Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Givetvis har skolan ett ansvar i att trygga en lugn arbetsmiljö för alla elever! Vi kan prata om föräldraansvar hur mycket vi vill men barnen med föräldrar som inte klarar det kommer tyvärr alltid finnas och då måste samhället och skolan kliva in.

Problemet är ju ofta att det idag inte finns resurser nog till det. Skolan "får inte" kosta det den egentligen skulle behöva plus att det finns problem med snedfördelning av ekonomiska medel. Lärare har ofta en orimligt stor arbetsbörda och hinner inte vara närvarande överallt samtidigt som det brister med personalresurser som tar över i t.ex. korridorer och på raster. Det behövs fler närvarande vuxna i skolan, inte bara lärare, så att lärarna kan koncentrera sig på att vara pedagoger. Jag är även för nolltolerans mot våldsamma lekar i skolmiljö (skojbråk, brottning, etc) eftersom jag inte anser att det tillför något annat än stress, en mer högljudd miljö och en risk för att någon gör sig illa, men det är något som många föräldrar är emot eftersom det finns nån slags idé om att barn behöver få utlopp för sånt beteende. Själv tycker jag det ska ske under uppstyrda former i så fall, för brottningsmatcher på raster och skojgruff i korridorer är inget positivt alls.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan
    caliningrad skrev 2013-09-20 23:42:54 följande:
    utåtagerande... ett nytt ord som verkligen behövdes. Räckte inte dåligt uppfostrat?
    Ett utåtagerande barn behöver inte vara dåligt uppfostrat och ett dåligt uppfostrat barn behöver inte vara utåtagerande.
  • Rockan

Att stänga ute barn ur skolan kommer kosta mer samhällsresurser i längden än vad det gör att se till att barn får det stöd de behöver i form av t.ex. resurspedagog. I de flesta fall kommer det inte hjälpa med bestraffning av den typen och den gruppen barn kommer istället bli en grupp vuxna som inte riktigt klarar att fungera i samhället. Idag ligger för mycket av ansvaret för extra resursstöd på föräldrar och skolor har för små möjligheter att kunna sätta in det där de ser ett behov.

Sen tycker jag våldsdiskussionen är viktig. Varför är det så accepterat med barn (pojkar framförallt) som leker hårdhänt och högljutt? Varför ser många föräldrar det som något positivt? Jag förstår det faktiskt inte. Jag förstår absolut behovet av fysisk aktivitet och även i vissa fall möjligheten av avreagera sig, men jag förstår inte varför det måste ske i okontrollerad form. Pedagogerna på vår förskola införde nolltolerans mot den typen av lek för ett tag sen och fick mycket motstånd från en del föräldrar, men de stod på sig. I längden såg föräldrarna att det blev en positiv effekt av det med en lugnare och tystare miljö, så de ändrade inställning. Dock så är det svårt eftersom personalresurserna ofta saknas för att genomföra liknande.

• Rockan
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 00:31:27 följande:

Självklart ska vuxna i skolan reagera på kränkande tillmälen och våld. Däremot så är jag rätt tveksam till om majoriteten av föräldrar till alla de barn som inte beter sig illa (vilket är i klar majoritet) tycker att det är ok att deras barn inte lär sig läsa för att skolan ägnar sig åt att uppfostra barn ett mindre antal barn som inte fostras hemma. I så fall behöver hela skolverksamhetens uppdrag ändras i grunden.
    Jag önskar att de två inte behövde stå i motsättning. Jag önskar att utrymmet fanns, ekonomiskt och personalresursmässigt, för skolvärlden att kunna kliva in och göra en större insats för de barn som behöver det utan att det ska drabba andra.
  • Rockan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:22:54 följande:

