• vampyria2

    Varför går ni in och gnäller i alla tävlingar?

    Jag älskar allt vad som heter tävlingar och brukar haka på de flesta jag ramlar över här som verkar intressanta men något som förvånar mig hårt är den otacksamhet som man stöter på i så gott som varje tävlingstråd, jag fattar inte att ni inte skäms när ni går in och tjafsar om det.
    Är det någon bok man kan vinna så är det alltid någon/några som måste berätta hur värdelös den är och att det är en skam att FL ens vill ha med den att göra, är det bilder på tex sovande barn så är det att det är elakt att fota barn i konstiga vinklar när de sover som det ska gnällas på, är det resor är det fel resemål, osv bara en massa gnäll.
    Jag fattar faktiskt inte hur de som håller i dessa tävlingar orkar fortsätta underhålla oss som älskar det, tack för det (y)

    Vad tycker ni andra, ska de på FL tåla att folk går in och klagar på det man kan vinna eller på självaste tävlingen?
    Stör ni er på att folk gör det eller är jag bara känslig så här på kvällskvisten kanske Tungan ute 

  • Svar på tråden Varför går ni in och gnäller i alla tävlingar?
  • Saffransgul

    Det är så jäkla irriterande. Man skiter väl bara i att tävla om en inte gillar vinsterna eller upplägget. Så jävla dåligt gjort.

  • vampyria2

    Ja exakt, jag tycker att det är så oförskämt att gå in och hälla på att tjafsa i de trådarna, här fixar de p åFL en massa roliga saker men de får bara en massa skit för det hela tiden, fattar inte att de orkar fortsätta.
    Är förjäkligt att folk ska förstöra för alla andra >.< 

  • Omogen citron

    Så är det påFacebook också, bara en massa gnäll. Jag tycker också det är hemsk oförskämt. Ingen tvingar än ju att vara med.

  • snedtak

    *håller upp handen*

    När FL hade sitt prisregn för ett tag sen gick jag in och skrev att jag tyckte det var bra om man hade vinster som tex. inte var knutna till en viss ort. I den tävlingen var vinnarna inte sådana som valt att tävla, utan de lottade ut saker till slumpvis utvalda användare.

    Anledningen var att jag helt enkelt ville ha en bättre tävling. Jag tänkte att FL kanske inte hade tänkt på att alla inte bor i Stockholm och att det därför vore bättre med vinster i form av presentkort. Att jag påpekade detta beror på att jag tror fler skulle uppskatta vinsterna och fler användare skulle bli glada.

  • vampyria2
    snedtak skrev 2013-10-02 15:02:37 följande:
    *håller upp handen*

    När FL hade sitt prisregn för ett tag sen gick jag in och skrev att jag tyckte det var bra om man hade vinster som tex. inte var knutna till en viss ort. I den tävlingen var vinnarna inte sådana som valt att tävla, utan de lottade ut saker till slumpvis utvalda användare.

    Anledningen var att jag helt enkelt ville ha en bättre tävling. Jag tänkte att FL kanske inte hade tänkt på att alla inte bor i Stockholm och att det därför vore bättre med vinster i form av presentkort. Att jag påpekade detta beror på att jag tror fler skulle uppskatta vinsterna och fler användare skulle bli glada.
    Fast de får antagligen sakerna i från företagen och de får göra tävlingar med det de har och kan inte styra det så mycket själva, så blir det så att man inte kan använda det så får man ju sälja det vidare tex
    Men det blir en tråkigt stämning i tävlingstrådarna för det blir alltid så att en påpekar om något och helt plötsligt så är alla där och skriver om sina åsikter, det är bättre att i sånt fall maila till FL direkt istället för att ta det i de trådarna så det kväver tråden. 
  • snedtak
    vampyria2 skrev 2013-10-02 20:10:44 följande:
    Fast de får antagligen sakerna i från företagen och de får göra tävlingar med det de har och kan inte styra det så mycket själva, så blir det så att man inte kan använda det så får man ju sälja det vidare tex
    Men det blir en tråkigt stämning i tävlingstrådarna för det blir alltid så att en påpekar om något och helt plötsligt så är alla där och skriver om sina åsikter, det är bättre att i sånt fall maila till FL direkt istället för att ta det i de trådarna så det kväver tråden. 
    Det är ju inte helt otroligt att vinnaren inte orkar sälja vidare sin vinst. Då går den till spillo. Jag tycker att om det är så att man får skickat till sig gratis vinster från tex. fotografer i Stockholm så kan man kanske lägga upp det i en tävling i fotoforumet eller i en Stockholmsgrupp.
    Eftersom FL är stort kanske de får massor av gratissaker, men om det är så att deras marknadsförare måste ringa runt och jaga sponsring kan man ju försöka uppmuntra dem att jaga sådant som så många som möjligt kan ha glädje av. Tycker jag :)

    I just denna tävlingen tyckte jag det var extra viktigt eftersom medlemmarna inte själva tävlade. Hur kul är det om man är här i egenskap av änglaförälder och vinner bebisprylar för 3000? I de flesta andra fall tycker jag att det är ett mindre problem om det är sådant som bara vissa kan ta del av.

    Jag kan förstå att man tycker det är tråkigt som tävlande med kritik, och som arrangör av liknande saker på andra ställen är det inte heller alltid så roligt att få. Men jag tycker nog att man ska få fortsätta ifrågasätta sådant man tycker är fel (fransk barnaga i senaste tävlingen) eller ge förslag på sådant man kan förbättra.
  • MalinEddie

    Ibland är det svårt att hålla tyst, som nu när en bok lottas ut som förespråkar CIO-metoder t.ex.


    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

    Det är förövrigt den första tävlingen jag gnällt i om man nu kan kalla det vid det. Jag skulle vilja säga så mycket mer men låter bli, funderar på att starta en egen tråd kring boken istället. Jag tycker, precis som du, att det är trevligt och roligt att FL har dessa tävlingar även om jag sällan är aktiv själv.


    Avskyr CIO-metoder.
  • Juliette F
    snedtak skrev 2013-10-02 20:22:12 följande:
    Det är ju inte helt otroligt att vinnaren inte orkar sälja vidare sin vinst. Då går den till spillo. Jag tycker att om det är så att man får skickat till sig gratis vinster från tex. fotografer i Stockholm så kan man kanske lägga upp det i en tävling i fotoforumet eller i en Stockholmsgrupp.
    Eftersom FL är stort kanske de får massor av gratissaker, men om det är så att deras marknadsförare måste ringa runt och jaga sponsring kan man ju försöka uppmuntra dem att jaga sådant som så många som möjligt kan ha glädje av. Tycker jag :)

    I just denna tävlingen tyckte jag det var extra viktigt eftersom medlemmarna inte själva tävlade. Hur kul är det om man är här i egenskap av änglaförälder och vinner bebisprylar för 3000? I de flesta andra fall tycker jag att det är ett mindre problem om det är sådant som bara vissa kan ta del av.

    Jag kan förstå att man tycker det är tråkigt som tävlande med kritik, och som arrangör av liknande saker på andra ställen är det inte heller alltid så roligt att få. Men jag tycker nog att man ska få fortsätta ifrågasätta sådant man tycker är fel (fransk barnaga i senaste tävlingen) eller ge förslag på sådant man kan förbättra.
    Men exakt Snedtak!! Detta var första gången jag gått i en tävlingstråd överhuvudtaget - jag har varit medlem på FL i tre år och har startat OTALIGA trådar och varit aktiv i lika många, och har ALDRIG fått ett inlägg bortcensurerat på FL förrut, samt blivit avstängd från att skriva en hel dag framtill nu. Än mindre två gånger, vilket skedde i tävlingstråden om Boken om fransk barnuppfostran! Detta för att jag hade mage att ifrågasätta presenten som lottades ut!  
     
    Det hade ju varit bra med en varning INNAN avstängning, om det nu var så "farligt" det jag skrev - men nej, bara ut i kylan för att jag hade FRÄCKHETEN att ifrågasätta "gåvan". Hade gåvan bestått av en barnvagn besprutat med ett farlig gift - är det då inte relevant att direkt i tråden nämna detta för tävlande som tror att gåvan är guds gåva till mänskligheten? Även om barnvagnen var jättebra i många avseenden, kvarstår faktum att den var besprutad med gift. Detta såg jag men inte moderator.

    Jag är ingen kverulant som gillar att gå in och förstöra trådar. MEN i just denna tävling reagerade jag av flera skäl:
    Jag har stor insikt (sannolikt betydligt större än moderatorn i fråga) när det gäller barnuppfostran. Detta bl apga:

    *Dels har jag har läst boken i fråga och är ganska kritisk till den. 
      
    *Min far är fransman, och jag vet precis hur han gör/gjorde för att få barn att lyda i den franska kulturen.

    *Jag har jobbat som au pair i Paris, och sett hur mycket hot om våld samt utövande av våld som används för att få barnen att göra som föräldrarna vill. Inklusive äta upp sina grönsaker.

    *Jag har under längre perioder bott i Paris, och på nära håll sett hur barnuppfostran går till. Majoriteten av fransmän/kvinnor är för barnaga, och det är tillåtet i lag. Många barnörfilar har jag bevittnat. Sverige förbjöd barnaga redan 1979. Som första land i världen. Respekt!!

    *Sist jag var i Paris såg jag följande under en vecka: en 1,5-åring som fick en rejäl örfil så hen flög baklänges och landade på stjärten.
    En femåring i en shoppinggalleria som kastades 4-5 meter av sin far som "ville uppfostra sin son". En hund som blev piskad länge av ett koppel i en park, utan anledning och ingen där gjorde minsta lilla för att ingripa, då i Frankrike har varje individ rätt att uppfostra barn o djur som den vill. Först när riktigt grov misshandel inträffar ingriper någon.

    Jag anser att bokens författare, Pamela Druckerman, bör ta av sig de rosa glasögonen och sluta hylla fransk barnuppfostran som bäst i världen. Det är den INTE. Ett land där man ännu tillåter och utövar barnaga på bred basis - där bör man vara skeptisk. (Jag sk*iter i att boken är en sk bestseller. Det finns många lättlurade läsare därute). Särskilt när det gäller att lotta ut böcker om fransk uppfostran i Sveriges största familjeforum - i ett land där man respekterar barn, fullt ut! Även när de är kinkiga och griniga och inte vill äta upp sina grönsaker.  

    Jag är ledsen om jag sårat ansvarig moderators ego i denna frågan, men samtidigt tycker jag hon borde vara tillräckligt ödmjuk att inse att de finns de som har oerhört mycket större kunskaper här - såväl gällande fransk barnuppfostran som litteratur och litteraturkritik i allmänhet.       
  • MajaVira

    Juliette - läs snedtaks inlägg igen. Hon skriver ju att det är rätt att ifrågasätta boken om fransk barnuppfostran.

Svar på tråden Varför går ni in och gnäller i alla tävlingar?