• Anonym (Känner igen?)

Problem att vara smart, någon som känner igen sig?

Jag är ganska så intelligent och smart. Det är många fördelar, men när man ligger på den övre toppen, så är det väldigt jobbigt, för man märker andra människors okunskap lättare.

Någon annan som känner igen er? Folk som förstår mig bäst, är andra som också är väldigt intelligenta och smarta, men det är få av dessa människor i samhället och livet:(

Känner att prata med normalbegåvad ger mig väldigt lite, för det en normalbegåvad säger, det hade jag själv kunnat tänka ut, det blir liksom inte någon utmaning. En normalbegåvad skulle dessutom aldrig förstå vad vi intelligentare människor pratar om, så länge vi inte anpassar oss, jobbigt värre.

• Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?
  • Anonym (Klockren!)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 16:18:33 följande:
    Nej men så fint skrivet, skiner glorian extra starkt idag? :)
    Du skriver generellt men jag får anta att du försöker lägga dessa egenskaper på mig eftersom det är mig du citerar. Ironiskt nog är det inlägg som ditt som lyser av självgodhet, precis som ordet antyder vill du visa hur mycket godare människa du är som accepterar alla och försöker knäppa på näsan genom att insinuera att det måste vara något fel på min självkänsla som inte gör detsamma.

I ditt första inlägg tar du upp allt händigt du kan, och att du minsann inte står ut med belevrade människor som har politik som nöje. Det är alltså OK för dig att lufta hur duktig du är och vilken typ av människor du inte kan med, men det är inte OK för mig att göra detsamma. Sedan går du till semantiskt angrepp (nu kommer väl "nej men vadå, tog du åt dig? Jag skrev ju bara generellt" ) när jag påpekade att jag faktiskt också kan allt det du räknade upp, men att jag skulle känt mig begränsad om det var allt jag kunde.

Då byter du taktik och börjar kalla mig självgod i tron att det ska få mig att...ja jag vet inte, inte skrev du väl det där för att få mig att må dåligt? inte är du väl en sådan människa som hånar stackars individer med dålig självkänsla? Nej, för då är du ju inte bättre själv och så KAN det ju bara inte vara..

Jag skäms inte för att jag tycker jag är bättre än de flesta, klart jag framstår som självgod när jag är så bra :) Men jag tycker inte det är något fel. Jag avskyr jante och "du ska inte tro du är något, du ska inte tro du är bättre än någon annan". Det är bara en social konstruktion som säger att ödmjukhet skulle vara något bra. Det är inte viktigare för mig att vara omtyckt än att säga vad jag egentligen tycker, DET är nämligen tecken på dålig självkänsla. 

Problemet med ödmjukhet är alla skenheliga personer som vill trycka i ansiktet på andra hur ödmjuka de är och vilka fina människor de är, vilket i sig tyder på motsatsen.
    Jag tycker LOL verkar vara mer ödmjuk än du. LOL skriver dessutom i tredje person, medan du går direkt på person. Och personangrepp - det är inte klass.
  • Anonym (Klockren!)
    SvenGlen skrev 2013-10-07 16:21:59 följande:
    Stackare. Jag pratar hellre med någon som är normalbegåvad och som klarar av att uttrycka sig, än pratar med någon som har lika hög intelligens som jag själv, men som inte kan för ett normalt samtal. Att vara intelligent betyder inte att man vet allt, så vad en annan person har att dela med sig vad gäller erfarenheter och upplevelser betyder bra mycket mer i mina ögon än att kunna derivera ekvationer. Själv ligger jag på 99:e percentilen, men jag hade nog betackat mig ditt sällskap och gått och snackat skit med grabbarna på lagret.
    Håller med. Och glöm inte: det går lika bra med fiskolja!
  • Anonym (klass)
    Anonym (Klockren!) skrev 2013-10-07 16:26:50 följande:
    Jag tycker LOL verkar vara mer ödmjuk än du. LOL skriver dessutom i tredje person, medan du går direkt på person. Och personangrepp - det är inte klass.
    Ha ha! LOL skriver i tredje person just för att framstå som ödmjuk och fin, men i själva verket är det bara passiv-aggressivt. Skenheligheten lyser igenom.

Jag har aldrig påstått att jag är ödmjuk. 
  • Anonym (Ho)

Hmm, det finns ju olika sorters smarthet. Har en vän som tycker att hon är väldigt smart då hon har en plugghjärna och minns väldigt mkt information. Hon är väldigt kunnig. Men då hon ej är socialt smart, ej emotionellt smart (som jag anser mig vara) så ser hon dum ut i mina ögon, och jag ser dum ut i hennes.

Vad pratar du om när du umgås med folk? Jag pratar mycket psykologi, filosofi, värderingar osv. Och jag får absolut inte ut nåt av att umgås med en robot fylld av kunskap som ett bibliotek. Jag vill ha ett utbyte på djupet som bara kan ske mellan 2 gamla själar.

• Anonym (klass)
    Anonym (Ho) skrev 2013-10-07 16:38:43 följande:
    Hmm, det finns ju olika sorters smarthet. Har en vän som tycker att hon är väldigt smart då hon har en plugghjärna och minns väldigt mkt information. Hon är väldigt kunnig. Men då hon ej är socialt smart, ej emotionellt smart (som jag anser mig vara) så ser hon dum ut i mina ögon, och jag ser dum ut i hennes.

Vad pratar du om när du umgås med folk? Jag pratar mycket psykologi, filosofi, värderingar osv. Och jag får absolut inte ut nåt av att umgås med en robot fylld av kunskap som ett bibliotek. Jag vill ha ett utbyte på djupet som bara kan ske mellan 2 gamla själar.
    Jag håller med på så sätt att det är viktigt att kunna föra sig i sociala sammanhang och anpassa sig utifrån sammanhangen och olika typer av människor, men det optimala är ju att ha både bildning OCH social kompetens. Saknas en av delarna är man begränsad som människa vilket är min poäng.  
  • Anonym (Klockren!)
    Anonym (klass) skrev 2013-10-07 16:35:17 följande:
    Ha ha! LOL skriver i tredje person just för att framstå som ödmjuk och fin, men i själva verket är det bara passiv-aggressivt. Skenheligheten lyser igenom.

Jag har aldrig påstått att jag är ödmjuk. 

Så tolkar jag inte det alls. Se där vad man kan ha olika perspektiv på en text.

Sen skadar det inte att vara ödmjuk. Man får lätt ett sundare perspektiv på saker och ting då. Men det är klart, ödmjukhet är inte en intellektuell egenskap. Det är en själslig kvalitet, som man antingen har eller saknar.

Life's not fair. 
  • Anonym (Klockren!)
    Anonym (Ho) skrev 2013-10-07 16:38:43 följande:

Jag vill träffa dig! Du måste vara min tvillingsjäl....
  • Baby Firefly

Jag vet precis hur du känner dig. Varje nyår så lovar jag mig själv att spela dum oftare, för att passa in bättre. hahahaha :-P

• Anonym (mensa)

Hej, mensamedlem här. Klart man utmanas av alla människor, bara man hoppar ner från sin höga häst och lyssnar. Att inte förstå att man kan lära sig något av alla, det är osmart. Vill man diskutera politik och kvantfysik, ja då är det inte mig man ska vända sig till utan min syster med downs syndrom. Iq i all ära, men kan man inte nyttja den även med andra, så är man inte särskilt smart ändå.

• Anonym (Klockren!)
    Anonym (mensa) skrev 2013-10-07 18:06:13 följande:
    Hej, mensamedlem här. Klart man utmanas av alla människor, bara man hoppar ner från sin höga häst och lyssnar. Att inte förstå att man kan lära sig något av alla, det är osmart. Vill man diskutera politik och kvantfysik, ja då är det inte mig man ska vända sig till utan min syster med downs syndrom. Iq i all ära, men kan man inte nyttja den även med andra, så är man inte särskilt smart ändå.
    Klockrent, skillnaden mellan IQ och EQ.
Svar på tråden Problem att vara smart, någon som känner igen sig?