• Anonym (Stressblåsa?)

Kissnödig hela tiden (nästan)

Har haft problem i  över 6 månader nu till och från och varit hos vårdcentralen massa gånger men de har bara skrivit ut penicillin som inte har hjälpt.

Varit hemma från jobbet 3 omgångar och då blivit bättre men så fort jag jobbat i 3-4 dagar är blåsan igång igen.

Är hemma igen nu för fjärde gången och det efter att även fått springa på nätterna typ bara fått sova 1,5 timme i sträck och sen måste springa på toa samt efter att inte ha kunnat röra mig på jobbet utan att det har känts som jag ska "kissa ner mig".

Försökt att gå runt lite på jobbet och sätta mig igen och det har hjälpt tidigare men inte nu längre. Senaste tiden har jag fått börja använda TENA (förrutom när jag är hemma) då jag även börjat läcka lite urin med.

Jag har även problem att gå på stan och även om jag kissat innan jag går till affären 150 meter bort och är där kanske 5 minuter kan jag bli akut kissnödig och även börja skaka samtidigt främst är det händerna.

Har ett jobb där jag inte kan gå ifrån hur som helst heller då jag sitter i telefon.

Detta började när jag började ett nytt jobb och har 3 månader kvar på min anställning men vet inte om jag kommer orka jobba kvar och ha det så här.

Var till läkaren senast för 2 veckor sen och ingen UVI då heller och han menade att jag skulle försöka hålla mig 4 timmar och hemma går det bra men omöjligt om jag är ute på stan, jobbet eller dyl.

Åkt buss har jag inte kunnat gjort på över 6 månader bara jag kliver på bussen så kommer urinträngningarna igång.

Är bara 32 år och har ingen lust att gå med "blöja" hela tiden samt känslan av att jag är SUPER kissnödig! 

Detta påverkar mig väldigt mycket socialt och jag tappar koncentrationen samt att jag börjar bli mer och mer deprimerad.

Träffade en kille för några månader sen men det blev inge för jag vågade inte ha sex med han och vågade inte berätta om mitt "problem" heller.

Är nästan helt 100% att det är psykologiskt men hur kommer jag ur det hela?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-02 18:41
    Äntligen verkar jag fått någon form av diagnos! Tydligen har jag överrörligt bäcken/snett bäcken samt uttänjda ledband inne i bäckenet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-02 18:41
    Äntligen verkar jag fått någon form av diagnos! Tydligen har jag överrörligt bäcken/snett bäcken samt uttänjda ledband inne i bäckenet.

• Svar på tråden Kissnödig hela tiden (nästan)
  • Anonym (Stressblåsa?)

Var till läkaren och han sa att allt det lät som stressblåsa och sa åt mig att hålla mig 4 timmar minst och en urolog var dumt att blanda in samt att jag skulle få vänta i flera månader på en tid då mitt fall ej ansågs akut.

Om det ej hade hjälpt med blåsträning på 6 veckor skulle jag höra av mig igen.

• Anonym (Stressblåsa?)

Svar frisk nu: Känner igen det där att svedan känns som man skulle vara kissnödig. Tycker jag mår bra psykist förrutom det här med att jag konstant känner mig kissenödig nästan.

Märkt att jag sitter och spänner mig väldigt på jobbet och försöker slappna av men tex så fort jag märker att samtalet drar ut på tiden då blir det ännu värre med kissenödigheten tex.

Har fått börja äta uppe i fikarummet men tycker inte det hjälper även om jag kissar innan så känner jag mig kissenödig efter 10-15 min.

Dricker så lite som möjligt på jobbet vilket leder till att jag har huvudvärk.

Har dock aldrig reagerat på stress på det här sättet tidigare utan de gångerna har det varit magen som bråkat lite.

Sen trivs ok på jobbet men tror om jag ej haft det här med kissnödigheten som är väldigt påfrestande.

Har som sagt var inte kissat på mig än utan på jobbet så går jag in på toaletten iallfall och väntar ut det värsta i 5-10 min och går sen.

Hemma så avvaktar jag 30-45 minuter och tar först 15 min och lägger till 15 min till osv.

