• Guldtrollsmamman

Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?

Jag är så oändligt trött på skolan. Varför är det accepterat att barn slåss, knuffas, sparkas, kastar saker, spottas och skriker fula ord i skolan. Sådant inträffar varje dag i alla skolor jag har erfarenhet av. Ingen annan stans i samhället sker detta i samma omfattning. Ingen vuxen skulle tolerera att sådant beteende var vardagsmat på deras arbetsplatser men barn tvingas acceptera detta. De är tom enligt lag (skolplikten) tvingade att befinna sig i en så fruktansvärt olämplig miljö som skolan är. Varför gör ingen något åt detta? Skulle jag haft en krona för varje gång jag sagt åt barn att sluta med något av det uppräknade hade jag varit rik. Var är skolpersonal och andra föräldrar och varför gör de inget?

• Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?
  • Tow2Mater
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:47:52 följande:
    Så att unge som sannolikt redan har det struligt och jobbigt hemma dessutom skulle kickas ut ur skolan skulle vara en lösning...?
    Ja. På flera sätt. En ogonoppnare for både barn och foräldrar. Och lugnare for alla andra i skolan. Eftersom en majoritet av dessa barn knappast klarar skolan i dagsläget, och mest befinner sig där utan att lära sig något, skulle en alternativ form behovas.
  • YYY

Ja, nàr sà mànga foràldrar sàtter sina smà barn vid datorer och ipods m.m.m av ren bekvàmlighet
    ( billigaste babysitter!!! )
    àr det vàl inte konstigt att barnen beter sej illa. Skaffa barn och sedan làta samhàllet ta hand om barnen - 
    de gàr miste om en massa viktig kàrlek... fàr de puss och kram i dagis...? inte ? Inte viktigt i Sverige....

• Natulcien
    Tow2Mater skrev 2013-09-20 16:56:49 följande:
    Ja. På flera sätt. En ogonoppnare for både barn och foräldrar. Och lugnare for alla andra i skolan. Eftersom en majoritet av dessa barn knappast klarar skolan i dagsläget, och mest befinner sig där utan att lära sig något, skulle en alternativ form behovas.
    Ja, visst blir det lugnare i skolan om man slänger ut alla som är utåtagerande, "jobbiga" och svaga... då blir det ju verkligen ett underbart, än mer segregerat, människofientligt och oempatiskt samhälle. Härligt. Precis vad som behövs. Eller inte...

• Curlie
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 16:42:58 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....

Men barn beter sig annorlunda hemma än i skolan. Och jag kan inte övervaka mitt barn i skolan eftersom att jag arbetar på dagarna. Om mitt barn beter sig illa så hoppas jag 1. Att jag får veta det, så att jag kan ge en konsekvens och 2. Att skolan ger en direkt konsekvens.

Skolan MÅSTE korrigera dåligt beteende när det gäller barn, eftersom att uppfostran inte stannar av mellan 8-14 på vardagar. Barn behöver veta rätt och fel även då. Och för att skydda barnen mot våld och kränknigar är det jätteviktigt att skolan tar sitt ansvar.

Jag fick utstå våld, hot, spottande och kränkningar medan lärare stod och drog på smilbanden. De visste väl inte vad de skulle göra, eller vad de FICK göra eftersom att det mjäkas så jävligt med ungar idag och även när jag gick i skolan...
  • Natulcien
    Curlie skrev 2013-09-20 17:02:45 följande:

Men barn beter sig annorlunda hemma än i skolan. Och jag kan inte övervaka mitt barn i skolan eftersom att jag arbetar på dagarna. Om mitt barn beter sig illa så hoppas jag 1. Att jag får veta det, så att jag kan ge en konsekvens och 2. Att skolan ger en direkt konsekvens.

Skolan MÅSTE korrigera dåligt beteende när det gäller barn, eftersom att uppfostran inte stannar av mellan 8-14 på vardagar. Barn behöver veta rätt och fel även då. Och för att skydda barnen mot våld och kränknigar är det jätteviktigt att skolan tar sitt ansvar.

Jag fick utstå våld, hot, spottande och kränkningar medan lärare stod och drog på smilbanden. De visste väl inte vad de skulle göra, eller vad de FICK göra eftersom att det mjäkas så jävligt med ungar idag och även när jag gick i skolan...
    Självklart ska skolan skydda barn mot våld och kränkningar, och ha vettiga handlingsplaner för mobbing etc. Och alla vuxna i skolan ska säga ifrån om någon beter sig illa.
    Men de kan inte uppfostra barnen. Vad som är rätt och fel ska de ha med sig hemifrån. Beter de sig helt annorlunda i skolan jämfört med hemma så är har man nog inte lyckats så bra med sin fostran, skulle jag säga.
    Det är ett stort problem att föräldrarna tror att skolan ska uppfostra deras barn.
  • Konservativ

Orsakerna är Rousseau, Skå-Gustav och flumpedagogerna som undervisar blivande lärare. Dessutom den rätt till utbildning efter kriget som förvandlades till rätt till att vara i samma klassrum. Dessutom uppfann man efter kriget en ny grupp: tonåringar. Dessa förväntas göra uppror mot föräldrar/lärare. Det fanns inga behov till det innan kriget men det infördes på femtiotalet som en ny naturlag.

• Curlie
    Natulcien skrev 2013-09-20 17:07:08 följande:
    Självklart ska skolan skydda barn mot våld och kränkningar, och ha vettiga handlingsplaner för mobbing etc. Och alla vuxna i skolan ska säga ifrån om någon beter sig illa.

Men de kan inte uppfostra barnen. Vad som är rätt och fel ska de ha med sig hemifrån. Beter de sig helt annorlunda i skolan jämfört med hemma så är har man nog inte lyckats så bra med sin fostran, skulle jag säga.

Det är ett stort problem att föräldrarna tror att skolan ska uppfostra deras barn.

Ja, jag anser också att föräldrarna har ansvaret för att barnen kan rätt och fel och tillämpar detta. Men tyvärr tycker inte alla föräldrar så, och alla föräldrar bemödar sig inte om att lära barnen rätt och fel. Oavsett orsaken så önskar jag att skolan skulle gå in och korrigera felaktiga beteenden hos barnen, för att skydda barnen runt om.

Föräldrarna ska och bör lära sina barn rätt och fel. Men ändå kommer lilla Nils till skolan och sparkar Olle i ryggen. Som mamma till Olle blir man arg på föräldrarna men det är SKOLAN som kan förhindra att Nils sparkar på Olle igen. Föräldrarna kan välja att rycka på axlarna men skolan måste ansvara för att alla barn är trygga på skoltid.
  • Guldtrollsmamman
    Sebastian72 skrev 2013-09-20 16:42:58 följande:
    Det får väl föräldrarna klura ut själv. Herregud....Att ens ha mage att skylla på skolan....

De föräldrar som har ouppfostrade barn skyller sällan på skolan, de skiter i såväl sina barn som skolan. Hur menar du att vi andra föräldrar som är måna om våra barn, deras uppförande och skolgång ska klura ut hur andras ouppfostrade barn ska förmås att sluta trakassera och störa? Jag säger iofs till andras barn som uppför sig dåligt i skolan när jag ser det men jag kan väl inte förväntas vara i skolan hela dagarna för att uppfostra andras barn vars föräldrar brustit i sitt ansvar att fostra. Det anser jag faktiskt är skolans skyldighet att göra så att mina barn kan få vistas i en trygg skolmiljö. Jag skulle med glädje hemskola mina barn för att de skulle slippa vistas i den otrygga miljö jag anser skolan vara men det är tyvärr inte tillåtet.
  • Guldtrollsmamman
    Natulcien skrev 2013-09-20 16:45:22 följande:
    Jaa du, det får du fundera på. Inte kan man gnälla på skolan, i alla fall.

Vem ska man gnälla på då? Det går ju inte ens kontakta föräldrarna till ouppfostrade/elaka barn för att framföra krav på att de ska uppfostra sina barn eftersom man inte vet vilka de är eller hur man ska komma i kontakt med dem. Jag förväntar mig att mina barn ska kunna vara trygga i skolan och de kan de inte vara om inte skolan uppfostrar de barn som inte uppfostrats av sina föräldrar.
Svar på tråden Varför är dåligt uppförande normaliserat i skolan?