• Namine

Bf Juni 2014

hur blir man medlem i facebook gruppen. för den är väl sluten va?

• Namine
    Sickan12 skrev 2014-01-06 19:11:37 följande:
    Någon som bestämt hur ni ska göra innan/inför förlossningen, med jobb? Har ni planerat hur länge ni ska jobba? Så länge det inte handlar om sjukskrivning alltså. Tar ni ut FP först, eller kanske semester? Jag funderar på semester. Ska säga upp mig efter ledigheten, så har inget behov av att spara den. Svårt dock att veta vad som blir bäst, är ju första barnet...
    jag är garanterad 60 dagars havandeskapspenning. men om jag mår bra vill jag gärna bara ta 30 om det är möjligt. dels för pengarnas skull och för att jag nog antagligen kommer klättra på väggarna av att vara hemma så länge.
    men vi får ju se. är mycket tunga lyft och mycket risk för hot och våld i mitt jobb så det kanske känns annorlunda då jag kommit så långt.
    semestern kommer jag ta ut i sommar eftersom jag som du antagligen ska säga upp mig efter då jag tänkte börja plugga vidare på min vidareutbildning då och bli barnmorska.
    kommer ju inte ta ut några föräldradagar alls första året.
  • Namine
    Cakes skrev 2014-01-06 20:21:42 följande:
    En lite konstig fråga kanske, men känner ni er egen puls tydligt när ni håller på magen? Så fort jag ligger med en eller två händer på magen så dunkar pulsen jättetydligt... är ju inte alls kul, vill ju känna en bebis - inte min egen puls ;)
    haha har helt tänkt samma sak. sjukt störande. dock har jag lyckats känna bebis med men den där jävla pulsen i magen är i vägen ;)
  • Namine
    Amalian83 skrev 2014-01-07 01:32:07 följande:
    Får man bara havandeskapspengar om man har ett fysiskt jobb? Betyder det att andra blivande mammor antingen måste ta ut föräldraledigt före födseln eller tar ut semester för att spara dagar?

I Norge kan man inte välja. Alla måste gå hem tre veckor före beräknad födsel. Det kostar tre veckors föräldraledighet, men skulle du ta semester istället så försvinner ändå de tre veckorna. Detsamma om du blir sjukskriven, tror jag. Man kan så klart få gå tidigare, men då ska det vara på grund av fysisk begränsning på jobb eller sjukskrivning.

Jag tänker jobba in i det sista. Det är bara fyra månader och jag blir stressad bara av att tänka på det. Hur ska jag hinna med allt??
    ja det är bara om man har ett fysiskt jobb. min syster fick inget alls innan. det är som du säger då får man ta ut fp eller semester. så havandeskapspenning får du bara om du inte kan jobba på grund av fysiskt arbete eller hot och våld typ.
  • Namine
    Sessan4 skrev 2014-01-07 07:50:27 följande:
    Ang appar.. Jag har 4 st och alla säger olika. Är i v 18 (17+0) idag.
    Apparna säger -Nu är det dax för ultraljud!!
    Men det verkar vara vanligare att man gör ul närmare v20?!.
    Sen stör det mig att alla säger olika, 1177 appen som borde vara mest tillförlitlig säger att fostret är 20cm o väger 250g medan de andra tex pampers säger 14 cm och 120g.

Är inte alla foster lika stora fram till v 20 typ?
    Någon annan som reagerat?
    1177 tror ja mäter huvud till fot och inte huvud till rumpa. i alla fall så jag förstått det.
  • Namine
    zaybia skrev 2014-01-07 11:25:50 följande:
    Jag kollade upp lite det här med graviditetspenning och föräldraledighet och så igår. Jag jobbar som undersköterska på ett äldreboende så 60 dagar innan beräknad födsel kan jag få graviditetspenning. Jag lär mest troligt utnyttja de dagarna oxo för dessa foglossningar jag har nu håller på att ta död på mig :P och sen funderar jag på att eventuellt ta ut semesterdagar oxo. Man kan ju bara spara fem dagar/år så tar jag inte ut de andra dagarna försvinner dem.
    fast det där verkade inte stämma enligt min chef. enligt henne så får jag spara heeela min semester som jag får i år eftersom jag kommer vara mammaledig. det borde väl vara lika för alla?
  • Namine
    CeciliaJL skrev 2014-01-07 22:39:27 följande:
    På mitt jobb sparas semesterdagarna oavsett hur många de är som man har när man ska bli eller är FL. Annars får vi bara spara 5 dagar.
    precis så är det på mitt jobb också
  • Namine

tråkigt med fler som har problem. har också foglossning och har haft det några veckor redan. nu på tisdag ska jag äntligen till sjukgymnast. hoppas han kan göra några underverk. men jag har mest ont baktill. precis under skinkan på vänster sida och sen hela höger sida. jobbigt att det började så tidigt.

dock vill jag verkligen inte bli sjukskriven. jobbar ju som sjuksköterska på en akutmottagning så det kan bli lite jobbigt med alla britsar och så. nu går det då jag fått hjälp av alla underbara kollegor. men när det blir värre kommer jag få sitta i reception istället. har jättebra chefer som verkligen hjälper mig att anpassa. känns verkligen som att man vill jobba så länge det går för att jobba upp en bra buffert då jag inte kommer ta ut några föräldradagar i år i alla fall.

• Namine
    bonden skrev 2014-01-12 09:25:48 följande:

Kunde inte hitta dig på Fb. Har skickat meddelande till dig så du kan lägga till mig som vän istället. Hoppas det funkar bättre :)
    har också skickat men verkar inte som jag fått någon inbjudan :S
  • Namine
    Sessan4 skrev 2014-01-14 21:28:58 följande:
    Nån som redan köpt barnvagn? kliar i fingrarna!! Guld i mun
    går in i vecka 18 i morgon och vi beställde barnvagn i lördags. en brio smile. :D så spännande.
Svar på tråden Bf Juni 2014