Inlägg från: Guldtrollsmamman |Visa alla inlägg
  • Guldtrollsmamman

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Jag är så oändligt trött på skolan. Varför är det accepterat att barn slåss, knuffas, sparkas, kastar saker, spottas och skriker fula ord i skolan. Sådant inträffar varje dag i alla skolor jag har erfarenhet av. Ingen annan stans i samhället sker detta i samma omfattning. Ingen vuxen skulle tolerera att sådant beteende var vardagsmat på deras arbetsplatser men barn tvingas acceptera detta. De är tom enligt lag (skolplikten) tvingade att befinna sig i en så fruktansvärt olämplig miljö som skolan är. Varför gör ingen något åt detta? Skulle jag haft en krona för varje gång jag sagt åt barn att sluta med något av det uppräknade hade jag varit rik. Var är skolpersonal och andra föräldrar och varför gör de inget?

• Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?
  • Guldtrollsmamman
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 01:23:30 följande:
    De säger väl till barnen med lite forhojd rost, allt annat är ju antingen aga eller psykisk misshandel. Det går inte att gora annat med lagens noll-tolerans. Sen är det ju skolplikt, så de kan ju inte be foräldrarna hålla barnen hemma tills de hjälper till o losa problemen. De skriver lite "åtgardsplaner", men om inget de gor funkar, vad annat ska de gora? Bli lagbrytare?

Det händer att de säger till barnen ibland när/om de ser, men oftast är det ingen vuxen i närheten eller så säger de inget alls för det är ju helt normalt att knuffas, slå och skrika:(
  • Guldtrollsmamman
    caliningrad skrev 2013-09-20 07:46:04 följande:
    Det lilla minsta betraktas som kränkning och misshandel i Sverige, så ingenting kan göras. Nu är min dotter slagen varje dag av en kille som också stör alla samlingar, hon hon förstår inte att fröken bara säger "nej, så gör man inte" (klart att det inte funkar på ouppfostrade barn) istf att använda time out/naughty chair som på sin gamla skola.  

Det låter ju hemskt att din dotter blir slagen varje dag. Har du polisanmält detta? Om inte, varför? Det problem jag ser som störst är dock inte att lärare inte tillrättavisar på bra sätt eller att barnen inte tar till sig tillrättavisningarna, för det tycker jag faktiskt funkat bra i de fall jag sett. Det jag har problem med att förstå är varför det tillrättavisas så sällan, varför inte varje gång barn uppför sig som jag beskriver i TS
  • Guldtrollsmamman
    Feryusu skrev 2013-09-20 08:05:06 följande:
    Har du erfarenhet av väldigt många skolor då, över hela Sverige?

Nej. Av den anledningen har jag också valt att skriva " i alla skolor jag har erfarenhet av" istället för att generalisera och förutsätta att det är så i alla skolor.
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 12:09:53 följande:
    På min dotters skola har dom tydliga handlingsplaner för att motverka alla dessa handlingar som TS beskriver. Jag blir tvärtom imponerad hur pass medveten skolan är, hur tidigt dom förebygger, att det finns en enorm tydlighet att det inte är ok. Det finns alltid rastvakter ute som håller koll på ensamma, utsatta barn, att infinna sej i korridorerna på raster är inte ok för där har personalen inte koll. Skolan har ett organiserat team med kurator för att stoppa alla typer av övergrepp direkt.  Alla årskursers barn får svara på enkla frågor om trygghet, kamratskap och ev otrygghet som analyseras och värderas. Jag är tvärtom imponerad. Men jag vet samtidigt att denna skola ligger i absolut framkant vad gäller denna problematik. Om jag jämför med min egen skolgång 70-80-tal är skolan idag ett under av vaksamhet och beredskap. 

