Inlägg från: Anonym (Servitrisen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Servitrisen)

    Jag jobbar som servitris på riktigt, fråga mig vad du vill.

    Jag jobbar som servitris och har gjort det i över 20 år, jag gör det alltså inte i brist på annat eller under utbildningstiden. Jag tror att det finns många fördomar om oss i restaurangbranschen som t.ex. utbildning, ambition, moral mm.


     

  • Svar på tråden Jag jobbar som servitris på riktigt, fråga mig vad du vill.
  • Anonym (Servitrisen)
    Maria 434 skrev 2013-09-23 14:03:13 följande:
    Hur jobbar man oriktigt som servitris?
    Maria 434 skrev 2013-09-23 14:03:13 följande:
    Hur jobbar man oriktigt som servitris?

    jag gör det alltså inte i brist på annat eller under utbildningstiden. 
  • Anonym (Servitrisen)

    Du anar inte hur många som faktiskt helt seriöst frågar vad man gör på riktigt

  • Anonym (Servitrisen)
    Maria 434 skrev 2013-09-23 14:08:01 följande:

    Jaha så du menar att såna som jobbar som servitriser för att de behöver extrapengar, de är falska servitriser då eller? Lite mindre "riktiga"
    Nu skrev jag inte att personen var riktig eller ej utan att jag endast jobbar som det för att jag valt det och tycker om det och du förstår nog också att det var det jag menade hoppas jag för din skull.
  • Anonym (Servitrisen)
    Duckan skrev 2013-09-23 14:08:13 följande:
    Jobbar du på ett bra ställe?
    Ja det får jag nog säga, inte absoluta toppskicket men ett lite "finare" ställe. Jag har jobbat på allt från syltor till ren fine dining.
  • Anonym (Servitrisen)
    Duckan skrev 2013-09-23 14:17:59 följande:
    Tycker du att det är roligare att servera på ett bättre ställe än att slänga fram mat på en sylta?
    Absolut mycket roligare förutom att maten är roligare och kollegorna brinner för mat och dryck så är också gästerna där för en upplevelse mer än bara en bukfylla
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (Micke) skrev 2013-09-23 16:45:53 följande:
    Har du nån gång stött på någon som spottat eller gjort något annat snusk med gästerna mat, och i sådana fall på vilken typ av matställe?
    Nej aldrig, tror mest att det är en skröna.
     
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (äggfritt) skrev 2013-09-23 20:59:36 följande:
    hur bra insatt är du i när de gäller allergimat om ngn beställer ex äggfri o mjölkfritt ex . ex byta ut ngt från menyn då ngn beställer pga av allergi
    Just jag är väldigt bra insatt då min son är allergisk mot mycket bla ägg fast jag var rätt bra på det innan också, de flesta inom branschen har bra koll på "gömda" ingredienser 
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (Dricks) skrev 2013-09-23 20:57:34 följande:
    Delar ni dricksen med kökspersonalen?
     
    Ja på de lite finare ställen delas ofta dricksen rakt av på alla från diskare till hovmästare, vi ger köket 30 % av totala summan.
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (Cash) skrev 2013-09-23 20:56:40 följande:
    Hur är det där med dricks egentligen?
    Hur menar du?
  • Anonym (Servitrisen)
    Aniiee skrev 2013-09-23 20:58:17 följande:
    Hur ser du på lönesystemet och dricksen? Hur ser du på det fackliga engagemanget i branschen?
    Det har absolut blivit bättre men det är fortfarande dålig OB och för låg lön sett till belastningen. I restaurangbranschen har facket aldrig direkt varit stort men fler blir medlemmar och ställer högre krav på t.ex. övertid, rast, miljö och kortare arbetspass.
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (Cash) skrev 2013-09-26 21:38:08 följande:
    Håller med Sara.

    Jag menar: Vad för slags dricks (hur mycket) förväntar du dig? (t.ex i %)
    Jag håller också med en del.

    Jag förväntar mig absolut inget alls, man "ska" bara lägga dricks om du är väldigt nöjd, fått service utöver det förväntade och om du vill.
  • Anonym (Servitrisen)
    PiceaX skrev 2013-09-26 23:26:32 följande:

    Har du någon formell utbildning? Vad för någon?

    Vad är det bästa med jobbet? Det sämsta?


    Hej! Jag började jobba direkt efter högstadiet på mina föräldrars restaurang men jag läste in gymnasiekompetens på Komvux för ca 8 år sedan.

    Jag har sedan utbildat mig genom kurser t.ex. Vin, Barista mm.

    Det bästa med jobbet är mina arbetskamrater, jag har nästan alltid riktigt roligt på jobbet och att man aldrig vet vad som ska hända idag och vilka som ska komma hit, kul att träffa nya människor varje dag.

     Det sämsta är arbetstiderna, jag hade inget emot dem när jag var yngre och bara hade mig själv att tänka på ,men med småbarn blir det mycket pusslande.

     
  • Anonym (Servitrisen)
    matildadl skrev 2013-09-26 23:29:38 följande:
    Jag är imponerad över att du jobbat inom branschen i 20 år, jag själv utbildade mig till servitris/Bartender på gymnasiet och jobbade inom branschen i 4 år. Det tyckte jag räckte, men jag kan än dag nästan 4 år senare faktiskt sakna den glädje och stress-utmaning som man fick vid varje pass :)
    Ja just stressen är något jag gillar:) Vad gör du nu istället? Innan jag fick barn bytte jag jobb rätt så ofta och tröttnade därför inte så snabbt, nu har jag varit på samma ställe i fem år.
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (Gäst) skrev 2013-09-27 10:03:13 följande:

    Vad har ni för klädkod där du jobbar?


    Vi har väst, skjorta, långbyxor och förkläde
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (Oförskämd gäst) skrev 2013-09-27 10:12:04 följande:
    Jag har problem med att min svärmor gillar att klaga på nått när vi är ute och äter. Vilket vi såklart tycker är jäkligt pinsamt. För det mesta finns inget att klaga på, men hon verkar se det som någon slags sport. Som att hon inte haft en bra upplevelse om hon inte fått racka ner på nått. Hur mycket tycker du att vi som äter med henne ska försöka få henne att hålla truten när hon sätter igång eller räcker det att vi ser otroligt generade ut å hennes vägnar och försöker släta över det hela?
    Hmm...svårt för er, jag hade nog rätt snabbt sett läget, jag försöker alltid ge ännu bättre service och fler leenden till en sådan människa men det hjälper inte alltid och då får det vara så, jag tycker mest synd om henne och er och jag tycker att en medkännande blick från er andra räcker.
  • Anonym (Servitrisen)
    Anonym (anonym) skrev 2013-12-03 19:46:58 följande:
    Skriker du beställlningarna till kockarna? Hur hög ljudvolym har du när du säger beställningarna till kockarna?
    Hur många tallrikar kan du bära på armen? 
    Har du någonsin fått skäll av din chef?
    Ha, ha, det är nog bara på Amerikanska syltor på film de skriker beställningar till köket, jag har aldrig gjort det i varje fall, när jag pratar med mina kollegor använder jag vanlig samtalsnivå.
    Jag kan bära många tallrikar men det är inte speciellt snyggt att bära mer än högst tre åt gången med mat på, vid avdukning däremot blir det många, kanske 8 st 1,5 kg tallrikar.
    På min nuvarande arbetsplats har jag aldrig fått skäll men visst har jag råkat ut för rötägg till chefer under åren.
Svar på tråden Jag jobbar som servitris på riktigt, fråga mig vad du vill.