Inlägg från: Amalian83 |Visa alla inlägg
  • Amalian83

Bf Juni 2014

Sickan12 skrev 2014-01-26 20:52:28 följande:

Lite OT, men åh vad jag känner mig nedstämd varje gång mina svärföräldrar varit här... Kanske beror på att jag är extra känslig just nu, men jag orkar f*n inte med att de ska lägga sig i allt. Lär ju inte bli bättre när bebis kommer heller, deras första barnbarn.. :(

Mina svärföräldrars första barnbarn här också. Det är nog inte helt lätt att bli farmor och farfar. Om mamman har bra kontakt med sin mamma så får ju mormor förtur.

Min svärmor har sagt att hon ska ta semester från midsommar och vara hos oss hela sommaren. Jag blev skitnervös, men min sambo försäkrar mig om att hon skojade. Vi får hoppas det :)

Tråkigt att du ska bli nedstämd av dina svärföräldrar. Kom ihåg att det är ni som är föräldrar och de har ingenting att lägga sig i. Råd kan de gärna ge men var tydlig på gränserna och ta din man/sambo till hjälp om du inte blir hörd.
  • Amalian83

Jag är uppvuxen med en mycket nära relation till farmor och farfar så där håller jag självklart med dig. Däremot förväntar jag mig att jag hellre kommer att vilja ha min mamma här när jag är nyförlöst och hormonell än min svärmor. Det var det jag menade med att mormor får förtur att hjälpa till om det behövs. Min mamma däremot har sagt att eftersom det är första barnbarnet för mina svärföräldrar så kan hon låta dem få komma på besök först.

Inte helt lätt att vara ärlig med hur man upplever svärföräldrarna gentemot sin partner. Det blir fort känsligt. Vad är det de har åsikter om/lägger sig i?

• Amalian83
    Hallonmjölk skrev 2014-01-28 04:50:32 följande:

Äntligen så har jag gått halvtid =)
    140 dagar kvar. Känns så himla skönt att nå den milstolpen. 
    Så nu som sagt är det "bara" halva tiden kvar.
    Köpte spjälsäng igår. En vit jättefin men vyssan lull tassar och fick även med spjälskydd, bitskydd och ett påslakanset i 4 delar och allt för 500kr.
    Jäkligt bra pris då jag såg att sängen kostat 700 och dom där tassarna kostar tydligen 300.

Skulle vilja ha en checklista med allt som behövs köpas. Det är ju en hel del och en massa småsaker man inte kanske tänker på.

Det finns checklistor lite här och var! Jag har sett det både på gravidsidor på nätet och i kataloger från barnbutiker. Nu minns jag inte exakt var så jag kan inte länka.

Mitt problem med de listorna är att jag inte fattar vad hälften av det är ens...
  • Amalian83

Det där med flytningarna hände mig häromdagen också, men det har varit så inemellanåt en längre period nu så jag oroar mig inte. Det är helt normalt och inget att göra något åt. Smärta och blod är varningstecken jag reagerar på. Sammandragningar och flytningar samtidigt som bebisen gör en kullerbytta då och då ser jag som att allt är som det ska :)

• Amalian83
    LokesMammi skrev 2014-01-29 09:11:46 följande:

Vägde mig 1 okt första gången o nu imorse. Har gått upp 8.5kg. Blä!

Loke 11/1-11, Pyret 2/6-14 <3
    Du har varit gravid förut va? Hade du gått upp mindre så här långt i graviditeten eller?

Jag har gått upp 7,7 kg sedan början av oktober och det är ovant att väga så mycket men vad ska man göra?? Det skapas ju något i magen och det krävs ju både det ena och det andra ;) jag tänker att 7-8 kg är heeeelt fine så här långt.
  • Amalian83
    Sessan4 skrev 2014-01-29 22:12:44 följande:

Mitt stora problem är att mina bröst snart exploderar smile3.gif

Jag har gått ifrån en c kupa med taxvarning till stora röda kliande bomber, E kupan som jag köpte innan jul skär in o lämnar märken.. Suck..

