Inlägg från: Curlie |Visa alla inlägg
  • Curlie

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Sebastian72 skrev 2013-09-20 16:42:58 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....

Men barn beter sig annorlunda hemma än i skolan. Och jag kan inte övervaka mitt barn i skolan eftersom att jag arbetar på dagarna. Om mitt barn beter sig illa så hoppas jag 1. Att jag får veta det, så att jag kan ge en konsekvens och 2. Att skolan ger en direkt konsekvens.

Skolan MÅSTE korrigera dåligt beteende när det gäller barn, eftersom att uppfostran inte stannar av mellan 8-14 på vardagar. Barn behöver veta rätt och fel även då. Och för att skydda barnen mot våld och kränknigar är det jätteviktigt att skolan tar sitt ansvar.

Jag fick utstå våld, hot, spottande och kränkningar medan lärare stod och drog på smilbanden. De visste väl inte vad de skulle göra, eller vad de FICK göra eftersom att det mjäkas så jävligt med ungar idag och även när jag gick i skolan...
  • Curlie
    Natulcien skrev 2013-09-20 17:07:08 följande:
    Självklart ska skolan skydda barn mot våld och kränkningar, och ha vettiga handlingsplaner för mobbing etc. Och alla vuxna i skolan ska säga ifrån om någon beter sig illa.

Men de kan inte uppfostra barnen. Vad som är rätt och fel ska de ha med sig hemifrån. Beter de sig helt annorlunda i skolan jämfört med hemma så är har man nog inte lyckats så bra med sin fostran, skulle jag säga.

Det är ett stort problem att föräldrarna tror att skolan ska uppfostra deras barn.

Ja, jag anser också att föräldrarna har ansvaret för att barnen kan rätt och fel och tillämpar detta. Men tyvärr tycker inte alla föräldrar så, och alla föräldrar bemödar sig inte om att lära barnen rätt och fel. Oavsett orsaken så önskar jag att skolan skulle gå in och korrigera felaktiga beteenden hos barnen, för att skydda barnen runt om.

Föräldrarna ska och bör lära sina barn rätt och fel. Men ändå kommer lilla Nils till skolan och sparkar Olle i ryggen. Som mamma till Olle blir man arg på föräldrarna men det är SKOLAN som kan förhindra att Nils sparkar på Olle igen. Föräldrarna kan välja att rycka på axlarna men skolan måste ansvara för att alla barn är trygga på skoltid.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?