Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?
Givetvis har skolan ett ansvar i att trygga en lugn arbetsmiljö för alla elever! Vi kan prata om föräldraansvar hur mycket vi vill men barnen med föräldrar som inte klarar det kommer tyvärr alltid finnas och då måste samhället och skolan kliva in.Problemet är ju ofta att det idag inte finns resurser nog till det. Skolan "får inte" kosta det den egentligen skulle behöva plus att det finns problem med snedfördelning av ekonomiska medel. Lärare har ofta en orimligt stor arbetsbörda och hinner inte vara närvarande överallt samtidigt som det brister med personalresurser som tar över i t.ex. korridorer och på raster. Det behövs fler närvarande vuxna i skolan, inte bara lärare, så att lärarna kan koncentrera sig på att vara pedagoger. Jag är även för nolltolerans mot våldsamma lekar i skolmiljö (skojbråk, brottning, etc) eftersom jag inte anser att det tillför något annat än stress, en mer högljudd miljö och en risk för att någon gör sig illa, men det är något som många föräldrar är emot eftersom det finns nån slags idé om att barn behöver få utlopp för sånt beteende. Själv tycker jag det ska ske under uppstyrda former i så fall, för brottningsmatcher på raster och skojgruff i korridorer är inget positivt alls.