Det låter som en förebild för andra skolor. Ger hopp att höra att det finns och går.
  • Guldtrollsmamman
    AnnaSthlm skrev 2013-09-20 12:10:36 följande:
    Därför att: - Föräldrarna inte vill/orkar inte uppfostra sina barn för att "barn ska få vara barn". Disciplin är likställd med misshandel - Föräldrarna förväntar sig att skolan ska uppfostra deras barn - Skolan kan givetvis inte uppfostra barnen pga att disciplin är likställd med misshandel

Jag vet att det finns föräldrar som inte kan eller vill uppfostra sina barn men i dessa fall är det väl skolans skyldighet att uppfostra barnen. Självklart går det uppfostra barn utan att misshandla dem och det borde väl utbildade pedagoger känna till och ha strategier för.
  • Guldtrollsmamman
    chobokid skrev 2013-09-20 12:30:50 följande:
    Problemet börjar redan tidigt när barn börjar på dagis. Det är inte bra för varken barn eller föräldrar att vara ifrån varandra så många timmar fem dagar i veckan från ett års åldern. Man tappar kontrollen. Många föräldrar behåller det sunda förnuftet, trots att deras barn är mycket på förskolan. De är medvetna om att ansvaret att uppfostra fortfarande ligger hos dem. Men många överlämnar ansvaret nästan helt och hållet hos andra. Jag har sett stökiga barn på mina barns fritidsaktiviteter. Föräldrarna till dessa stökiga barn är med och tittar på, men de ingriper aldrig, trots att deras barn förstår för alla andra nästan hela tiden. Dessa barn skulle må bra av att få time-out. De skulle må bra av att få lära sig att när man är stökig, då får man inte vara med, då får man bara titta på. Föräldrarna verkar tycka att det är aktivitetsledarens ansvar att säga till deras barn och det är det ju också, men aktivitetsledaren har inga ambitioner på att förändra något dåligt beteende hos deras barn. Likadant är det på skola och förskola. 

På dagisnivå har jag faktiskt inte sett detta problemet. Trots att jag anser att det finns alldeles för få vuxna per barn på dagis för att det ska kunna bedrivas en meningsfull verksamhet är dock min erfarenhet att de faktiskt har koll på barnen men så är det kanske inte överallt. Visst är det föräldrarnas ansvar att fostra men små barn tillbringar ju ofta större del av sin vakna tid på institution än med föräldrarna och då måste ju även förskollärare/lärare fostra. Dessutom finns ju föräldrar som inte vill/kan och då har ju förskola/skola ännu större ansvar. Vad gäller fritidsaktiviteter, hur gör du då i de situationer du beskriver? Jag brukar byta fritidsaktivitet för orkar inte riktigt kämpa med aktivitetsledare och obegripligt släpphänta föräldrar även där. Lägger krutet på skolan istället för den är ju tyvärr obligatorisk och det går inte byta hur ofta som helst.
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 12:33:40 följande:
    Samtidigt tror jag mycket på föräldrasamverkan. Det är viktigt att föräldrarna tar mer ansvar än att bara hämta/lämna i skolan. Träffa föräldrarna som era barn leker med, träffa föräldrarna vars barn kanske hamnat utanför; samtala.   

Det tror jag också på men det är svårt att samverka med föräldrar man aldrig ens sett och inte ens har tel nr till. Inte heller går det samverka med föräldrar som inte vill... och det är oftast barnen till sådana föräldrar som uppför sig sämst:(
  • Guldtrollsmamman
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-20 12:47:12 följande:
    Hur tänkte du nu? 

Jag menar att skolan måste fostra om det behövs, alternativet att ingen alls fostrar om föräldrarna inte gjort det blir inte bra för någon. Varken för de ouppfostrade barnen själva eller för de väluppfostrade som måste plågas av dem varje dag.
  • Guldtrollsmamman
    AnnaSthlm skrev 2013-09-20 14:47:01 följande:
    Ok, men då är du ju en av dem som är orsaken till problemet: du tycker att det är ok att skolan ska få uppfostra barn till de föräldrar som inte vill göra det själva. Hur många "utbildade pedagoger" behövs det för att uppfostra säg 20 ouppfostrade barn i en klass?

Hur menar du nu? Hur kan jag vara orsaken till problemet att dåligt beteende anses normalt i skolan för att jag anser att skolan borde införa nolltolerans mot det och fostra barn när det behövs? Menar du att det är bättre att barn som har dåliga föräldrar dom inte uppfostrat dem/lyckats med sin uppfostran får härja vidare och göra skolmiljön till ett helvete för alla? I den bästa av världar skulle alla föräldrar vilja o kunna uppfostra sina barn men vi lever inte i den bästa av världar. Då finns några alternativ: barn som inte fostrats väl av sina föräldrar kan antingen få förbli ouppfostrade eller så måste någon annan fostra dem. För att uppfostra 20 barn som alla uppför sig riktigt illa kanske det behövs 5, 10, 20 eller 40 pedagoger. Antagligen inte för evigt utan de flesta barn skulle nog lära sig ganska fort vad som är ok och inte. Oavsett hur många som behövs så får man väl se till att lösa det för att barnen ska få fortsätta vara våldsamma och elaka tycker jag inte är en bra lösning. Säkert inte ens billigare på sikt.
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 12:58:39 följande:
    Får ni inte ut telefon/mail-listor? Vi gjorde det enkelt, vid första föräldramötet i skolan bestämde vi föräldrar att vi alla (nästan - finns ju alltid tråkmånsar som varken har tid eller intresse att investera i sina barn) skulle träffas då och då, oftast på restauranger (för att alla vet att det är jobbigt att stå som värd) i större eller mindre grupper.  Vi har kört en stående tid på en bar/restaurang där alla som har tid och lust kan dyka upp. Har blivit fantastiskt trevligt, nyttigt och gett många nya vänner. Ibland dyker mamma upp, ibland pappa. Ibland båda om barnvakt finns. Som ett exempel.   

Det där låter fantastiskt:) Nej vi får ej ut mail/tel listor...eller jo det får vi men ca 50% av föräldrarna har valt att skriva hemligt istf att uppge kontaktuppgifter. Kan du gissa om det är föräldrarna till de väluppfostrade eller ouppfostrade barnen?
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 16:42:58 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....

De föräldrar som har ouppfostrade barn skyller sällan på skolan, de skiter i såväl sina barn som skolan. Hur menar du att vi andra föräldrar som är måna om våra barn, deras uppförande och skolgång ska klura ut hur andras ouppfostrade barn ska förmås att sluta trakassera och störa? Jag säger iofs till andras barn som uppför sig dåligt i skolan när jag ser det men jag kan väl inte förväntas vara i skolan hela dagarna för att uppfostra andras barn vars föräldrar brustit i sitt ansvar att fostra. Det anser jag faktiskt är skolans skyldighet att göra så att mina barn kan få vistas i en trygg skolmiljö. Jag skulle med glädje hemskola mina barn för att de skulle slippa vistas i den otrygga miljö jag anser skolan vara men det är tyvärr inte tillåtet.
  • Guldtrollsmamman
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:45:22 följande:
    Jaa du, det får du fundera på. Inte kan man gnälla på skolan, i alla fall.

Vem ska man gnälla på då? Det går ju inte ens kontakta föräldrarna till ouppfostrade/elaka barn för att framföra krav på att de ska uppfostra sina barn eftersom man inte vet vilka de är eller hur man ska komma i kontakt med dem. Jag förväntar mig att mina barn ska kunna vara trygga i skolan och de kan de inte vara om inte skolan uppfostrar de barn som inte uppfostrats av sina föräldrar.
  • Guldtrollsmamman
    Rockan skrev 2013-09-20 23:57:17 följande:
    Att stänga ute barn ur skolan kommer kosta mer samhällsresurser i längden än vad det gör att se till att barn får det stöd de behöver i form av t.ex. resurspedagog. I de flesta fall kommer det inte hjälpa med bestraffning av den typen och den gruppen barn kommer istället bli en grupp vuxna som inte riktigt klarar att fungera i samhället. Idag ligger för mycket av ansvaret för extra resursstöd på föräldrar och skolor har för små möjligheter att kunna sätta in det där de ser ett behov. Sen tycker jag våldsdiskussionen är viktig. Varför är det så accepterat med barn (pojkar framförallt) som leker hårdhänt och högljutt? Varför ser många föräldrar det som något positivt? Jag förstår det faktiskt inte. Jag förstår absolut behovet av fysisk aktivitet och även i vissa fall möjligheten av avreagera sig, men jag förstår inte varför det måste ske i okontrollerad form. Pedagogerna på vår förskola införde nolltolerans mot den typen av lek för ett tag sen och fick mycket motstånd från en del föräldrar, men de stod på sig. I längden såg föräldrarna att det blev en positiv effekt av det med en lugnare och tystare miljö, så de ändrade inställning. Dock så är det svårt eftersom personalresurserna ofta saknas för att genomföra liknande.
    Egentligen är jag förbannat snäll

Det är nog mest det här med acceptansen för våld och annat dåligt uppförande som jag inte förstår. Efter vad jag sett KAN ju lärarna tillrättavisa/uppfostra barnen och barnen tar till sig. Varför väljer ändå skolpersonal att se genom fingrarna med så mycket? Varför ses det som normalneteende att knuffas, spottas och skrika jävla bög? Det händer att lärare tillrättavisar i sådana situationer men varför inte varje gång? Varje gång ett barn kommer undan med sådant utan tillrättavisning så blir det ju som ett kvitto på att det är ganska ok, då hjälper det inte att barnet får en tillsägelse en gång på 10. Varför inte nolltolerans? Varför inte stämma i bäcken istället för i ån? Det borde väl vara 1000 gånger enklare o billigare att vakta o säga till Kalle 10 år några månader i klass tre än att hantera konsekvenserna av att Kalle 10 år senare slåss på stan och rånar pensionärer? Är det inte viktigare att barn lär sig gott uppförande än fakta? Jag ser mycket hellre en omvärd med många analfabeter än många våldsmän.
  • Guldtrollsmamman
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 00:31:27 följande:
    Självklart ska vuxna i skolan reagera på kränkande tillmälen och våld. Däremot så är jag rätt tveksam till om majoriteten av föräldrar till alla de barn som inte beter sig illa (vilket är i klar majoritet) tycker att det är ok att deras barn inte lär sig läsa för att skolan ägnar sig åt att uppfostra barn ett mindre antal barn som inte fostras hemma. I så fall behöver hela skolverksamhetens uppdrag ändras i grunden.

Nu tror jag iofs att båda skulle gå uppnå tämligen enkelt om skolor bara slutade ha inställningen att lite våld varje dag är helt normalt och inget man behöver göra så mycket åt... men dina tankar intresserar mig. Är det så att de flesta föräldrar tycker det är helt ok att deras barn blir slagna, knuffade och hånade bara de uppnår kunskapsmålen? Är jag verkligen jätteovanlig som gärna skulle lära mitt barn läsa o räkna själv om så behövdes om det var priset för att mitt barn skulle slippa stå ut med det uppräknade? För övrigt säger ju skollagen redan att barnen har rätt till en trygg skolmiljö. Varför efterlevs inte detta? Eller tycker alla andra verkligen att en miljö med våld och kränkningar som vardagsmat är trygg? Skulle de som tycker så själva vilja utsättas för sådant dagligen?
  • Guldtrollsmamman
    Rockan skrev 2013-09-21 00:40:43 följande:
    Lärare kan inte vara överallt, de hinner inte och det är inte heller deras jobb. Lärare är pedagoger. Däremot skulle jag välkomna fler anställda i skolor utöver lärare, som hinner vara närvarande och fånga upp.

Vems jobb är det då? Rektorns ansvar rent juridiskt att skolmiljön är trygg men det blir den ju inte av sig själv.
  • Guldtrollsmamman
    Rockan skrev 2013-09-21 01:08:21 följande:
    Givetvis kan vi göra det till lärarnas jobb, men då krävs det att vi lättar på deras arbetsbörda någon annanstans. Idag är det växande barnantal per vuxen överallt; förskolan, skolan, fritids. Det behövs fler anställda helt enkelt (eller nej, det är ju inte helt enkelt eftersom det måste finansieras), och alla måste inte vara lärare utan fler fritidspedagoger eller extraresurser skulle också kunna fungera eftersom mycket av problematiken ligger utanför lektionstid.

Tror det växande antalet barn per vuxen är en stor del av problemet. Mycket därför tror jag det är ganska bra i förskola och lågstadie där det är högre personaltäthet och sedan blir värre i mellan- och högstadie där barnen lämnas mer vind för våg. Jag tycker inte heller det nödvändigtvis måste vara lärare som står för den uppfostran som krävs för en trygg skolmiljö utan våld och kränkningar men någon måste definitivt göra det. Kanske borde man tillkalla ordningspolisen, för det skulle man ju göra på alla andra ställen än i skolan om någon slog, spottade och sparkade på andra...men det gör man ju inte eftersom den allmänna uppfattningen tycks vara att skolan ska vara laglöst land.
  • Guldtrollsmamman
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-21 02:21:56 följande:
    Att mitt barn ska slippa kränkas i skolan är för mig en självklarhet. Jag kommer alltid att agera om mitt barn kränks eller kränker andra, men jag anser inte att det är pedagogernas uppgift att ta över vårdnadshavarrollen för något barn. Vore det skolans ansvar och huvudsakliga uppgift att uppfostra barn vars föräldrar negligerar detta så finns så måste hela skolans uppdrag och verksmhet i grunden förändras. Med tanke på hur föräldrar generellt ser på exempelvis läxor så är föräldrar inte intresserade över att ta över sina barns utbildning. Och alla föräldrar har inte kunskapen eller möjlighet att stå för barnens utbildning efter arbete och skola. Grundskolan går ju ända upp i år 9.

Men faktum är ju att väldigt många barn utsätts för våld och kränkningar i skolan utan att något görs åt saken. Vad skulle du själv göra om det drabbade ditt barn? De barn som inte har föräldrar som bryr sig om ifall de utsätts, vad ska de göra? Ska inte skolan skydda barnen. Hur ska det skyddet ske om inte genom övervakning och uppfostran? Ska vi förvisa ouppfostrade barn från skolan och sätta dem på särskilda uppfostringsanstalter? Eller kanske anställa livvakter till alla skötsamma barn som kan skydda dem från barn vars föräldrar inte lyckats fostra dem till att inte trakassera andra?
  • Guldtrollsmamman
    Krisokaos skrev 2013-09-21 02:38:08 följande:
    Det handlar inte om att skolan ska ta över föräldrarollen när man inte tolererar vissa beteende. Varför ska dåliga beteende tolereras i skolan och ingen annanstans? Om min arbetskamrat leker med sin IPad under ett möte, eller pratar högt under mötet, slår mig eller kallar mig för fula ord så blir han tillrättavisad av chefen. Jag kan få stöd på olika håll, och ingen kommer att hänvisa till att arbetskamraten är vuxen och själv ansvar för sina dåliga beteende ( och alltså kan ingen göra något åt det!). Om samma sak händer mitt barn i skolan, så är det plötsligt helt utanför skolans ansvar att garantera barnens en god skolmiljö...trots att de har skolplikt och ingenstans att ta vägen!

Du tänker som jag. Vansinnigt med den acceptans som finns i skolan. Till råga på allt när barn enligt lag är skyldiga att befinna sig där.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?