eller vad de FICK göra eftersom att det mjäkas så jävligt med ungar idag och även när jag gick i skolan...
Självklart ska skolan skydda barn mot våld och kränkningar, och ha vettiga handlingsplaner för mobbing etc. Och alla vuxna i skolan ska säga ifrån om någon beter sig illa.
Men de kan inte uppfostra barnen. Vad som är rätt och fel ska de ha med sig hemifrån. Beter de sig helt annorlunda i skolan jämfört med hemma så är har man nog inte lyckats så bra med sin fostran, skulle jag säga.
Det är ett stort problem att föräldrarna tror att skolan ska uppfostra deras barn.