Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Bf Juni 2014

Jag har varit hos min läkare och till sjukhuset ett par turer för kontroll av mina levervärden. Klåda under fötterna och i händerna sedan ett par veckor visar sig vara orsakat av förhöjda levervärden och gallsyreproduktion (hepatos). Nu ska de följa mig tätare fram mot förlossningen och jag har fått medicin. Känns skönt att de tar det på allvar och håller koll på mig. Alltför för höga värden så sätter de igång födseln, men jag har på känn att detta är under kontroll nu och att det är fyra veckor kvar till vi träffar vår tjej.

• Amalian83

Två arbetsdagar kvar, sedan är det föräldraledigt !

Lite nervöst, har aldrig varit "ledig" på detta sätt. Gick direkt på universitet från grundskolan och sedan ut i arbetslivet så sju månader hemmafokus blir ett spännande projekt :)

• Amalian83
    Sessan4 skrev 2014-05-15 20:29:28 följande:

Heeeelt slut efter en eftermiddag ensam med en aktiv 4 åring! V 36 (35+1) och magen har sjunkit.. Stor som ett hus och smidig som ett kassaskåp känner jag mig! +19kg *gnällvarning* har dessutom blivit jätteförkyld så jag känner mig rätt ynklig. Jag orkar numera inte med att vara aktiv mer än 1 timme utan vila.. Bara att vika lite tvätt är jobbigt! Haha..

Hur har ni det där ute i landet??

Jag är imponerad! Jag hade en 1,5 åring på besök förra helgen och jag orkade verkligen inte med honom. Kanske man har mer tålamod med sina egna barn, men gravid och hålla efter ett litet barn är inte bara bara :)
  • Amalian83

Jag är inte glad på sjukhuset nu. Ska ta fastande blodprov idag för jag har hepatos/graviditetsklåda. Tiden jag får? Kl 10.30. Hallå?? Jag är höggravid, kl 10.30 har jag hunnit äta tre gånger vanligtvis. Så nu är det bara att sitta och glo på klockan, må illa och försöka tänka positivt.

• Amalian83

Jag gick ut i föräldraledighet igår och tänker mig att jag nu ska gå in i modus "uppladdning" mer än jag klarat hittills. Ska öva på andning och se till att vila när jag är trött oavsett när på dygnet det är. Kanske köper en yoga - bok om förlossning, eller lånar på biblioteket. Tror det kan hjälpa mycket i uppladdningen. Så gäller det bara att få tid till det. Kommer hon imorgon så hinner jag ju inte. Bf 8 juni så det är vara tre veckor kvar, max 5.

• Amalian83

Jag är på sjukhuset sedan igår morse. De har beslutat att sätta igång mig pågrund av min hepatos och att jag passerat vecka 38.

Detta kan ta tre dagar till så om det vill sega sig riktigt får också jag min bebis på måndag. Jag håller dock alla tummar och tår för att jag ska slippa kejsarsnitt. Hade inte tänkt på det så mycket förut men när läkaren sa att risken för kejsarsnitt ökar vid igångsättning insåg jag att det är det sista jag vill.

Märkligt att vi är så olika :)

• Amalian83

Kl 20.52 igår föddes vår dotter! Med andra ord responderade kroppen väldigt bra på igångsättning och läkarens teori är att det berodde på att kroppen ville bli av med bebisen på grund av hepatosen.

Allt i allt är jag väldigt nöjd med förlossningen, som gick betydligt snabbare än jag vågat hoppas på. Epiduralen var guld värd för mig då den fick min kropp att slappna av och hjälpa bebisen nedåt mot bäckenet. Jag hade dessutom tur som fortsatte att känna värkarna i bäckenet och krystvärkarna var nog bland det häftigaste jag har upplevt. Vilka kroppar vi har!

Lycka till alla ni som har förlossningen framför er.

• Amalian83

Många snabba förlossningar! Grattis alla :) på tiden att starta en uppföljningstråd? Jag vet att jag har saker att fråga om och diskutera vad gäller det nya livet och bebisen iallafall :)

• Amalian83
    Ponyo skrev 2014-06-10 21:56:03 följande:

Jag ska sättas igång i vecka 38 pga min Hepatos så ev blir det en Junibebis istället för Julibebis om jag räknat rätt? Är i vecka 36 (35+5)

Hade dessutom förvärkar igår och tog ett bad och fick sällskap av lite bitar slempropp. Doktorn jag pratade med idag ang mina blodprov tror min kropp är sugen på att få ut bebisen tidigare pga Hepatosen så... Vi får se. :) Skönt att veta bebis mår bra trots allt det här iaf!

Det var exakt detsamma som de gjorde med mig. Igångsatt vecka 37+6, bebis kom 38+0.

Stort lycka till och hoppas att du, som jag, svarar bra på igångsättningen. Min läkare tror att pga min hepatos så var kroppen helt med på noterna (ut med bebisen) och det räckte med 24 h med ballongkateter, sedan var jag igång.
  • Amalian83
    Ponyo skrev 2014-06-11 02:38:09 följande:

Amalian83 åh vad fint att höra :D Jaa hoppas på samma grej här :)

Och kom ihåg att även om igångsättning kan ta tid och det är drygt att vara på sjukhuset så länge så slipper man allt av stress v g att ringa till sjukhuset, åka in och bli hemskickad, oroa sig för hur öppen man är etc. De har ju stenkoll på en genom exakt hela förlossningsförloppet :)
  • Amalian83
    LokesMammi skrev 2014-07-07 18:48:56 följande:

Hej alla mammor! Är det nån gravid kvar? =)

Min plutt blev 1månad igår! Usch va tiden går fort! Redan haft han hemma i en månad! Fick han ju nyss! =)

Loke 11/1-11, "lillebror" 6/6-14
    Har du hittat tråden för junibebisar 2014? Där kan vi skriva och prata om våra små :)
  • Amalian83
    rosii skrev 2014-07-07 23:05:40 följande:
    Jag har inte hittat, ids du länka?
    Sök på junibebisar 2014 så borde du hitta den. Eller gå in på Föräldrar - 0-1 år.

Jag vet inte hur man länkar via mobilen.
Svar på tråden Bf Juni 2014