• NiXxI

Langos-lovers...titta hit!!!

Åhh...sitter här och googlar efter recept på Langos (äääääääälskar Langos ) men kan nu inte för mitt liv begripa vilket som är bäst. Är det nogon som lagat langos själv och har knepet för att de ska smaka som på marknaderna???
    Jag har följande:

www.middagsdags.nu/recept.php

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=2365&receptname=Langos

susning.nu/Langos

www.abc.se/~m10217/ilona/recept.htm#Lángos

• Svar på tråden Langos-lovers...titta hit!!!
  • Icca71

JAG AVGUDAR LANGOS!!!! Jag har ett perfekt recept till dig om du vill ha!

• NiXxI

jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! :-d

• Laire

Kan du inte skriva det Icca71 här (och inte privat), är också anhängare och det känns säkrare att testa om någon rekomenderat ett recept.

• Icca71

Here you go;

ca 16 stycken
    25 g jäst
    3 dl ljummet vatten
    1 stor kokt potatis (riven)
    1 tsk salt
    ca 7 dl vetemjöl
    1 dl mjöl till utbakning
    olja till fritering
    Rör ut jästen i det ljumma vattnet. Blanda med riven potatis, salt och mjöl.
    Arbeta till en slät, blank och ganska lös deg. Gärna med matberedaren.
    Jäs degen 35-40 min.
    Arbeta in lite mer mjöl i degen på mjölat bakbord.
    Dela degen i 16 bitar.
    Kavla ut ovaler, ca 15 cm långa.
    Jäs dem ca 10 min.
    Hetta upp olja, 3-4 cm i en tjockbottnad panna eller använd fritös.
    Fritera bröden någon minut per sida tills de är gyllenbruna.
    Lägg upp på galler eller hushållspapper. Fyll på med olja efter hand.
    Ät langos med gräddfil eller creme fraiche, hackad lök, riven ost, strimlad skinka,
    svart eller röd stenbitsrom. Lök och något surt måste man ha.
    Det andra kan man variera efter kassa och humör.

VAD SUGEN JAG BLEV NU!!!!!

• Icca71

Ett litet PS;

jag brukar göra dem i lite fler bitar, kanske 20, så blir de lite mindre och någorlunda runda istället... De hinner ju svalna ganska snabbt innan man fått friterat några stycken.

• Icca71

Ett litet tillägg till; ha ganska rikligt med mjöl under "plattorna" när de jäser de sista 10 min eftersom de kan bli lite kletiga inunder och fastna i underlaget. MEN GOA BLIR DE!!!!

• NiXxI

Fy Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarao vilken ängel du är...och vad kul att det finns fler som älskar Langos
    Bamsekramar och tusen tack....

• Icca71

Det var så lite så! Ät nu några för mig med!!!!

• Laire

Någon som har ett bra recept på en vitlöksås till? Tycker butikens smakar för mycket vitlök (vill ha den krämigare) och rzatziki för mycket gurka för langos.

• Icca71

Den var lite svårare... Jag brukar aldrig ha vitlökssås på faktiskt. Hmmm. det skall jag testa nästa gång!

• NiXxI

Kall vitlökssås:
    Tid ca 10 min

Ett litet Paket Philadelphia ost
    4vitlöksklyftor
    En skvätt grädde
    Salt,svartpeppar

Det här är ännu enklare..Krossa vitlöken i Philadelphian. spä med grädde tills det är en sås av sådan konsistens som du vill ha den... ät...Om du låter den vara krämigare smakar denna bättre än den vitlöksost du köper

• NiXxI

Annars fungerar ju 3 dl gräddfil och fyra pressade vitlöksklyftor i alldeles utmärkt och med lite salt och liiite peppar i...

• Ankiz

Vill bara tillägga att gör man orginal-langos, så saltar man dem massor och gnider in dem med vitlök. (det blir en fantastisk vitlöksmak eftersom bröden suger åt sig) Sedan mumsar man på för glatta livet!
    Kanske inte jätteviktig information men det kan vara kul att se hur vi har förändrat denna rätt!

Kan tillägga att själv gör jag som ovanstående, men klickar ut gräddfil och har på rödlök också.

• Laire

Grejen är väl att han är alldeles för för förjust i vitlöksdressing, och att toppa saker i det En (dyr) pizzeria har så underbar, men 20,- / burk är för dyr för egenmat

Svar på tråden Langos-lovers...titta hit!!!