Slutat gå på toaletten innan jag går ut på en vanlig promenad.

Slutat gå till mataffären som jag ej kunnat gå in i senaste tiden för bara sätter jag mig min fot där så känns det som jag kommer kissa ner mig.

Försöker ta det lugnt om jag ser att det är kö när jag ska handla. Dock kan jag ej stå helt still i en kö utan måste röra på mig.

Har även märkt att om jag är ute och promenera och det kommer någon bakom så kan jag också få känslan av att jag kommer kissa ner mig.

Verkar som min kropp valt att reagera med att bli kissnödig samt stel i ryggen när jag upplever stress.

• Khaleesi

Jag hakar på här...

26 år, hade stora problem med urinvägsinfektioner när jag var 16-20 men sen blev det bra.

Det senaste året har blåsan strulat rejält dock, jag är ALLTID kissnödig. Känner igen mig i allt ni skriver ovan. Min sambo är tack och lov väldigt förstående men det är jobbigt att planera allt efter vart den finns en toalett.

Sommaren var hemsk med alla besök på stranden tillsammans med vänner till honom som inte förstod varför vi var tvungna att ligga bredvid kiosken och inte vid vattnet där det fanns bäst platser. 
    Att hoppa av tunnelbanan för att springa in på Donken och kissa innan jag kan åka vidare.
    Att inte våga dricka kaffe när man är på stan eller hemma hos någon, för jag vet att jag kommer kissa var tioende minut.
    Vaknar varannan timme varje natt, panikkissnödig. Livrädd att kissa på mig i sömnen.
    Och alltid gör det så ont när jag blir kissnödig, jag tror det kan vara i njurarna?

Har fått tid hos min gynekolog i slutet av november (bad om tiden i mitten på augusti, sjukt).

• Haskel

Utan att vara läkare, så är jag nästan helt övertygad om att du lider av stressblåsa TS. Jag hade det precis som du i 5-7 år. Det spelade alltså ingen roll hur mycket eller lite jag drack, jag kissade lika mycket för det. Särskilt jobbigt blev det när inte toaletter fanns tillgängligt, på stan exempelvis. Jobbet var ju en annan stress, toaletter fanns ju, men man har även stressen på sig att sköta jobbet. Alltså inte gå iväg på toaletten 5-6 gånger i timmen. 
    Jag hade aldrig hört talas om stressblåsa, och sökte aldrig heller hjälp för det. Men jag förstod så småningom att det var stressrelaterat. Det hände nämligen att jag gjorde saker som verkligen intresserade/distraherade mig, då jag kunde gå nästan en timme utan att känna mig kissnödig. Men så fort jag tänkte på att jag inte kissat på länge, att det var långt till toalett eller liknande, så slog kissnödigheten till som ett slag i magen.

Jag har nu blivit av med problemen, i stort sett iaf.  Framförallt lät jag mig aldrig "bli slav" under mitt handikapp. Jag fortsatte alltid "utsätta" mig för de situationer, där problemen var störst. Jag tränade på att alltid se vart på stan det fanns toaletter, detta lindrade stressen. Jag tränade på att släppa alla tankar som hade med kissnödighet att göra. Jag tränade på att gå lugnt till och inte springa till toaletterna. Jag slutade kissa i förebyggande syfte. Jag lät mig alltså inte bli rädd för att bli kissnödig, jag tog bara tag i det när det hände. 

I och med att jag fick en mer avslappnad syn på mitt problem, blev det än mer tydligt att det var stressrelaterat. Många gånger när jag blev riktigt "panikkissnödig" och gick iväg för att söka en toalett, blev jag av en eller annan orsak distraherad på vägen. Då kunde helt plötsligt kissnödigheten helt och hållet försvinna. Detta hände ofta om telefonen ringde, eller om jag träffade på en bekant på vägen. Det hände även ibland när jag körde bil, och en bra låt började spelas på radion.

Numera kissar jag inte oftare än 1 gång varannan- var tredje timme, och sover nästan alltid nätterna igenom. 

• Anonym (Stressblåsa?)

Varit ledig nu torsdag och fredag och lyckats rätt bra med att hålla mitt "kissschema" har som mål att kissa var 3-4 timme men som sagt på jobbet går det bara inte.

Det jag gör när jag nu när jag känner att det börjar trycka på är att jag andas lugnt några gånger och och tänka jag kommer inte kissa på mig istället som jag gjort tidigare då jag tänkt att jag kommer kissa på mig.

Sen även gå runt lite och tänka på annat tex i kön i affären idag (stått 3 gånger i kö idag och lyckats hålla blåsan lugn)  trots att det 2 av gångerna tog lite längre tid för kunden före dels en som lämnade tillbaka ett sak och skulle köpa en ny och en som hade problem med att betala med kortet.

Bägge gångerna valde jag att koncentrera mig på annat tex kolla in tidningarna och ena gången tuggummi sorter. 

Dock är det jobbet som är problemet nu sitter i en kundtjänst och nej det går inte att få bort tankarna och känslan att jag kommer kissa på mig även fast jag försöker koncentrera mig på kunden i telefon och blir bara värre när jag märker att samtalet kommer dra ut på tiden.

Jag har t.o.m varit tvungen att be kunden väntat så jag kunnat springa iväg på toaletten har såklart inte sagt det till kunden men fått väldigt många synpunkter på att jag låter stressad i telefon. Stor lust att säga "Tror du skulle låtit likadant om du kände att du kommer kissa på dig vilken sekund som helst"

Pratat med min chef med han skrattade (nästan) när jag förklarade mitt problem.  Använder Tena Normal på jobbet och än har jag inte kissat på mig men orolig att det kanske inte kommer "hålla" för urinet. (vilket blir ett stressmoment i sig men vågar inte vara utan heller då det blir samma sak där)

Har inte lust att "testa och kissa på mig heller" bara för att se.

Skönt att man ej är ensam om detta! 

• Anonym (Stressblåsa?)

Tror jag hamnat i en ond cirkel gällande jobbet. Trivs helt ok med jobbet men hade trivts betydligt bättre om jag slapp det här med att känna sig kissnödig och rädslan att inte hinna till toaletten i tid.

Sen är det rätt stressigt i övrigt på jobbet och missnöjet är stort både med arbetsgivaren och arbetsuppgifterna om vi säger så här att det är många som jobbar där för att det måste pga att det inte finns andra jobb att få ute på arbetsmarknaden.

Jag har tex en kollega som gnäller konstant om både det ena och det andra och tyvärr sitter jag närmast henne så får lyssna på hennes gnällande hela dagarna sen frågar hon mig om hjälp väldigt ofta vilket jag känner stressar mig för då kan jag tex ha en kund i luren och håller på att hjälpa kunden med något och letar information och mitt upp i allt så kommer hon och frågar något och snäll som jag är så hjälper jag henne sen blir jag ytterligare stressad då min kund har fått vänta extra tid.

Det som är stressande med känner jag då man ej kan ge svar till kunden direkt på frågan. Vet inte om det går att "arbeta" bort genom att medvetet låta kunden vänta i 1-2 minuter medans jag försöker ta en pause? dvs andas och försöka slappna av.

Sen vet jag att de flesta kunder har förståelse att det får vänta och att jag ej kan ge dem svar på en gång men långt ifrån alla så nog mest jag som måste tänka om där. Dock har vi ju mål med hur många samtal vi ska ta per timme och det är 7 sekunders pause mellan varje samtal och vi ska ha kvar kunden i luren hela tiden även om vi måste registrera eller skriva/skicka ut brev till kunden.

Vet inte hur jag ska lägga fram till min kollega att hon får frågan någon annan men kan ju vara ärlig och säga som det är.

• Anonym (Stressblåsa?)

Sen vet jag att folk snackar bakom min rygg på jobbet angående att jag springer ofta på toaletten och är där mycket på rasterna samt att jag är osocial då jag väl sitter i fikarummet har väldigt svårt att koncentrera mig och vara delaktig i samtal och sitta med pga av kissnödigheten. Vilket är ytterligare en stressfaktor får lite konstiga blickar när jag reser mig upp ibland kan det vara mitt i ett samtal och som jag måste avbryta tvärt  med ett - oj jag måste gå på toalett och sen rusa iväg utan att hinna ställa undan vattenglaset i diskmaskinen.

Dock är detta inget jag vill gå ut med och berätta för mina kollegor. Tycker det räcker att chefen vet om det.

Får en klump i magen bara jag tänker på jobbet och känner hur det börjar trycka på där nere.

Tänkt gå till affären nu så måste försöka köra mina avslappningsteknik tyvärr var jag nyss på toaletten men helt enligt mitt schema. Dock skulle jag lät kunna gå nu igen. 

• Anonym (Jag också)
    Anonym (Stressblåsa?) skrev 2013-10-04 19:45:25 följande:
    Sen vet jag att folk snackar bakom min rygg på jobbet angående att jag springer ofta på toaletten och är där mycket på rasterna samt att jag är osocial då jag väl sitter i fikarummet har väldigt svårt att koncentrera mig och vara delaktig i samtal och sitta med pga av kissnödigheten. Vilket är ytterligare en stressfaktor får lite konstiga blickar när jag reser mig upp ibland kan det vara mitt i ett samtal och som jag måste avbryta tvärt  med ett - oj jag måste gå på toalett och sen rusa iväg utan att hinna ställa undan vattenglaset i diskmaskinen.

Dock är detta inget jag vill gå ut med och berätta för mina kollegor. Tycker det räcker att chefen vet om det.

Får en klump i magen bara jag tänker på jobbet och känner hur det börjar trycka på där nere.

Tänkt gå till affären nu så måste försöka köra mina avslappningsteknik tyvärr var jag nyss på toaletten men helt enligt mitt schema. Dock skulle jag lät kunna gå nu igen. 

Trist om de snackar skit på jobbet bakom ryggen på dig om det! Jag kan få lite gliringar när jag måste springa på toa som "Igen??? Du var ju och kissade nyss?" Men det som säger så verkar i alla fall ha glimten i ögat. Tror dock att flera förstår att jag har problem med blåsan.
  • Anonym (JO, jobbigt)

Ursch vad jobbigt.

Några kommentarer
    - Vad då inte remiss det är inte akut. Kan tänka mig att det finns akutare fall men det är väl allvarligt när en ung människa behöver vara sjukskriven. Kan en läkare inte hjälpa en så ska den skicka en vidare. Vårdgarantin säger att du inte ska behöva vänta längre än 3 månader.

- kan läkaren skriva ett intyg till arb.givare än du måste springa på toa stup i kvarten.?Kanske annars kan vara skönt att visa omgivningen så de verkligen tror dig. Tror allt sånt annars bara spär på stressen/problemet.

- om du dricker kaffe/the/coca-cola light/fun light etc så skulle jag rekommendera dig att sluta med allt koffein/light  som är vätskedrivande. Jag skulle i alla falla göra det. För detta får mig som inte ens har problem att springa på toa hela tiden.

- OM detta är stress/psykologiskt skulle du själva kunna försöka träna dig. Jag tänker du går på toa går på 15 min promenad (gärna en sväng där du vet att du har möjlighet till toa/skog) och så när du känner att detta funkar bra så börjar du med tex 20 min osv.

- När du går på toa kissar du mycket? Eller är det mest skvättande? Jag tänker att om man kissar 1 dl el 2dl eller så är det ett problem varför man måste gå. Kissar man en halv liter- en liter varje gång så har man ju verkligen ett behov. och någonstans måste ju vätskan komma i från.

- När jag är stressad och om jag då sitter kvar på toa (gärna läser/mobilen för att inte stressa. bli avslappnad) så kan jag kissa mer efter ett tag. Då kommer de sista decilitrarna ut och jag blir ju inte lika fort kissnödig igen. Samt att bakterier inte växer så lätt.

- Äter du någon medicin/naturmedicin som kan vara vätskedrivande?

Jag vill bara utesluta om det skulle vara några enkla anledningar.

Hoppas verkligen du får rätt hjälp snart!

• Anonym (Jag också)

Hur jobbigt det än är att bli kissnödig hela tiden så var glada så länge ni faktiskt inte kissar på er. Finns nästan inget som knäckt mig mer än det.

Svar på tråden Kissnödig hela tiden (nästan)