• Jenyma

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Hej på er! Får jag vara med? :)
    Plusade imorse med mitt första barn efter 6 månaders försök. Bor i Kortedala.
    BF 17 juni.
    Fattar fortfarande inte riktigt. Vågar inte riktigt "ropa hej". Tänk om det inte stannar kvar.... :/ 

• Jenyma

Vet ni vilken MVC man ska kontakta? Jag har varit på cellprovning och gyn på Gamlestadstorget. Det finns ju en vårdcentral på Kortedala torg som har BVC också, men vet inte om dom har mvc..?

• Jenyma
    Marzy skrev 2013-10-09 20:47:52 följande:
    Hej! Kul du vill vara med!grattis till plusset !:) Jag bor i gamlestan vid SKF och gick med första barnet på gamlestadstorget. Är väldigt nöjd med dom där så tänkte skriva in mig där igen faktiskt.. De är ju inte jättelångt från Kortedala. :)
    Ja, de var väldigt trevliga när jag var på cellprov där. 
    Jaha, hur gör man nu då med allting? Hur tidigt ringer man dem? Hur många besök görs och vad händer Wahhh jag vet ingenting ju :D
  • Jenyma
    Oa82 skrev 2013-10-09 20:57:29 följande:
    Grattis Jenyma! Känner igen känslan vi försökte ett år med vår första. Gissa om vi blev förvånade när vi plussade på första försöket med tvåan! Nu är jag orolig att inte det ska gå bra den här gången (det gick så bra första gången ska vi verkligen ha sån tur igen?) men vi måste ju tänka att vi väntar barn & inte missfall. Nu hoppas jag att det går snabbt tills vi passerat 12 veckor!
    Ja,  det är märkligt det där! Hoppas att vår andra kommer snabbare då ;) 
    Hur räknar man veckor egentligen? 
    Idag är det exakt 2 veckor efter ÄL, och fyra veckor och 2 dagar efter att mensen började. Men så står det vecka 5 (4+0) i appen. Jag vet att man börjar räkna från mensens första dag, men vad betyder det där? 
  • Jenyma
    Marzy skrev 2013-10-09 22:05:35 följande:
    Du ringer dit när du vill skriva in dig.. Dvs bäst så
    Fort som möjligt ..
    Vanligtvis går man dit varannan vecka och kollar läget .. Minns inte om man gick lila mycket i början..
    Dom kommer förmodligen ta in dig ganska direkt på infomöte eftersom de är ditt första
    Oj vad spännande! :D 
    Föräldragrupper då, hur funkar det med sånt? 
  • Jenyma
    Marzy skrev 2013-10-10 07:02:29 följande:
    Vill bara rekommendera appen hello baby från pampers. Den kan man se hur fostret utvecklar sig vecka för vecka . :) kul att se vad som händer där inne.:)

Babygruppens graviditetskalender använder jag också.

Någon annan som använder sig av någon bra app?

Någon som vet om de finns något bra forum eller app för nyblivande pappor!?
    Satt precis här och letade appar. Familjelivs egen verkar ju bra med dagboksmöjlighet och att man faktiskt kan fylla i vilken dag man hade ÄL och så räknar den efter det, men den kraschar väldigt mycket.... Så jag vill ha en som har samma funktioner men som kodats av någon kompetent... Hehe
  • Jenyma
    Gbgmamma skrev 2013-10-11 06:05:43 följande:
    Haha jag vaknar alltid 30 minuter innan klockan ringer :p typ nu. Jag har inga symptom alls längre. Det hade jag inte med dottern heller, nästan lite läskigt men ändå skönt!! Jag är lite trött bara, på kvällen.
    Nu var det bara 2 dagar sen jag plusade, men idag vaknade jag en timme tidigare. Kunde iofs somna om. 
  • Jenyma

Alltså jag är så himla rädd att få missfall! Hur hanterar man det? Det här är ju min första graviditet någonsin och den är såå efterlängtad. Har längtat som en galning i flera år på att börja få försöka, och sen tog det ju ett tag. 
    Vågar liksom inte bli glad :( 
    Kan inte föreställa mig att det faktiskt ska bli en bebis.. 

• Jenyma
    Lowika skrev 2013-10-11 08:50:47 följande:
    Det är faktiskt inte så många graviditeter som slutar i missfall när man väl vet om det. Visst det finns en risk, och man ska vara medveten om den. Men du väntar barn, inte missfall.
    Jag har ju iofs fått barn förut, men det gick ju bra den gången. Tänker faktiskt inte alls på missfall.

Hungrig är jag också. Äter, och är hungrig en timma senare igen. Men än så länge håller jag mig vaken till "normal" läggdags på kvällen.

Då var man inskriven, tappad på blod, uppskriven på en studie, och läkarbesök med VUL inbokat.
    Tack för dina ord! 
    Jag tycker det känns bra att jag känner av den lilla hela tiden, det molar och strålar från livmodern. Och lite svajig i benen. 
    Jaha, man får VUL också? Jag vill gärna ha det! Men så sa min svägerska att man inte får det på mvc utan det är bara UL först i vecka typ 20,men jag vill se det lilla hjärtat tidigare än så! Kan man få det? Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker" 
  • Jenyma
    Lowika skrev 2013-10-11 12:50:36 följande:
    Haha... lite så men det är kul att vara "igång" och du får boka tiderna för kommande undersökningar, och förhoppningsvis VULet

Det pågår en del studier på gravida just nu, som du kommer få information om du vill delta i. Jag är med i en av studierna.

De kommer prata lite om förväntningar, om du är rädd för något, osv.  Om du har några ärftliga sjukdomar som kan påverka.

Det roligaste av allt, som när man som jag idag tömdes på 8(!) rör blod, är att de faktiskt INTE gör ett graviditetstest
    Hahaha ja, tänk om man är totalt skengravid och alla tester visat fel ;)  Eller om man går dit och bara trollar lite höhö
  • Jenyma
    Marzy skrev 2013-10-13 10:31:06 följande:
    Här blev de tyst under helgen :)
    Hade inte så mycket att tillägga eftersom det är mitt första barn och jag inte vet någonting om det som diskuterades senast :P
    Jag försöker ställa in mig på hur allt ska bli, men det känns så abstrakt. Jag tänker på graviditeten hela hela tiden! Är så taggad! :D
  • Jenyma

Jag vill inte kolla kön, jag är glad om det blir en frisk och god liten bebis till oss :) Spelar ingen roll egentligen, men av någon skum anledning har jag alltid tänkt mig en flicka först. Men det får bli en överraskning. Jag har fortfarande inte fått någon känsla för vad det kan vara i magen, och jag bryr mig nog faktiskt inte heller, bara den lever!  

• Jenyma
    Marzy skrev 2013-10-14 22:11:56 följande:
    Jag har fruktansvärd molvärk idag.. Har fått ta 2 stycken alvedon för jag kan inte sitta stilla .. Minns inte hur de kändes förra graviditeten men man blir ju orolig när de gör så ont.. 
    någon annan som har jätte mycket molvärk i vecka 6?

På kvällen ser de ut som jag är i 6 månaden och inte vecka... 
    Jag har också molvärk, inte så att jag behövt ta Alvedon, min
    mensvärk brukar vara grymt mycket värre, men jag har läst att det är normalt. Men om det blöder OCH gör ont ska det vara illa... 
    Tror inte du behöver oroa dig. 
  • Jenyma
    Oa82 skrev 2013-10-22 08:05:50 följande:
    Hej! Vad lugnt det varit här inne det sista.

Hur mår ni? Måste fråga om ni känner någon molvärk? Jag gjorde det i början men nu känner jag ingenting. Det gjorde jag med första barnet. Tror ni att det är något att vara orolig för? Jag går in i vecka 8 imorgon.
    Min har också tonat av. Vecka 7 imorgon. Vecka 5-6 gjorde det ont i snippan/livmodern hela tiden. Och mer ont i brösten. Men nu knappt alls. Är bara så galet trött. 
  • Jenyma
    joemal skrev 2013-10-23 09:04:01 följande:
    Oa82: första besöket hos bm är mest information/tillfälle för frågor, tex om vad man bör äta, inte göra, hur man mår och om man har någon sjukdom och /eller äter någon medicin. Sen får man information om fosterdiagnostik också.
    Ja precis så var det för mig idag. Och så bokade vi in ultraljud i vecka 13. Något VUL kunde hon inte göra. Vi fick en liten bok också :) 
  • Jenyma

Nu har jag gjort en ansökan, men hoppas verkligen inte det syns på Facebook att man är med där :P Är ju bra att den heter Fikagruppen och inte "vi som är gravida.." Hehe ;) 

Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg