• abuelita

    Sen avnavling och annan viktig info som MVC - och förlossningspersonal brukar hoppa över


    .

    Eftersom den gamla tråden varit igång ända sedan våren 2010 är den proppfull vid det här laget , så det är verkligen hög tid att starta en ny.    
    .
    Gamla och nya trådbesökare  är hjärtligt välkomna att ställa frågor och/eller dela med sig av egna erfarenheter och kunskaper.  
    .
    Man kan även söka efter information i tråden genom att skriva in ett sökord  i sökrutan uppe till höger  (obs, det går bara använda ett ord i taget) .    Så länge den här råden är ny är det lämpligast att söka i den gamla :  Viktig info som MVC- och förlossningspersonal brukar hoppa över 
    .

           Vill man t.ex. söka efter information om sen avnavling vid kejsarsnitt kan man skriva snitt i sökrutan.  Då kommer alla inlägg om kejsarsnitt upp.  För info om neonatal livräddning kan livräddning och det engelska ordet  resuscitation  vara lämpliga sökord.   och vill man veta hur man gör med en navelsträng hårt virad runt halsen så skriver man lämpligast bara halsen eller nuchal.  O.s.v.   Använd fantasin helt enkelt.   Klicka sedan fram till den senast skriva sidan eftersom den mest aktuella informationen finns där.  

    .
    Mycket i tråden är alltså på engelska, eftersom det finns så lite att hitta på svenska. 
     
     
    Cord-Clamping.com  är en webbsida med bra info om sen avnavling på engelska.
      .
     
    och här är en bra sida på spanska:  El Clampeo Oportuno y Las Células Madre   
    .
      

    OBS!!!  Den som vill fortsätta tro att det går att lita helt och fullt på mödra- och förlossningsvården rekommenderas hoppa över den här tråden.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-20 19:09
    Vad som menas med "Sen avnavling" råder det olika uppfattningar om. Vissa tycker att 30-sek. - 1 min. är sen avnavling, andra tycker att navelsträngen ska ha pulserat färdigt (den är då vit och slapp och tömd på blod) , åter andra tycker man ska vänta tills moderkakan kommit ut, och vissa tycker man ska vänta minst 3 timmar efter födseln. Eller t.o.m. ännu längre; s.k. Lotusfödsel
    www.guld-kristall.se/lotusfodsel/

    Det bästa är nog ändå att låta mamman bonda ostört med bebis (utan att någon är där och pillar och tjatar om avnavling, k-vitamin etc.) och sen själv säga till när hon tycker det känns som att det kan vara dags att avnavla. Får hon vara ostörd minskar dessutom risken för att hon blöder mer än normalt och att moderkakan fastnar.
    Läs gärna min översättning av Michel Odents artikel "Putting an End to Women´s Global Slaughter: Bleeding to Death" , #21 i gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-3.html

    Man kan inte vara säker på att moderkakan är tömd på blod när den kommer ut, eftersom den livmodersammandragande injektionen (som ges rutinmässigt utan att man blir tillfrågad eller ens märker det) kan orsaka att den lossar för tidigt. Därför är det klokt att låta navelsträngen vara ifred någon timme eller mer efter att moderkakan kommit ut.

    Vid födseln finns ca 30-50% av barnets blod kvar i moderkakan och det är meningen att allt det blodet det ska pumpa över till barnet. Omedelbar avnavling innebär alltså att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust. I synnerhet för medtagna barn kan detta innebära livsfara, eller skador för livet.

    Tyvärr hjälper det inte alltid att säga till personalen att låta bli navelsträngen , så det är viktigt att ha en medföljare med skinn på näsan och mål i mun, som kan vakta över navelsträngen som en hök.

    Fb doulans förklaring av sen avnavling är riktigt bra:
    www.facebook.com/permalink.php&story_fbid=562582083791885
  • Svar på tråden Sen avnavling och annan viktig info som MVC - och förlossningspersonal brukar hoppa över
  • nadir
    Carniwhore skrev 2013-10-31 12:37:45 följande:

    Hon berättade alltså att de klampar för att ta provet och sedan släpper de klampen och låter blodet pulsera innan de slutligen klipper.


    De kan ta provet från pulserande navelsträng. Det gör de på näl
  • abuelita
    Carniwhore skrev 2013-10-31 12:35:17 följande:
    En fråga som någon kanske kan svara på. Jag ska ha mitt andra barn vilken dag som helst. Nu sist när jag var hos bm och pratade om sen avnavling och så vidare och frågade om östra och Mölndals inställning till detta så berättade hon att de kör med detta nu. Dvs de klampar navelsträngen för att ta provet sedan väntar de med att klippa 3-4 minuter. Jag vill inte att de ska klampa navelsträngen för provet, går det att undvika? Tänker att om den en gång klampas så måste ju blodflödet hindras och saktas ner väldigt mycket även om de sedan släpper på klappningen igen, eller? Sedan låter 3-4 minuter inte som speciellt länge alls. Hur länge kan det ta tills navelsträngen pulserat färdigt?

