• Marzy

En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg

Hej

Jag är 37 år och plussade idag. Har bf 12 juni. Så spännande! Väntar mitt andra barn. Har en dotter som blir 2 i december. Bor i gamlestan med resterande gängmedlemmar :) 
    Hade varit så kul att följas åt några stycken och även kanske träffas så småningom och ha lite fikastunder ihop.
    Vad sägs! :) Häng på! 

mamma mu
  • Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg
  • Lowika

Skulle inte göra fostervattenprov om det inte var något innan som tydde på något fel. Det finns en liten risk för missfall vid fvp. Du är ju över 35 nu Marzy, så du kan ju göra KUB gratis! Och ta ställning till fvp efteråt.

Jag funderar lite på KUB denna gång, har ju blivit äldre, dock fortfarande under 35, så jag får ju snällt betala....

• Gbgmamma

Jag tänker göra kub, det gjorde vi inte förra gången och då ångrade jag mig sen när jag blev mer orolig i slutet av grav. Men fostervattensprov gör jag bara om resultatet är dåligt. Jag är ju "bara" 27 också så det behövs kanske inte egentligen.

• Gbgmamma

Kul att det skrivs så mkt i denna gruppen också. Alltid ngt att läsa på rasten på jobbet haha

• Marzy

Jag gjorde fvp med min förra och kommer göra igen. Dels för att kub ser man downsyndrom men inte cp skada och varken jag eller min sambo skulle hinna med ett

Barn som är sjukt. De är anledningen. Kanske låter hemskt men så är de.

Sen skulle jag oroa mig hela graviditeten. Ja de finns en risk. 1 på 100. Och jag hoppas verkligen inte jag är de 1an.... Då får jag stå mitt kast.:(

• Jenyma
    Lowika skrev 2013-10-11 08:50:47 följande:
    Det är faktiskt inte så många graviditeter som slutar i missfall när man väl vet om det. Visst det finns en risk, och man ska vara medveten om den. Men du väntar barn, inte missfall.
    Jag har ju iofs fått barn förut, men det gick ju bra den gången. Tänker faktiskt inte alls på missfall.

Hungrig är jag också. Äter, och är hungrig en timma senare igen. Men än så länge håller jag mig vaken till "normal" läggdags på kvällen.

Då var man inskriven, tappad på blod, uppskriven på en studie, och läkarbesök med VUL inbokat.
    Tack för dina ord! 
    Jag tycker det känns bra att jag känner av den lilla hela tiden, det molar och strålar från livmodern. Och lite svajig i benen. 
    Jaha, man får VUL också? Jag vill gärna ha det! Men så sa min svägerska att man inte får det på mvc utan det är bara UL först i vecka typ 20,men jag vill se det lilla hjärtat tidigare än så! Kan man få det? Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker" 
  • Lowika
    Jenyma skrev 2013-10-11 12:06:59 följande:
    Tack för dina ord! 
    Jag tycker det känns bra att jag känner av den lilla hela tiden, det molar och strålar från livmodern. Och lite svajig i benen. 
    Jaha, man får VUL också? Jag vill gärna ha det! Men så sa min svägerska att man inte får det på mvc utan det är bara UL först i vecka typ 20,men jag vill se det lilla hjärtat tidigare än så! Kan man få det? Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker" 
    Min son föddes allvarligt tillväxthämmad, så jag kommer få extra uppföljning. Det var oupptäckt och upptäcktes först på förlossningen, då det blev akutsnitt och han faktiskt höll på att dö. Bl.a. kommer ett "daterings-VUL"  att göras i ca v 12 och ett tillväxtultraljud i v 32.

Som förstagångsföderska tror jag du får ett VUL i v 12 per standard, för omföderskor är det ul i v 18-20 som gäller. Detta skiljer sig dock mellan landsting! Vissa landsting har FRITT KUB-test för alla. I Göteborg är det bara om man är över 35.
    Marzy skrev 2013-10-11 11:53:45 följande:
    Jag gjorde fvp med min förra och kommer göra igen. Dels för att kub ser man downsyndrom men inte cp skada och varken jag eller min sambo skulle hinna med ett
    Barn som är sjukt. De är anledningen. Kanske låter hemskt men så är de.

Sen skulle jag oroa mig hela graviditeten. Ja de finns en risk. 1 på 100. Och jag hoppas verkligen inte jag är de 1an.... Då får jag stå mitt kast.:(
    Men cerebral pares är ju en förvärvad skada? Det kan man väl inte se på FVP? Det uppkommer ju vanligtvis pga syrebrist under förlossningen eller infektion. Men det kan man ju inte se med FVP? Var har du fått den informationen egentligen? FVP undersöker ju bara kromosomerna.

• Lowika
    Jenyma skrev 2013-10-11 12:06:59 följande:
    Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker" 
    Haha... lite så men det är kul att vara "igång" och du får boka tiderna för kommande undersökningar, och förhoppningsvis VULet

Det pågår en del studier på gravida just nu, som du kommer få information om du vill delta i. Jag är med i en av studierna.

De kommer prata lite om förväntningar, om du är rädd för något, osv.  Om du har några ärftliga sjukdomar som kan påverka.

Det roligaste av allt, som när man som jag idag tömdes på 8(!) rör blod, är att de faktiskt INTE gör ett graviditetstest
  • Jenyma
    Lowika skrev 2013-10-11 12:50:36 följande:
    Haha... lite så men det är kul att vara "igång" och du får boka tiderna för kommande undersökningar, och förhoppningsvis VULet

Det pågår en del studier på gravida just nu, som du kommer få information om du vill delta i. Jag är med i en av studierna.

De kommer prata lite om förväntningar, om du är rädd för något, osv.  Om du har några ärftliga sjukdomar som kan påverka.

Det roligaste av allt, som när man som jag idag tömdes på 8(!) rör blod, är att de faktiskt INTE gör ett graviditetstest
    Hahaha ja, tänk om man är totalt skengravid och alla tester visat fel ;)  Eller om man går dit och bara trollar lite höhö
  • Gbgmamma

Nu spenderar vi fredagen med att åka bil i fyra timmar, vi ska på bröllop i morgon. Återstår att se om vi lyckas dölja graviditeten eller inte annars lär ju hela min släkt veta om det sen.

Svar på tråden En grupp för oss med BF i juni 2014 i Göteborg