• saffran78

Insemination hösten 2013

Hej tråden

Hoppar in här om det går bra. Ska göra min första insemination i november. Vi är två kvinnor, jag är 35 år.
    Vi bor i Norge och har går hos en privatklinik. Utredningen visade naturlig  ägglossning och läkaren rekommenderade därför insemination i naturlig cykel utan hormonpreparat. Jag hoppas det räcker så - man blir ju lätt lite nedslagen när man läser statistik (har sett allt från 10-20% som lyckas per försök).

Lycka till, alla som hoppas och grattis till dig som nyss plussat!  

• saffran78
    Evy skrev 2013-11-01 09:38:20 följande:
    Hej och välkommen!

Jag gjorde min första insemination den 24 och 25 oktober. Vi körde också på en naturlig cykel. Jag är så nervös över att jag inte ska plussa.  Hoppas ni lyckas på första!

Då har du tagit dig igenom den första veckan av nervös väntan! Spännande. Ska hålla tummarna för dig. Kul med fler som är nya!

Gjorde du något speciellt innan (drog ned på kaffe, tog kosttillskott) eller levde du helt som vanligt? 

Jag är överviktig och skulle behöva gå ned några kilon, samtidigt tror jag inte det vore så smart att typ hårtbanta veckorna innan. Fertilitet är känsliga saker. Har någon slags plan om att äta vanlig sund mat, och röra på mig mer än vanligt.
  • saffran78
    anno81 skrev 2013-11-02 16:04:08 följande:

Tack och lycka till! Blev gravid på min första insemination. Då inväntar ni ägglossning nu då?

Tack själv! Så otroligt spännande för dig! 

Ja, först inväntar jag nästa mens. Då skulle jag ta kontakt med kliniken och avtala tid. Har varit väldigt regelbunden det sista halvåret, så jag vet mer rätt stor säkerhet att det blir ägglossning på dag 14, d.v.s. 21-22 november. Men det blir både stickor och mätning av blåsor för att vara säker. Läkaren sa att det bästa är att inseminera dagen före ägglossning, så att det är spermier i äggledarna när ägget släpper. Vi måste resa rätt långt så jag har förbokat hotell och tågbiljetter. Känns... overkligt! 
  • saffran78
    Evy skrev 2013-11-03 16:08:28 följande:
    Hej tjejer!

Idag är det ca en vecka efter ÄL och insemination. Jag har en rejäl mensvärk redan nu.. Undra vad det kan vara. Det började natten till idag och har hållit i sig hela dagen.

Ska hålla tummarna för dig.
  • saffran78

Här har det hänt lite grejer. Jag har fått ett tjockt kuvert från kliniken. Jag hade ju fått för mig att vi skulle köra helt ostimulerat, men det ska vi alltså inte. Ska ta femar i fem dagar och så gå på ultraljud hos gynekolog - efter det blir det otrivelle före själva inseminationen. Det är ok för mig, eftersom vi har långt att resa (dumt å missa ägglossningen liksom. Även om de senaste ägglossningarna kommit exakt på dag 14, så kan det ju hoppa över en gång, har jag förstått.) 

Men problemet är ju att jag nu - i och med hormonstimuleringen - inte vet när ägglossningen blir på förhand. Man vet ju inte hur kroppen kommer att reagera. Det brukar annars alltid bli på dag 14 (ja, jag har nördat lite på förhand och testat med både stickor och tempmetoden). Och jag som tagit ledigt från jobbet och t o m chansat på miniprisbiljetter på tåget. (Dock väl medveten om risken att de kanske ryker.)  Jaja, vi får se! Det löser sig.

Väntar nu på första mensdag. Det borde bli i helgen, och har redan fått en finne på hakan som jag alltid verkar få 4-5 dagar innan, så det ser ut att komma regelbundet. (aldrig varit så glad åt att få en finne på hakan, haha)  

Någon här som provat femar? Verkar som pergotime som är det vanliga i både Sverige och Norge. Som jag har förstått det är femar mildare - något som ska ge färre biverkningar.

• saffran78
    Evy skrev 2013-11-12 07:30:35 följande:
    Hej Tjejer! Igår kväll kom kärring röd och hälsade på mig Rynkar på näsan
    Åh vad man känner sig värdelös! Blä. Man tappar ju hoppet total när man misslyckas med en inseminering. Mannens spermier var jätte fina och inget fel på mig... så varför händer det inte oss?

Andra omgången inseminering kommer bli ca 27-28 November så ska jag be om att få en Otrivelle spruta så jag är säker på att ägget släpper i tid.

Evy, nu börjar en ny månad med ny chans! Deppa inte ihop.
  • saffran78

Inne på dag 2 med femar (ett alternativ till pergotime). Spännande att äntligen vara igång! Första inseminationsförsöket blir antagligen (om allt går enligt planen alltså!) nästa vecka. Tid för VUL på måndag, då får jag veta hur femaren har funkat.

• saffran78
    Mallan82 skrev 2013-11-12 19:15:58 följande:
    Åh, lite synkad med mig. Jag är på dag 1 med pergotime nu, men har korta cykler så VUL på fredag. :) 

Spännande! Ska hålla tummarna för dig.
  • saffran78

Femte och sista dag på femar i dag. Vet inte om jag haft några biverkningar, varit lite trött och hängig kanske. Svårt att veta om det är biverkningar eller något annat. Det sägs iaf att femar ska ha färre biverkningar än pergotime. Hur som helst är det skönt att ha kommit ett steg närmare första inseminationsförsöket. Nästa steg är VUL på måndag. Håller tummarna för att det vuxit till "lagom mycket".

Har googlat och youtubat information om ovitrelle i dag. Oroar mig lite för att klanta mig och göra fel (ja, jag vet att det är fånigt), men det verkar ju enkelt i teorin åtminstone. 

Svar på tråden Insemination hösten 2013