• sportpappa

Hotmail vs Gmail

Tom Araya skrev 2013-09-21 00:28:08 följande:
    Jag har alltid använt hotmail privat. Nu har jag genom en föreningsverksamhet börjat hantera ett gmail-konto.

Somliga påstår att gmail är säkrare.

Jag gillar funktionerna för att hantera kontakter och skapa grupper och sändlistor i gmail, bättre än hotmail.
    Men jag har svårare att hitta bland mailen i gmail. Hur söker jag på ämnen, mottagare eller avsändare exempelvis?

För fram dina åsikter.

Kom med tips och trix.
    Här har du info om hur du söker: https://support.google.com/mail/answer/7190?hl=en
    Du skriver alltså ett prefix för det du söker efter: from: to: subject: ...
    Just sökning i Gmail är otroligt kraftfullt. Det man måste vara observant på är att man endast söker på hela ord. Delar av ord går inte.

Gmails funktion med etiketter/labels är smidig. I andra mailtjänster lägger man mailen i en mapp vilket då skapar problemet vilken av alla mappar man ska ha det i. I Gmail så kan du sätta flera etiketter på varje mail så du kan sortera varje mail på flera olika sätt.

Ditt Google-konto (Gmail-adressen) används som identifierare i alla andra Google-tjänster. Google Drive är jättebra om man ska samarbete i en förening med dokument och kalkylark. Bara att dela med de som är berörda. Slut på att skicka runt dokument. 

För att göra ditt Gmail-konto toksäkert så aktivera 2-stegsverifiering. Då krävs det att varje dator som du använder för att logga in din Gmail är godkänd via en genererad kod. Appen Google Authenticator genererar koderna och finns till Android och iOS.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2013-09-21 16:05:20 följande:
    Det där lät krångligt. Vart skriver jag in sökningen?
    I sökfältet i Gmail. Rutan mellan Google-loggan och knappen med ett förstoringglas.
    Vanligtvis behöver du inte skriva några prefix utan skriva bara de ord du söker efter, men du kan förfina din sökning med att använda t.ex. from: för att bara få fram de mail som är skickade från en viss person. 
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2013-09-21 17:27:34 följande:
    Jag provade men förstod inte riktigt hur jag skulle göra.

I hotmail kan jag efteråt sålla vidare genom att lägga till antingen till, från eller ämne till redan gjord sökning (exempelvis namn eller e-postadress).
    Samma i Gmail. Bara att lägga till fler sökbegrepp efter varandra eller trycka på pilen till höger i sökrutan och få fram fält för det.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2013-09-25 23:10:52 följande:
    Om jag i gmail har två registrerade e-mailadresser på samma person men bara vill använda den ena snudd på undantagslöst, hur gör jag då?

Personen ingår i sändlista, så att gå in och ändra, ta bort mailadress vid varje mail är en dålig lösning.
    Jag testade lite nu med några av mina kontakter som har flera mailadresser och det verkar vara ordningen på mailadresserna som avgör vilken adress som du får träff på först.
    Så, lägg alla mailadresser till samma person under samma kontakt och sätt den adress du vill använda mest överst. 
  • sportpappa

Fungerar inte det jag länkade till? support.google.com/mail/answer/7190
    Där hittar du alla operatorer för att filtrera för till, från och ämne. Det går alltid också att trycka på nedåtpilen i sökfältet för att få hjälp med filtreringen.
    Drive kommer du åt genom att gå till drive:  drive.google.com
    Jag kan söka i min Drive direkt från sökfältet i Gmail. Kanske är en inställning, men det är i alla fall möjligt.

• sportpappa

Google tog bort länkarna överst och har istället en meny ute till höger i Gmail. Ikonen är ett rutnät med 3x3 små fyrkanter. Det har kommit upp informationsbubblor om det i varje tjänst.

• sportpappa
    Tom Araya skrev 2013-10-21 22:12:19 följande:
    Kan jag vidarebfordra en hel mailkonversation till en person som tidigare inte stått som mottagare i Gmail (och i så fall, hur gör jag?), eller måste jag vidarebefordra ett mail i taget?
    Du måste skicka varje mail för sig, men vanligtvis så hamnar hela konversationen i det sista mailet. Tryck på den lilla knappen med 3 punkter längst ner i mailet så vecklar du ut texten.
Svar på tråden Hotmail vs Gmail