Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Bf Juni 2014

smålandsjänta skrev 2013-12-09 11:02:56 följande:

Började just blöda. Ganska mycket. Så toalettstolen blev nerblodad. Ringde gynmottagningen men de hade inga akuttider sa hon , eftersom jag ändå har ultraljud på onsdag. Jaha? Ska jag gå såhär till onsdag då? Är helt förstörd här, gråter och vet inte vad jag ska göra. Fan med. Fan fan fan med.

Antar att det är mer än du haft tidigare i grav eftersom du är så orolig?

Har du ont?

Finns det inget annat ställe du kan kontakta för en akuttid? Privat? Vårdcentralen? Läkare kan ju också göra ultraljud eller åtminstone lyssna på hjärtslag.
  • Amalian83
    LokesMammi skrev 2013-12-09 12:01:20 följande:

Hade första vadkrampen imorse! Ganska mild som tur var! Men inge mera tack! =)

Loke 11/1-11, Pyret 1/6-14 <3
    Hehe önska kan man ju alltid göra ;)
  • Amalian83

Är det någon mer av er förstagångsgravida som märker ett ökat behov av "nesting"? Alltså ett behov av att bygga och ta hand om boet.

Jag reser mycket i mitt jobb och har aldrig lidit mer av det än att det är jobbigt att gå upp tidigt på morgonen och jag blir irriterad på försenade flyg. Men nu är jag helt extremt anti att resa hemifrån. Vill inte vara borta från sambon. Vill vara hemma, dricka te och slappa. Gå på bio, hålla handen, mysa. Gå tidigt från jobbet. Kolla på julpynt i butikerna.

Vilken omställning :)

• Amalian83

Jag tror det är en pojke, men det spelar ju såklart ingen roll. Vi kommer nog kolla kön ändå, mest för att göra det lite mer verkligt. Men visst är det märkligt att man har det behovet.

Jag har känt lite rörelser tidigare, men inte de senaste dagarna. Slås av lite oro då och då men jag tror det hör till graviditeten (och livet som förälder). Jag längtar mer och mer till UL 10 januari. Känns som en evighet även om det faktiskt bara är en månad kvar.

• Amalian83
    claire skrev 2013-12-13 10:44:43 följande:

Jag är SÅ kluven gällande att kolla kön. Jag är verkligen för ett normkritiskt förhållsningssätt oxh kommer inte att låta könet påverka inredning eller klädsel särskilt mycket. Dör mig är dessa frågor jätteviktiga. Dock är jag så sjuuukt nyfiken av mig som person och vill gärna veta allt man kan få reda på. Vilket gör det klurigt om BM frågar om vi vill veta:) Får tänka tills den 21/1. Mina byxor börjar bli för små i magen så idag provar jag det klassiska gummibandstrixet.

EXAKT samma för mig! Har inget behov av att inreda efter kön och vill inte att bebisen får presenter baserat på deras kön. Men är också så himla nyfiken och vill veta allt man kan få veta. Hade man kunnat kolla ögonfärg, hårfärg etc hade jag nog kollat det med. Bara för att man kan.
  • Amalian83
    bonden skrev 2013-12-13 19:51:29 följande:

Jobbigt det där med att folk måste ha åsikter om ens namnförslag. Dom måste liksom helt oombedda ge sin egen åsikt om namnet efter att de frågat. Vi kommer också vara lite småhemliga med namn denna gång.

Folk verkar anse sig ha rätt att kommentera det mesta märker jag.

Pratade med tre kollegor, alla ca 40+ med 1-2 barn hemma. Nämnde att min sambo vill ha halva föräldraledigheten (något jag tycker är superpositivt för oss så länge vi kan få det att fungera). Alla tre, i kör, drar efter andan och ser helt förtvivlade ut. "Nej men du kan ju inte ge ifrån dig föräldraledighet så där!" "Åh hjälp hur ska du klara det?" Och den allra allra värsta: "barn mår inte bra av att man slutar amma för tidigt!"

Så min sambos vilja att vara en närvarande och ansvarstagande far ledde till att jag framstod som en mesig barnmisshandlande mor. Ja, det var så det kändes iallafall. Lärde mig en läxa där och då: vi gör som vi vill, andra gör som de vill och jag ska verkligen inte bli en som dömer/kommenterar/förfäras över andra val.
  • Amalian83
    Frozen skrev 2013-12-14 10:10:06 följande:

Amalian, det var ju ett extrem gammalmodigt sätt av din bekanta att se på saken, tror de flesta kommit längre i sitt tankesätt än så förhoppningsvis. Det där med amningen finns det ju också en hel del utrymme för åsikter inom. gäller nog att stå på sig och visa att man inte tar åt sig av vad "alla" andra tycker och tänker och säga att "det här funkar bäst för mig och mitt barn, att andra har det annorlunda är inget som påverkar mitt beslut." 

Jag tror att generellt så är det nog bäst att inte säga så mycket om sina planer innan man skrider till verket, det är lättare för folk att acceptera när man redan gör på ett visst sätt. Inte tala om vad man har tänkt för namn tex innan barnet redan tilldelats namnet. Inte säga, jag tänker absolut inte amma innan man sitter där med flaskan och matar, eller bara säga att nu har pappan tagit över föräldraledigheten. I alla fall om man inte vill ta diskussioner man själv inte tycker är värda att ta, slippa försvara sig helt enkelt. Jag har märkt att folk inte ifrågasätter på  samma sätt när det inte bara ligger i planeringsstadiet, då tror det att det är lättare att övertala en till att göra annorlunda. 

Tack! Jag tror du har helt rätt och det blir nog min strategi framöver :)
  • Amalian83
    MissMf skrev 2013-12-14 11:28:31 följande:

Någon mer som står o går mycket på jobbet? Jobbar på ett serviceboende o mina fötter värker o känns flera storlekar större redan vid lunch.. Nån som känner likadant? :( v.13+4

Jag sitter vid en dator hela dagarna och måste tvinga mig själv att stå och gå för att inte få dålig hållning och ond rygg. Min syster jobbar i butik och hon svullnade upp rejält i fötterna. Jag tror det är väldigt vanligt och om du har möjlighet bör du ta pauser och lägga benen högt. Kanske lättare sagt än gjort inom vården?
  • Amalian83
    Hallonmjölk skrev 2013-12-17 18:03:28 följande:

Har så ont i höften så det gör ont ända ner till knät. En plåga att jobba...

Jobbigt! Ska du sjukskriva dig? Finns det alternativa arbetsuppgifter?
  • Amalian83

Idag har jag varit hos min PT och fått ett träningsprogram. Väldigt bra kändes det! Och skönt att slippa pressa sig så hårt. Det är soft att gravidträna, än så länge iallafall. Nu gäller det att jag orkar hålla igång för attfå en så bra förlossning som möjligt.

Är det något av er andra som också tränar? Vad /hur i sådant fall?

Svar på tråden Bf Juni 2014