Det är nog mest det här med acceptansen för våld och annat dåligt uppförande som jag inte förstår. Efter vad jag sett KAN ju lärarna tillrättavisa/uppfostra barnen och barnen tar till sig. Varför väljer ändå skolpersonal att se genom fingrarna med så mycket? Varför ses det som normalneteende att knuffas, spottas och skrika jävla bög? Det händer att lärare tillrättavisar i sådana situationer men varför inte varje gång? Varje gång ett barn kommer undan med sådant utan tillrättavisning så blir det ju som ett kvitto på att det är ganska ok, då hjälper det inte att barnet får en tillsägelse en gång på 10. Varför inte nolltolerans? Varför inte stämma i bäcken istället för i ån? Det borde väl vara 1000 gånger enklare o billigare att vakta o säga till Kalle 10 år några månader i klass tre än att hantera konsekvenserna av att Kalle 10 år senare slåss på stan och rånar pensionärer? Är det inte viktigare att barn lär sig gott uppförande än fakta? Jag ser mycket hellre en omvärd med många analfabeter än många våldsmän.
    Lärare kan inte vara överallt, de hinner inte och det är inte heller deras jobb. Lärare är pedagoger. Däremot skulle jag välkomna fler anställda i skolor utöver lärare, som hinner vara närvarande och fånga upp.
  • Rockan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:56:58 följande:

Nu tror jag iofs att båda skulle gå uppnå tämligen enkelt om skolor bara slutade ha inställningen att lite våld varje dag är helt normalt och inget man behöver göra så mycket åt... men dina tankar intresserar mig. Är det så att de flesta föräldrar tycker det är helt ok att deras barn blir slagna, knuffade och hånade bara de uppnår kunskapsmålen? Är jag verkligen jätteovanlig som gärna skulle lära mitt barn läsa o räkna själv om så behövdes om det var priset för att mitt barn skulle slippa stå ut med det uppräknade? För övrigt säger ju skollagen redan att barnen har rätt till en trygg skolmiljö. Varför efterlevs inte detta? Eller tycker alla andra verkligen att en miljö med våld och kränkningar som vardagsmat är trygg? Skulle de som tycker så själva vilja utsättas för sådant dagligen?
    Jag blev faktiskt väldigt förvånad över det motstånd som stöttes på bland föräldrar när vår förskola införde nolltolerans mot våldsamma lekar som tenderar att kunna gå överstyr, även om det sedan som sagt vände. Givetvis är inte lek och bråk samma sak, men i en miljö med många barn så tycker jag det är bättre att ta det säkra före det osäkra och inte tillåta det där gränslandet. Tycker man som förälder det är viktigt att barn ska få utlopp för den typen av lek så får man själv ta ansvaret, inte skolan/förskolan, men som sagt; många föräldrar håller inte med och då hamnar lärare/skolan i en svår sits.
  • Rockan
    Guldtrollsmamman skrev 2013-09-21 00:59:47 följande:

Vems jobb är det då? Rektorns ansvar rent juridiskt att skolmiljön är trygg men det blir den ju inte av sig själv.
    Givetvis kan vi göra det till lärarnas jobb, men då krävs det att vi lättar på deras arbetsbörda någon annanstans. Idag är det växande barnantal per vuxen överallt; förskolan, skolan, fritids. Det behövs fler anställda helt enkelt (eller nej, det är ju inte helt enkelt eftersom det måste finansieras), och alla måste inte vara lärare utan fler fritidspedagoger eller extraresurser skulle också kunna fungera eftersom mycket av problematiken ligger utanför lektionstid.
  • Rockan
    Eva Lilli skrev 2013-09-24 00:26:28 följande:
    Jag har alltid ledningens stöd men det fira skolvalet gör att föräldrarna väljer att flytta sina små telingar till "snällare" skolor. Kvar blir barnen med föräldrar som faktiskt inte orkar engagera sig så mycket, kanske på gott och ont då vi lärare faktiskt kan få agera och få till en bra studiemiljö.
    Det här är en aspekt som är viktig att komma ihåg. I och med skolpengen så är skolorna idag ekonomiskt beroende av att föräldrar väljer att ha sina barn på deras skola, och även om tanken var god så har det lett till problem som annars kanske inte varit lika utbredda (betygsinflation, segregering, stora kvalitetsskillnader skolor emellan, etc.).
  • Rockan
    LunaLunatic skrev 2013-09-21 21:26:49 följande:
    Ett stort problem till att börja med är att när barnen sägs till heter det ofta "Men vi skojade ju bara".
    Det är därför jag är för nolltolerans av våldsamma lekar i både förskola och skola. Det är alldeles för svårt att kunna skilja de två åt och det går lätt över gränsen.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?