    Du har din fulla rätt att säga nej till detta prov (och allt annat som du inte vill att de ska göra). Men det är viktigt att påminna personalen flera gånger innan barnet föds, och även skriva det i förlossningsbrevet.  Dessutom är PH-provet inte till någon nytta för barnet, utan det tas för personalens skull. .
    .


    Läs  #7605 i gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-758.html


    .
     Läs även denna FL-tråd, som  handlar om ph-provet:


    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m64764427.html


     


    Carniwhore skrev 2013-10-31 12:37:45 följande:
    Hon berättade alltså att de klampar för att ta provet och sedan släpper de klampen och låter blodet pulsera innan de slutligen klipper.

     


    Följande är en kommentar av en bm ( danska, men verksam i Sverige) :
    .


    "Och på många ställen tas ett Ph-prov från navelsträngen direkt efter barnet född, då blir det hål och blödning. Och för att göra detta måste man klampa direkt med finger eller piang, sen kan man släppa igen, men navelsträngen är tryckt ihop och det blöder från det lilla hålet, fast man vänter med att klippa...och föräldrarna är lurade. Cirkulationen är strup eller ändrad och det är det som har betydelse”


     

  • Bisquit
    abuelita skrev 2013-10-31 15:48:59 följande:

    Du har din fulla rätt att säga nej till detta prov (och allt annat som du inte vill att de ska göra). Men det är viktigt att påminna personalen flera gånger innan barnet föds, och även skriva det i förlossningsbrevet.  Dessutom är PH-provet inte till någon nytta för barnet, utan det tas för personalens skull. .
    .


    Läs  #7605 i gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086-758.ht...


    .
     Läs även denna FL-tråd, som  handlar om ph-provet:


    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m64764427.html


     


     


    Följande är en kommentar av en bm ( danska, men verksam i Sverige) :
    .


    "Och på många ställen tas ett Ph-prov från navelsträngen direkt efter barnet född, då blir det hål och blödning. Och för att göra detta måste man klampa direkt med finger eller piang, sen kan man släppa igen, men navelsträngen är tryckt ihop och det blöder från det lilla hålet, fast man vänter med att klippa...och föräldrarna är lurade. Cirkulationen är strup eller ändrad och det är det som har betydelse”


     


    Så om man klampar en navelsträng går det inte att "klampa upp" den igen? Utan trycker man ihop den är den förstörd?


  • Elessario

    Måste ta upp detta innan förlossningen men behöver lite mer kött på benen känner jag.. Vad brukar argumenten för tidig avnavling vara? Och finns det någon fördel som är vetenskapligt bevisad? Och vad säger du om detta: www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter%20Detalj/aktiv-handlaggning-efter-forlossning-minskar-blodningsrisk.cid959363 Och ang. Cytotec... Detta säger ju mest att dosen är avgörande.. Om värkstimulerande skulle behövas vad tycker du ska göras/användas? www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-2012/Anvandning-av-misoprostol-for-forlossningsinduktion/

  • abuelita
    Bisquit skrev 2013-11-01 08:56:37 följande:
    Så om man klampar en navelsträng går det inte att "klampa upp" den igen? Utan trycker man ihop den är den förstörd?


    Om man "klampar" tillfälligt med fingrarna kanske den inte blir förstörd? Jag vet faktiskt inte. Vad hon menade med "Cirkulationen är strup eller ändrad och det är det som har betydelse”, vet jag inte heller .    Men det blir ju ändå ett lite hål, som kan blöda, och  provtagningen  är förstås  ett onödigt störningsmoment i den så viktiga  och känsliga första bondingen.  Så eftersom barnet ändå inte har någon nytta av provet ........varför inte avstå?
    .
    Inte minst med tanke på  den här debattartikeln i Dagens Medicin, av bm-förbundets ordförande:
    .

    Överdiagnostik och skadliga rutiner i förlossningsvården


    "Många rutiner i svensk förlossningsvård, som att ta prov från nyföddas navelsträng samt ge livmodersammandragande läkemedel till nyförlösta mödrar, är onödiga och ibland direkt skadliga, skriver Ingela Wiklund."

    Läs mer.... 


