Inlägg från: enthymeme |Visa alla inlägg
  • enthymeme

Läraren bad min dotter byta kläder

Det är klart att hon inte ska behöva anpassa sin klädsel efter killarnas reaktioner. Speciellt när det inte handlar om korsetter eller andra sexiga plagg, utan om helt vanliga kläder. De flesta unga tjejer har tighta kläder idag. Om en tjej som är helt rak i kroppen skulle ha ett tight linne och stuprörsjeans skulle ingen säga att hon sexualiserar sig, men nu råkar kläderna se sexiga ut pga dotterns kroppsform. Självklart ska hon inte behöva dölja sin kropp mer än andra. 

• enthymeme

Men alltså, stuprörsjeans och tight topp har varit mainstreamsättet för tonåringar att klä sig i ca 10 år. Det är vanliga kläder helt enkelt. En klasskompis när jag gick i åttan brukade ha korsett på sig. Det kan jag se poängen med att diskutera lämpligheten i eftersom korsetten är ett sexuellt plagg i sig. Stuprörsjeans och tight linne däremot är neutrala kläder som kan se sexiga ut på en kurvig person. Då är det inte kläderna, utan personens kropp som är "problemet". Varför ska vi lära unga tjejer att deras kroppar är ett problem?

• enthymeme

Själv blev jag glad när stuprörsjeansen blev trendiga eftersom bootcut-jeansen brukade trasas sönder längst ner när jag cyklade till skolan. De var mer praktiska med vinterstövlar också. Vilket luder jag var som 13-åring! 

• enthymeme
    MrsPenn skrev 2013-10-10 12:04:22 följande:
    Säg att någon elev kommer till skolan i rena cirkuskläderna, chockrosa guldlamé och en massa småprylar fastsydda i klädseln som snurrar, blinkar och/eller piper. Då skulle den eleven störa koncentrationen för ALLA elever oavsett kön. . . . . . . . . . . . . . . . Det rätta sättet att bemöta detta skulle vara att be resten av klassen att skärpa sig och fokusera????????????? Är det verkligen vad ni senaste kommentatorer anser?

Saker som snurrar, blinkar eller piper stör ju lektionen på ett helt annat sätt än vad färgglada och tighta kläder gör. Det hjälper liksom inte att koncentrera sig på sitt när det finns störande ljud och ljus i bakgrunden. Det här gäller kläder som i stort sätt är uniformen för tonåringar idag och som inte skulle ses som sexuella på en tjej som är rakare i kroppen. Det jag minns som genant var när någon hade en så pass generös urringning att alla bara gick och väntade på att brösten skulle ploppa ut, men då handlade det mer om att vara nervös för tjejens skull än att hon var för sexig. Att kläderna visar upp kroppsformen är inte olämpligt. Det är väl t ex. ganska vanligt att kvinnor inom affärsvärlden använder pennkjol med tight topp och kavaj? Den klädseln är minst lika sexig på en tjej med kurvor som tight linne och tight jeans, men är fortfarande seriös.

• enthymeme
    Lilje skrev 2013-10-10 14:02:24 följande:
    Jag vet inte riktigt vad det är tänkt jag ska göra när jag har banken...men kan lugnt säga att jag klär mig likadan nästan oavsett vad jag ska göra. Enda skillnaden är nog att jag inte har på nätstrumpor på jobbet (för dom är ärligt rätt slampiga. :) använder dom dock mycket på fritiden) och att jag har lärt mig av andras fördomar att dölja tatueringarna på jobbintervju. Annars har jag ingen bli-tagen-seriöst-uniform, jag är mig själv. Och lär mina barn samma. Det har funkat rätt bra.
    Jag hade flera lärare med stora tatueringar, piercingar, roliga hårfärger och hårdrockskläder under grundskolan och gymnasiet. På universitetet har jag haft föreläsare med dreads. Det har aldrig varit några problem med att ta dem på allvar. Jag och klass-/kurskompisar har lyssnat på vad de har att säga istället för att fokusera på hur de ser ut. 
  • enthymeme
    Lilje skrev 2013-10-10 14:28:43 följande:
    Jag har inga problem med dom på mitt nuvarande jobb heller, jag är bara lite aktsam för förstaintrycket när det känns viktigt. :) har jag väl kommit förbi just det stadiet åker kroppsmålningen fram, då är det annat än hur jag ser ut som räknas.

Men tydligen fungerar det inte så för alla, utan man blir dömd för sitt utseende i årotal av folk man känner och träffar varje dag? Jag får inte riktigt det att gå ihop.

Personer som bibehåller det första intrycket av någon de träffar varje dag kan inte vara särskilt uppmärksamma på sin omgivning. Jag och vi andra som har haft dessa lärare har ju lärt oss att det är fullt möjligt att vara intellektuell och seriös samtidigt som man har fullklottrade armar, så vi kommer inte att döma tatuerade människor i arbetslivet. Så svårt är det faktiskt inte att förändra normer.

Sen tycker jag att den här idén om att "skolan är en arbetsplats, så därför ska man klä sig seriöst" är märklig. Olika arbetsplatser har ju olika klädkoder. Inom affärsvärlden är det kostym som gäller. Som sjuksköterska är det helt normalt att ha foppatofflor. Den som jobbar på Bikbok förväntas klä sig i vad som är trendigt nu. Det skulle rentav vara avvikande om en tatuerare inte hade några tatueringar. Alla, oavsett vilket yrke de kommer att ha i framtiden, går i skolan. Varför ska då klädkoden för en speciell typ av jobb följas? Då kommer kanske argumentet att för att ha chansen att få ett "fint" jobb i framtiden är det viktigt att kunna klä sig seriöst, men jag har träffat flera exemplar av den virriga professorn med rufsigt hår och fläckiga kläder som i allra högsta grad blir tagen på allvar i sin position. Det finns självklart tillfällen där det är viktigt att se seriös ut och där "seriös" inte innefattar skinny jeans och tight linne med någonting över, men det finns betydligt fler tillfällen där den outfiten är fullt normal. 

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder