MalinEddie skrev 2013-09-21 00:05:46 följande:
När jag lämnar vår dotter (6-års) är hon inte längre mitt ansvar hur jäkla illa det än må låta enligt vissa. Hon är skolans ansvar. Självklart kan hennes beteende som andra barns påverkas av hur vi förhåller oss till henne övrig tid men annat spelar också in. Grupptryck t.ex. Barn påverkas av andra barn och vuxenvärlden bör vara där för att guida barnen då allt inte är så jäkla givet oavsett hur fint barnen blivit uppfostrade då det också finns yttre påverkan. Det största problemet är uppenbart, att man skär ner på lärare och kräver för mycket av de andra som finns kvar och att lönen är under all kritik. Det är ett yrke som borde få mer status helt klart. Vi har inget problem med vår dotters beteende eller hur hon beter sig gentemot andra barn om någon uppfattade det så. Det betyder inte att jag inte ser problemet eller tänker att vi aldrig skulle hamna där.
Självklart har du ansvar för din dotter även när hon är i skolan. Inte kan man avsäga sig ansvaret så fort man själv som förälder inte är närvarande. Det är svårare att påverka när de är i skolan, hos kompisar, på fritidsaktiviteter etc. men ansvaret är fortfarande mitt. Skolan ska självklart stötta mig i min fostran och se till art mitt barn är tryggt när det är i skolan, men det är en annan sak.