Haha ja där delar jag ditt problem. Köpte två amningsbehåar före jul, som jag trodde skulle räcka fram till födsel. Det gör de inte. Nu går jag runt med en sport-bh. Den är också för liten egentligen, men den skär iallafall inte in och lämnar inga märken som amningsbehåarna.

En sak som inte är lika roligt är att jag verkar ha fått sträckmärken på undersidan av brösten. Ingen av mina systrar har fått det så jag trodde jag skulle slippa det (ska väl vara genetiskt?). Jag kan ju inte göra något åt det, men om jag inte får tillbaka mina bröst som de var förut så kommer jag sörja det ordentligt :(
  • Amalian83
    Sessan4 skrev 2014-01-30 10:40:51 följande:
    Var hittar man bra ambingsbhar??
    Jag köpte mina på Lindex. Eftersom jag inte är så nöjd med dem så kan jag inte rekommendera de, men det finns några olika modeller så du hittat kanske något bra för dig.
  • Amalian83

Vad jobbigt det måste vara för er med fysiskt jobb och vad synd att det ska vara så svårt att få gehör. Man får ju höra/läsa överallt att man ska lyssna på kroppen och inte pusha sig själv för hårt. Då är det viktigt att man blir hörd också.

Jag vill bara säga till er som jobbar i hemtjänsten/äldrevård/vård att jag tycker ni är grymma som står på. Min farmor är nybliven änka och inte helt lätt att handskas med alla gånger, men hemtjänsten har tålamod, är snälla och lyssnar på henne. Det är synd att ni ska ha det så stressigt, men jag vill bara säga att jag uppskattar det ni gör för dem som inte klarar sig själva!

Hoppas ni får beviljat GP snart.

• Amalian83
    Frozen skrev 2014-01-31 10:32:28 följande:

Jag vet att man måste säga till på jobbet 2 månader innan man tänker påbörja sin föräldraledighet, i vissa fall 3 månader innan, men måste man då tala om hur länge man tänkt vara föräldraledig på samma gång. Eller gäller samma sak när man tänker börja jobba igen? Att det räcker med att man säger till 2 eller 3 månader innan? 

Jag kommer som det ser ut nu behöva ta större delen av ledigheten då min sambo inte har samma möjlighet att vara borta från sitt arbete flera månader i sträck. Men jag vet ju inte säkert. Så kan man säga att man kommer vara hemma x antal månader och sedan ändra sig och komma tillbaka tidigare eller senare så länge man säger till i god tid innan? 

Jag borde inte svara eftersom jag inte kan de svenska reglerna, men i Norge kan man ändra. Det viktigaste är att pappan ansöker om sina dagar före mamman går tillbaka i jobb. Gör han inte det förlorar han dagar.

Vi pusslade till slut ihop vår föräldraledighet igår. Vi har full ersättning i 49 veckor. Så sparar vi ihop pengar så att min sambo kan vara hemma 7 veckor obetalt. Totalt delar vi exakt lika, 28 veckor var. Plussar vi på lite semesterdagar och min sambos extra inarbetade timmar når vi augusti och inskolningen med god marginal. Jag hade panik där ett tag, men tamejtusan så verkar det gå ihop :)
  • Amalian83

Vi ska flytta 1 april så vi fixar ingenting förrän vi kommit iordning på nya stället. Men nog kryper det i shoppingtarmen när jag läser om allt ni andra fixar med.

Angående förlossningsrädsla så är jag inte rädd. Jag föder för första gången och ser fram emot upplevelsen. Jag förstår att det kommer vara slitsamt och smärtsamt, men jag kan inte göra ett skit åt det och hur mycket man än läser på/förbereder sig så är alla förlossningar olika och inget går att förutse. På något märkligt sätt finner jag tröst i det. Det är utanför min kontroll och jag kan bara göra mitt bästa och lita på mig själv och barnmorskan. Eyes on the price ;)

Svar på tråden Bf Juni 2014