     Och så här skrev redaktören för  Jordemodern ( bm-förbundets tidskrift) i sin artikel Fatta rodret och sätt ut kursen!   (Nr 7–8 • juli–augusti • 2012)     : 
    .
    " Vi avnavlar tidigt, ibland omedelbart, trots att vi vet att det påverkar barnet – ännu inte hur. Vi inför rutiner som blodprovstagning av ph och syrabas-status på alla friska barn, trots att ingen egentligen efterfrågar det. Vi gör det för att ha ryggen fri och för att bli duktiga på att ta prover. Vi kallar det kvalitetssäkring, ett mått på bra och säker vård. Detta är inte längre försvarbart. Det finns andra sätt att vårda friska gravida och födande kvinnor och deras barn. Det har vi evidens för. Barnmorskor måste konsumera forskning, vi måste läsa på. Vi har ett autonomt yrkesansvar, nu handlar det om att ta det.  " 
    (länken funkar inte för tillfället....eller inte längre? )
      

          
  • Carniwhore

    Tack så mycket för svaren! Läste på ganska mycket i tidigare trådar och olika länkar igår. Funderar på huran blir bemött om man tackar nej till pH-provet. Har iaf bestämt mig för att de absolut inte får klampa för att ta provet. Åh. När jag tänker på det så blir jag bara upprörd. Kanske helt enkelt ska avstå provet ändå. Tänker på det här med när de ska klippa. Om jag vill vänta säg tio minuter men de inte har tid med det pga stor belastning den dagen, kanske, hur hanterar man det? De får väl inte klippa innan vi tycker det är okej. Vill tacka för informationen du sprider Ts. Kanonbra!!

  • abuelita
    Elessario skrev 2013-11-01 10:33:23 följande:
    Måste ta upp detta innan förlossningen men behöver lite mer kött på benen känner jag.. Vad brukar argumenten för tidig avnavling vara? Och finns det någon fördel som är vetenskapligt bevisad? Och vad säger du om detta: www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyhete... Och ang. Cytotec... Detta säger ju mest att dosen är avgörande.. Om värkstimulerande skulle behövas vad tycker du ska göras/användas? www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-.../

    I den studien var det märkligt nog tidig avnavling i båda grupperna.
    .

    Argumenten för tidig avnavling brukar vara gulsot, blödningsrisk för mamman, barnet måste iväg till upplivningsbordet snabbt, barnet kan får "för mycket blod", etc , och vissa vill klampa snabbt för att ta pH-prov, . 
    .
    Men enligt seriös forskning finns det inga negativa effekter av sen avnavling, utan tvärt om.  


    Enligt den senaste Cochrane analysen är det ingen signifikant skillnad angående blödningsrisken för mamman om avnavlingen sker sent eller tidigt:  


    Effect of timing of umbilical cord clamping of term infants on maternal and neonatal outcomes.  Published Online: 11 JUL 2013
    .


    "Maternal outcomes:  .......There were no significant differences between early versus late cord clamping groups for the primary outcome of severe postpartum haemorrhage "
    .


    Men den här  brittiska studien visar att det är större risk för post partum blödning  om man föder på sjukhus  jämfört med  planerad hemförlossning:
    .


    Comparing the odds of postpartum haemorrhage in planned home birth against planned hospital birth: results of an observational study of over 500,000 maternities in the UK
    .


    "Conclusions
    Women and their partners should be advised that the risk of PPH is higher among births planned to take place in hospital compared to births planned to take place at home, but that further research is needed to understand (a) whether the same pattern applies to the more life-threatening categories of PPH, and (b) why hospital birth is associated with increased odds of PPH. If it is due to the way in which labour is managed in hospital, changes should be made to practices which compromise the safety of labouring women. "

    .


    Enligt ovan nämnda  Cochrane analys är det en ökad risk för gulsot vid sen avnavling, men enligt den svenska studien (vilken Cochrane märkligt nog uteslöt), som presenterades  2011,   stämmer inte det:


     " Man observerade inte någon ökad risk för gulsot eller andra komplikationer efter den sena avnavlingen."


    .


    Så här förklarar David Hutchon (brittisk obstetriker ) i sin artikel  EARLY VERSUS DELAYED CORD CLAMPING AT BIRTH; IN SICKNESS AND IN HEALTH  (funkar tyvärr inte att länka)  :
    .


    (jaundice= gulsot)
    .


     "CONCLUSION
      Early cord clamping is not necessary for active management of the third stage of labour, and in view of the clear evidence that it has a significantly harmful effect on the neonatal circulation, it cannot be justified to facilitate neonatal resuscitation, cord blood gases or cord blood banking. There is no evidence that early cord clamping  reduces the risk of neonatal jaundice or polycythemia. "


     


    "Jaundice


    Neonatal jaundice is common and mild jaundice is considered to be physiological. Phototherapy is advised when the bilirubin reaches a certain level. An increased need for phototherapy is commonly thought to be an adverse effect of a physiological transition from the Cochrane review (20). This aspect of the review, however, has been strongly criticised on the grounds that the result relied heavily on one unpublished trial in which the paediatricians were not blinded to the timing of cord clamping and the decision for phototherapy was not based on consistent bilirubin levels. A recent large randomised controlled trial, not included in the current Cochrane review, in which the paediatricians were blinded and there was a strict protocol for initiating phototherapy, showed slightly more use in babies after early cord clamping (17). "

    .


    Cytotec kan jag för lite om för att våga uttala mig,  eller komma ihåg vad som tidigare skrivits, men sök gärna  både i den här tråden och i den gamla.
    .


    Likaså gällande värkstimulerande dropp . 
    Se t.ex. tråden Värkstimulerande dropp! För er som ska föda vaginalt ta er tid att läsa detta.


    .
    Men värkstimulering behövs sällan eller aldrig  vid planerad hemförlossning, där mamman känner sig trygg och får styra över sin förlossning själv .   Så försök se till så det blir så lite störningsmoment som möjligt.... i en lugn trygg vrå, med dämpad belysning. Gärna musik (som du valt själv) . 
    .
    Eller stanna hemma.

    .
    Den här minst sagt "intressanta" artikeln kan faktiskt vara värd att ta sig en funderare  över:  The dreadful conspiracy ‘they’ don’t want you to know about    

  • Bisquit

    Jag är lite rädd för värkstimulerande dropp.

    Sist vr det på håret att jag skulle få det. Mina krystvärkar var korta och rätt så svaga. ( tror jag, jag kunde ex hålla emot utan direkt ansträngning )
    Detta resulterade i att dotterna fastnade med huvudet när hon var halvägs ute med huvudet. Det var ju bara att vänta på nästa krystvärk...

    Iofs så var det väl ingen större fara, hon var lite ramsne första dagarna bara...

    Jag vill verkligen inte bli pressad att barnet måste ut nu!! Och det tyckte jag inte att jag vart heller ( födde på mälarsjukhuset i eskilstuna )

    Men samtidigt var det läskigt att höra att hjärtljuden gick ner....

  • abuelita
    Bisquit skrev 2013-11-04 08:47:39 följande:
    Jag är lite rädd för värkstimulerande dropp.

    Sist vr det på håret att jag skulle få det. Mina krystvärkar var korta och rätt så svaga. ( tror jag, jag kunde ex hålla emot utan direkt ansträngning )
    Detta resulterade i att dotterna fastnade med huvudet när hon var halvägs ute med huvudet. Det var ju bara att vänta på nästa krystvärk...

    Iofs så var det väl ingen större fara, hon var lite ramsne första dagarna bara...

    Jag vill verkligen inte bli pressad att barnet måste ut nu!! Och det tyckte jag inte att jag vart heller ( födde på mälarsjukhuset i eskilstuna )

    Men samtidigt var det läskigt att höra att hjärtljuden gick ner....

    Om man blir värksvag kan man få fart på oxytocinproduktionen med hjälp av beröring. Fotmassage t.ex.  Massera bröstvårtorna  då och då lär också vara effektivt.
    Viktigt att man får ha det så lugnt som möjligt i rummet, med dämpad belysning och musik  (som man själv valt ). Och förstås välja ställning själv. Då brukar man inte välja att ligga på rygg, eftersom den tunga livmodern  då trycker på mammans vena cava,  det kärl som transporterar blodet tillbaka till hjärtat. Blodflödet till båda mamman och barnet hindras alltså, vilket bl.a. innebär att mamman kan få  svimningskänslor och barnets hjärtljud går ner.


    Men tyvärr är det inte alla som jobbar på förlossningen som tar hänsyn till det här  (bl.a. för att de är underbemannade) , så det kan bli många onödiga störningsmoment , med både slammer och pladder och mycket spring. Och det är inte ovanligt att man blir nedtvingad på rygg.


    När man känner sig trygg med personerna som närvarar  gynnas den egna oxytocinproduktionen, och förlossningen förlöper då så mycket bättre.  En doula är verkligen att rekommenderar.  Doulan har  även en lugnande inverkan på partnern, vilket i sin tur gör att den födande kvinnan känner sig tryggare. .

Svar på tråden Sen avnavling och annan viktig info som MVC - och förlossningspersonal brukar hoppa över