• Lowika

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Hej Marzy

Vilket sammanträffande.

Ang ringa BM; beror på, jag medicinerades hela förra graviditeten = ska dit på torsdag för provtagning, är i v 7, BF 2 juni.. Annars tror jag inte man behöver komma så tidigt andra gången, om man nu har koll på rökning och alkoholintag. Om du planerar att göra KUB är det ju bra att höra av sig i tid så att man får en tid!

Berätta; ha... "alla" vet nästan. Iaf föräldrar och jobbet.

• Lowika

Mellan ägglossning och BIM är man inte ens gravid... Det är först sista dagarna innan BIM man faktiskt är gravid, och det dröjer ytterligare en tid innan barnet delar ditt blodomlopp = ingen fara.

• Lowika
    Marzy skrev 2013-10-09 05:50:58 följande:
    Nämen..vänta lite nu... Vem är detta?:)

Ledtråd: Göteborg november 2011. Midsommar i Jonsered i hällregnet.
  • Lowika
    Marzy skrev 2013-10-09 05:56:04 följande:
    På tal om barn nummer 2... Att de ska synas snabbare de tror jag men tror ni jag klarar mig till jul utan att de märks ?

Med rätt val av kläder. Eller lyckades du banta mer sen? Beror väl lite på hur mycket fluff man har att dölja det med också.
  • Lowika
    Marzy skrev 2013-10-09 06:57:44 följande:
    Hur menar du med banta? :) nja.. Mindre än midsommar är jag ju inte..:) men när man showar i en slickad paljettklänning blir de kanske svårt att dölja ;)
    Nu var det ju ofantligt kort jag såg dig på midsommar, men jag vet att du var rätt hård på promenerandet och LCHF (?) för något år sedan.

Du får skaffa något ryschpyschigare för scenen...
  • Lowika
    Marzy skrev 2013-10-09 14:24:28 följande:
    Nja... Tyvärr kan jag inte välja de själv Men de går säkert bra ändå..

Så du fick äran att kläcka min hemlighet till hela fikagruppen....

????
    Har det någon betydelse om det syns då? förutom om det blir trångt...?

oh yeah   Har ju gnällt i två veckor om att jag kommer vara ensam föräldraledig när det blir dags, de andra har ju redan ynglat av sig igen hela bunten.

• Lowika
    Oa82 skrev 2013-10-10 09:20:05 följande:
    Jag kör också med babygruppensapp. Har även 1177 app den ger bra info men är lite tråkig. Hur mår ni mamas? Jag är liiiite illamående. Annars är allt som vanligt. Jämför mycket med första graviditeten. Jag tycker att jag har mer illamående den här gången och har mindre molvärk. Är gärna med och rastar barn framöver :) min kille blir 2 i jan så alla barn verkar vara i samma ålder. Ska ni ha era stora barn på förskola? Vi tänker ha det tror jag. Han kommer bli flr rastlös att vara hemma med mamma & bebis.
    Mår som förra gången; dvs känner iiiingenting. Kände ju inte ens när förlossningen var på g i förväg!

"stora killen" född november 2011 kommer gå på förskolan, tror som du han kommer bli nipprig av att vara hemma med oss... Han behöver stimulansen, som jag har svårt att ge honom ens utan småsyskon. Hur ska det då gå med syskon?!

Kommer gå i Partille. Som förra gången. Dock ny barnmorska. Ska dit idag

Har 4 appar haha, men som sagt familjelivsappen kraschar ju enormt.
  • Lowika
    Jenyma skrev 2013-10-11 07:18:19 följande:
    Alltså jag är så himla rädd att få missfall! Hur hanterar man det? Det här är ju min första graviditet någonsin och den är såå efterlängtad. Har längtat som en galning i flera år på att börja få försöka, och sen tog det ju ett tag. 
    Vågar liksom inte bli glad :( 
    Kan inte föreställa mig att det faktiskt ska bli en bebis.. 
    Det är faktiskt inte så många graviditeter som slutar i missfall när man väl vet om det. Visst det finns en risk, och man ska vara medveten om den. Men du väntar barn, inte missfall.
    Jag har ju iofs fått barn förut, men det gick ju bra den gången. Tänker faktiskt inte alls på missfall.

Hungrig är jag också. Äter, och är hungrig en timma senare igen. Men än så länge håller jag mig vaken till "normal" läggdags på kvällen.

Då var man inskriven, tappad på blod, uppskriven på en studie, och läkarbesök med VUL inbokat.
  • Lowika

Skulle inte göra fostervattenprov om det inte var något innan som tydde på något fel. Det finns en liten risk för missfall vid fvp. Du är ju över 35 nu Marzy, så du kan ju göra KUB gratis! Och ta ställning till fvp efteråt.

Jag funderar lite på KUB denna gång, har ju blivit äldre, dock fortfarande under 35, så jag får ju snällt betala....

• Lowika
    Jenyma skrev 2013-10-11 12:06:59 följande:
    Tack för dina ord! 
    Jag tycker det känns bra att jag känner av den lilla hela tiden, det molar och strålar från livmodern. Och lite svajig i benen. 
    Jaha, man får VUL också? Jag vill gärna ha det! Men så sa min svägerska att man inte får det på mvc utan det är bara UL först i vecka typ 20,men jag vill se det lilla hjärtat tidigare än så! Kan man få det? Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker" 
    Min son föddes allvarligt tillväxthämmad, så jag kommer få extra uppföljning. Det var oupptäckt och upptäcktes först på förlossningen, då det blev akutsnitt och han faktiskt höll på att dö. Bl.a. kommer ett "daterings-VUL"  att göras i ca v 12 och ett tillväxtultraljud i v 32.

Som förstagångsföderska tror jag du får ett VUL i v 12 per standard, för omföderskor är det ul i v 18-20 som gäller. Detta skiljer sig dock mellan landsting! Vissa landsting har FRITT KUB-test för alla. I Göteborg är det bara om man är över 35.
    Marzy skrev 2013-10-11 11:53:45 följande:
    Jag gjorde fvp med min förra och kommer göra igen. Dels för att kub ser man downsyndrom men inte cp skada och varken jag eller min sambo skulle hinna med ett
    Barn som är sjukt. De är anledningen. Kanske låter hemskt men så är de.

Sen skulle jag oroa mig hela graviditeten. Ja de finns en risk. 1 på 100. Och jag hoppas verkligen inte jag är de 1an.... Då får jag stå mitt kast.:(
    Men cerebral pares är ju en förvärvad skada? Det kan man väl inte se på FVP? Det uppkommer ju vanligtvis pga syrebrist under förlossningen eller infektion. Men det kan man ju inte se med FVP? Var har du fått den informationen egentligen? FVP undersöker ju bara kromosomerna.

• Lowika
    Jenyma skrev 2013-10-11 12:06:59 följande:
    Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker" 
    Haha... lite så men det är kul att vara "igång" och du får boka tiderna för kommande undersökningar, och förhoppningsvis VULet

Det pågår en del studier på gravida just nu, som du kommer få information om du vill delta i. Jag är med i en av studierna.

De kommer prata lite om förväntningar, om du är rädd för något, osv.  Om du har några ärftliga sjukdomar som kan påverka.

Det roligaste av allt, som när man som jag idag tömdes på 8(!) rör blod, är att de faktiskt INTE gör ett graviditetstest
  • Lowika
    Marzy skrev 2013-10-12 19:16:14 följande:
    Hej!

Välkommen till oss!

Jag slängde in ett inlägg om fvp . De är ju kromosom avvikelser dom ser. Men mer specificerat med fvp. Jag gjorde de sist. Saken är att som jag förstått så kan dom säga att man på kub testet har 1 av 200 att ja ett barn med Downs men som jag förstått de så kan dom till 100% se de via fvp. Är inte helt säker på om de är så men jag tror de.. Om de nu skulle räcka med kub. Varför skulle man då ens annars behöva göra fvp:)

Jag skulle inte utsätta barnet för risken med fvp om det inte redan finns indikationer att det är något fel, dvs "dåliga siffror på kub". Kub är helt enkelt fullständigt riskfritt. Och får man bra siffror finns ju ingen anledning att gå vidare med fvp. Får man bra siffror så "räcker" det med kub. Får man dåliga så "räcker" det inte.

Fvp är ju definitivt svar på kromosomfel, men vad hjälper det om barnet visar sig friskt och man orsakar missfall ändå.

Tycker det är ganska konstigt att man får betala för kub, men kan få fvp gratis pga oro.
  • Lowika
    Lilla Plupp skrev 2013-10-15 17:49:55 följande:
    Hej! Vill gärna hoppa på här också. Bor i Göteborgsområdet och har troligtvis kommit längst av alla i denna gruppen :) . Har nämligen bf 1 juni, är i vecka 7+1. Någon mer kanske?
    Nästan, BF 2 juni enligt ägglossningen, men 28 maj enligt sista mens. Jag var sjuk mellan mens och ägglossning, hade feber och var allmänt kass. Tänkte att "jahapp, då missade vi den chansen" eftersom jag var utslagen. Men några dagar efter att jag tillfrisknade började jag känna rumlet i magen som brukar tyda på ÄL. Tog mitt sista test som låg och skräpade och fick tydligt positivt. Således var min ägglossning lite förskjuten denna gång. Fick väääldigt svagt positivt på BIM, men starkt positivt om man räknade ÄL+14, tre dagar senare.
    Oa82 skrev 2013-10-16 07:26:45 följande:
    Min son kommer att vara ca 2 1/2 när bebisen kommer tror ni att vi behöver syskonvagn. Vår kille är väldigt lång så jag är ju tveksam om han kommer att få plats i en vagn. Har någon i så fall tips på syskonvagnar med mycket plats?
    Funderar på det där med syskonvagn eller inte. Tänkte nog vänta med själva beslutet, men botanisera vad för alternativ som finns. Min son kommer också vara 2,5. Han kommer ju vara lite på dagis, men det är klart, när han inte är där och jag är själv.... *läskig tanke*  Och till och från dagis får väl jag antagligen ta bägge, själv.
    Vi har fått en ståbräda, kanske räcker den för dessa turer, och går man ut och går med mannen kan man ta varsin vagn (vagn+sulky). Har kvar vagnen sedan sonen.

• Lowika

Jeansen är obekväma på eftermiddagen redan!!! Förra gången gick jag nog över på mammabyxor v16-18 nånting. Nu ser det ut som det blir i v8-9...! Syns inte så, men det är helt enkelt inte bekvämt.

• Lowika

In i vecka 9 (8+0) idag. Molvärken vet jag inte riktigt.... har haft ganska mycket (om man ska jämföra med förra gången), men har drabbats av maginfluensa, så den överskuggar det mesta just nu.

• Lowika
    emmisss skrev 2013-11-04 11:31:40 följande:
    Tidigt ultraljud bokat den 21 nov kl 8.10...:) hoppas det är något där inne! :)

Samma dag som jag fast jag gör det på eftermiddagen.
  • Lowika

Hmm ska på inskrivningssamtal imorgon. Men jag har ju redan varit där en gång, och tagit alla proverna... Vad sjutton ska vi göra imorgon liksom? "Prata" igen?...

• Lowika
    joemal skrev 2013-11-04 17:59:35 följande:

Hur kommer det sig att du redan har tagit proverna om du inte haft ditt inskrivningssamtal? Trodde man hade inskrivning först och sedan kom tillbaka efter någon vecka för proverna.

Jag har inskrivning och tidigt ultraljud den 18/11, känns som en evighet tills dess

För att jag pga komplikationer och ämnesomsättningsfel förra graviditeten fick komma på ett första hälsosamtal redan i v 7. Och då tog de alla proverna när de ändå höll på och sticka. Men man blir typ inte "formellt" inskriven förrän nu i v 11-12-isch.

Well, blev inte så mycket sagt idag förutom att boka RUL Så 9 januari blir det till att åka till Östra.
Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg