• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • sextiotalist
    Anonym (x) skrev 2013-10-15 12:52:33 följande:
    ? Märkligt svar. I inlägget står det ju att personen föredrar personer som är allmänbildade exempelvis inom politik och litteratur, OAVSETT intelligensnivå.
    Asch, ibland läser man som är kråka Skäms
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 19:10:48 följande:
    Jag skäms inte ett dugg för att jag blandar in känslor i vissa beslut, eftersom jag är en människa och inte en robot.
    En människa blir inte en robot för att den inte blandar in känslor. Den blir bara klokare.

Jag har dock redan tidigare noterat att du likt andra kvinnor är väldigt känslodriven. 
  • sextiotalist
    PGA skrev 2013-10-15 19:14:24 följande:
    En människa blir inte en robot för att den inte blandar in känslor. Den blir bara klokare.

Jag har dock redan tidigare noterat att du likt andra kvinnor är väldigt känslodriven. 
    Det är jag säkert, men jag träffar (högutbildade och intelligenta) män som också är känslodrivna.
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 19:27:25 följande:
    Det är jag säkert, men jag träffar (högutbildade och intelligenta) män som också är känslodrivna.
    Jag är medveten om att även om män är betydligt mindre känslodrivna finns det undantag. Om du nu är känslodriven är det dock föga sannolikt att du är förmögen att upptäcka detta. En rationellt tänkabde man inser att det är klokt att framställa sig som känslodriven bland kvinnor. Det är dock givetvis ett spel.
  • sextiotalist
    PGA skrev 2013-10-15 19:37:15 följande:
    Jag är medveten om att även om män är betydligt mindre känslodrivna finns det undantag. Om du nu är känslodriven är det dock föga sannolikt att du är förmögen att upptäcka detta. En rationellt tänkabde man inser att det är klokt att framställa sig som känslodriven bland kvinnor. Det är dock givetvis ett spel.
    Det förekommer absolut, men jag har väldigt nära manliga vänner sedan 25-30 år tillbaka. Vi behöver inte spela något spel mot varandra, vi har passerat det stadiet sedan lång tid tillbaka.
    Under en lång tid så umgicks jag mest med män 
  • PGA
    sextiotalist skrev 2013-10-15 19:43:13 följande:
    Det förekommer absolut, men jag har väldigt nära manliga vänner sedan 25-30 år tillbaka. Vi behöver inte spela något spel mot varandra, vi har passerat det stadiet sedan lång tid tillbaka.
    Under en lång tid så umgicks jag mest med män 
    Du kan aldrig veta var du har en man. En rationellt tänkande man inser att han inte har något som helst intresse av att avslöja detta för dig. Oavsett hur länge ni varit vänner.
  • PGA
    Selfish Geene skrev 2013-10-15 19:57:29 följande:
    Nope!
    Känner inte alls igen mig
    Varför blir jag inte förvånad.
  • Anonym (Xxx)

Ja och det är frustrerande många gånger! Arbetat med en del höga hästar i näringslivet (män) och kvinnliga chefer. Dumheten i beslut och resonemang ibland gör mig så frustrerad. De är smarta men inte tillräckligt smarta för att fatta att det finns de som har ett större helhetsperspektiv och som förutser alla medvetna alt omedvetna manipulationer människor använder sig av för att komma dit dem vill.

En stor nackdel är att det mesta snabbt blir tråkigt och att man hela tiden måste flytta ribban. Jag önskar att jag kunde nöja mig med mindre ibland för att inte bli så frustrerad.

• Anonym (eva)
    PGA skrev 2013-10-15 19:14:24 följande:

Om klokhet och intelligens vore lika med avsaknad av känslor (vilket det inte är), så skulle jag gladeligen tillhöra det ointelligenta skiktet. Känslokyla handlar ju ofta snarare om personlighetsstörning, typ psykopati. Man kan visserligen vara intelligent ändå, men det handlar ändå om två skilda egenskaper.

Män är inte mindre känslodrivna än kvinnor, men det tar sig ofta uttryck på andra sätt.

Om du likställer klokhet och avsaknad av känslor, så är det din högst personliga åsikt, som du givetvis har din fulla frihet att framföra, men klok som du är så inser du förstås att det inte är ett faktum.

Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?