• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • jagärjagvemärdu

Herregud det är ju helt normala kläder? Har sett tjejer i mellanstadiet med magtröjor och shorts så korta att man ser rumpan på dem. Och när sommaren närmar sig, får hon inte lov att ha på sig linne då heller eller vad är problemet? Finner inga ord..

• Juronjaure

Men alltså... Klär sig inte ALLA tjejer i åttan i toktajta jeans/leggings som visar upp kroppsformerna? Jag undrar lite vad TS dotter har för extrema kläder som får lärarna att reagera?!

Hur som helst är det inte okej, nej. Tycker man att det är ett problem så får man införa klädkod på skolan. Att peka ut ett specifikt barn och skylla killarnas koncentrationssvårigheter på henne är bara urkorkat.

• Shades
    Lilje skrev 2013-10-09 17:14:17 följande:
    Jag utgår ifrån att det gäller båda väger? Du låter inte din son gå i kläder som på något sätt främjar hans figur, hoppas jag? Annars får han ju bara acceptera att han blir ett objekt, och att tjejerna inte längre kommer lyssna på honom, endast fantasera om hans yttre.
    Jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar där. Skulle grabben då försöka klä sig i kläder som mer visar konturerna av hans penis eller? Trånga jeans som skär upp mellan skinkorna? Eller nedhasade byxor? Nej, inget av detta kommer grabben att klä sig i...

Samtidigt har jag aldrig hört en man gnälla över att kvinnorna bara ser honom som ett objekt (och jag är man i en kvinnodominerad värld) utan snarare är det en komplimang om de skulle kasta lystna blickar. Det är inte männen som gnäller över att vara del i kvinnors sexfantasier... 
  • SillyJokes

Din dotter har inte gjort fel! Lärarna borde säga åt killarna att koncentrera sig på sitt istället. Jag blir så less på hur man hela tiden lägger ansvaret på tjejerna och deras klädsel.

• Lilje
    Shades skrev 2013-10-09 17:23:42 följande:
    Jag vet inte riktigt på vilket sätt du menar där. Skulle grabben då försöka klä sig i kläder som mer visar konturerna av hans penis eller? Trånga jeans som skär upp mellan skinkorna? Eller nedhasade byxor? Nej, inget av detta kommer grabben att klä sig i...

Samtidigt har jag aldrig hört en man gnälla över att kvinnorna bara ser honom som ett objekt (och jag är man i en kvinnodominerad värld) utan snarare är det en komplimang om de skulle kasta lystna blickar. Det är inte männen som gnäller över att vara del i kvinnors sexfantasier... 
    Är penisen det ända du ser hos killar? Jag kommer fortfarande ihåg min första högstadiepojkvän, men smala pojkiga höfter och underbart breda axlar. :) bättre du packar in honom redan nu så tjejer inte blir distraherade när han växer till.

Eller är det enbart tjejer som måste akta sin klädsel? Kom du direkt hit från 1950?
  • Tanna

När jag cyklar hem efter nattarbete och möter alla skolungdomar på vägen blir jag mörkrädd ! Hälften av ungarna ser ut som dom kommer direkt från gatan.... Tex så är inte strumpbyxor ett plagg man har med ett kort linne.... Det är inte meningen att man enbart har strumpbyxor och string.... Halvfeta ungar som har för lite kläder och tuttar och fettvalkar som hänger lite överallt. Nej fy, det är inte snyggt nånstans.  Och jag fattar inte hur föräldrar släpper ut sina ungar i dessa kläder....

• finskaflikkan
    Solrosens skrev 2013-10-09 16:43:10 följande:

Men du lite uppdate det finns linnen i blus material, fina snygga, vita som inte är så tajta mer pösiga i formen med en noral urringning som desutom går ner till höfterna. Har sådana själv ursnyggt!!

Är det okej för killarna att visa kalsongerna och halva röven i sådana hipp hopp jeans, eller ska vi anklaga dem ifall tjejerna får koncentrationssvårigheter?

Okej? DOm får/gör de ändå? och inget sägs?
    Men så fort de handlar om tjejer/kvinnor ja då jävlar ska de piskas om vilka slampor dom är? 
  • elyse

Jag skulle hört av mig till läraren för att få förstahandsinformation om saken. 

• Rae

Tycker inte att kläderna man ska ha eller inte ska ha har med killarna att göra, det var en konstig kommentar men samtidigt tycker jag det är konstigt att så unga tjejer måste försöka se ut som de är 20 år och ska ut på nattklubb (många ser ut så i skolorna).
    Tycker också det är konstigt att så många föräldrar tycker att det är ok, man måste inte alltid göra allt bara för att  "alla andra gör det" . Man är inte så medveten om alla val man gör och hur man ska känna inför dem senare. Har haft egna elever som brutit ihop i 9:an för saker de gjort i 7:an, saker de "fick" för sina föräldrar. 
    Sen måste ju inte alla föräldrar bli tokiga så fort de eller deras barn känner sig kränkta. Har tre egna barn och när lärare säger något till mig om mina barn så utgår jag från att de talar sanning och vill mitt barns bästa. Jag kanske inte alltid håller med men jag blir inte arg för det.  

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder