Inlägg från: Mandel |Visa alla inlägg
  • Mandel

Läraren bad min dotter byta kläder

power skrev 2013-10-09 13:29:39 följande:
    detta handlar om två saker.
    dels bör man ha vett att klä sig som folk. bli inte hysteriska över det nu (för sent antar jag).

dels har ingen annan med att göra hur man klär sig, förutsatt att regel ett följs.

ja, jag inser att många på detta forum omöjligen kommer begripa hur dessa två regler kan samexistera, men jag chansar på att en vettig kotte dyker upp.      
    Håller med sig!

Tror bara lärarna försökte hitta en förklarande ursäkt till varför de ansåg att hon skulle byta kläder och då råkade killarnas koncentrationsproblematik komma med i bilden. 
    Hade de bara sagt att det inte passar sig så hade både dottern och föräldrarna ifrågasatt varför. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    stockholmare skrev 2013-10-09 13:56:06 följande:
    Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.
    De kanske funderade vilken policy skolan har och hur de andra hade agerat. Ser inget konstigt alls i att hennes lärare rådfrågade de andra lärarna. 
  • Mandel
    MadHatter skrev 2013-10-09 14:15:52 följande:
    Helt ok med klädkoder men då ska de vara tydliga och eleven ska veta om att de finns. De ska vara lätta att förstå också, och det ska förstås vara samma regler för alla.

Motiveringen som läraren gav dottern var fel anser jag. Hon har naturligtvis inget ansvar för pojkarnas komcentrationsproblem.
    De har kanske inte behövt gå ut med det tidigare eftersom tidigare årskullar har klätt sig skapligt ändå?

Självklart ska inte pojkarnas hormoner vara det avgörande för hur man ska klä sig utan det handlar mer om sunt förnuft.
    Nu blir det totalknas hela situationen. Tjejen är väl utvecklad för sin ålder, klär sig tajt för att visa sina former - urringat? och så är hon sexuellt aktiv. Självklart ska hon inte behöva bli antastad eller stå till svars för pojkarnas problem, men det är kanske mer lämplig klädsel för en kväll på disco än i skolan? 
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder