Jenyma skrev 2013-10-11 12:06:59 följande:
Tack för dina ord!
Jag tycker det känns bra att jag känner av den lilla hela tiden, det molar och strålar från livmodern. Och lite svajig i benen.
Jaha, man får VUL också? Jag vill gärna ha det! Men så sa min svägerska att man inte får det på mvc utan det är bara UL först i vecka typ 20,men jag vill se det lilla hjärtat tidigare än så! Kan man få det? Jag fick bokat möte på mvc i gamlestan vecka 7. Men då kommer dom typ bara säga "drick inte alkohol, ät grönsaker"
Min son föddes allvarligt tillväxthämmad, så jag kommer få extra uppföljning. Det var oupptäckt och upptäcktes först på förlossningen, då det blev akutsnitt och han faktiskt höll på att dö. Bl.a. kommer ett "daterings-VUL" att göras i ca v 12 och ett tillväxtultraljud i v 32.
Som förstagångsföderska tror jag du får ett VUL i v 12 per standard, för omföderskor är det ul i v 18-20 som gäller. Detta skiljer sig dock mellan landsting! Vissa landsting har FRITT KUB-test för alla. I Göteborg är det bara om man är över 35.
Marzy skrev 2013-10-11 11:53:45 följande:
Jag gjorde fvp med min förra och kommer göra igen. Dels för att kub ser man downsyndrom men inte cp skada och varken jag eller min sambo skulle hinna med ett
Barn som är sjukt. De är anledningen. Kanske låter hemskt men så är de.
Sen skulle jag oroa mig hela graviditeten. Ja de finns en risk. 1 på 100. Och jag hoppas verkligen inte jag är de 1an.... Då får jag stå mitt kast.:(
Men cerebral pares är ju en förvärvad skada? Det kan man väl inte se på FVP? Det uppkommer ju vanligtvis pga syrebrist under förlossningen eller infektion. Men det kan man ju inte se med FVP? Var har du fått den informationen egentligen? FVP undersöker ju bara kromosomerna.