• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • Aimee68

Tajta jeans har väl de flesta tonårstjejer. Nu vet vi ju inte hur din dotter sett ut och hur andra uppfattar henne men... Att du tycker att hon ska kunna gå i muskort kjol utan att läraren bryr sig får mig att undra hur du tänker?!

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Rainbow gg
    Coccolina skrev 2013-10-09 19:41:02 följande:
    MEN och det är något jag vill understryka... Din dotter är inte vuxen... värna om hennes rätt att få vara ung och "barn" ett tag till... För mig skulle det inte vara ok med en 14/15 åring som är för vuxet klädd... Jag skulle som mamma känna att jag misslyckats och berövat min dotter delar av sin barndom.
    Funderar mycket över just detta. Man är 14, går i 8an. Om två år, två korta år, så börjar man gymnasiet och kanske till och med i en annan stad och flyttar hemifrån! Är det så fel att man själv får bestämma vad man ska ha på sig när man snart möjligtvis flyttar hemifrån? Finns det inte viktigare saker att lära de unga än vad de ska ha på sig? Typ, vara ekonomisk, laga nudlar osv
  • Michelle 341
    Rainbow gg skrev 2013-10-09 19:47:29 följande:
    Funderar mycket över just detta. Man är 14, går i 8an. Om två år, två korta år, så börjar man gymnasiet och kanske till och med i en annan stad och flyttar hemifrån! Är det så fel att man själv får bestämma vad man ska ha på sig när man snart möjligtvis flyttar hemifrån? Finns det inte viktigare saker att lära de unga än vad de ska ha på sig? Typ, vara ekonomisk, laga nudlar osv

Eller hur!
  • Fia Maria
    stockholmare skrev 2013-10-09 16:59:10 följande:
    Tänk att vuxna människor ser småtjejer som slampor för att de klär sig i vardagskläder. Ska absolut ta upp detta med läraren för jag tycker att hon får gå med muskort kjol om hon så vill utan att lärarna ska bry sig. Hon blir kallad orre av tjejerna i skolan ( inte av klasskompisarna ) men hon inser själv att det handlar om avundsjuka och bryr sig inte. Men hur tänker ni vuxna som tycker att det är så bedrövligt att en tjej klär sig i linne? Varför är det olämpligt. Hjälp mig att förstå, för jag fattar allvarligt inte.
    Jag tror att du aldrig kommer att förstå...   spelar ingen roll hur många som försöker förklara.

Tragiskt.
  • LunaLunatic
    Juronjaure skrev 2013-10-09 17:18:18 följande:
    Men alltså... Klär sig inte ALLA tjejer i åttan i toktajta jeans/leggings som visar upp kroppsformerna? Jag undrar lite vad TS dotter har för extrema kläder som får lärarna att reagera?!

Hur som helst är det inte okej, nej. Tycker man att det är ett problem så får man införa klädkod på skolan. Att peka ut ett specifikt barn och skylla killarnas koncentrationssvårigheter på henne är bara urkorkat.
    Inte i mina 8or. Eller 7or. Eller 9or.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • IngenVet

Vilka idiothuvudet till lärare. Är det något som ska ändras på så är det inte din dotters kläder utan lärarnas och killarnas syn på en tjej och hennes kropp!

Vilka jävla puckon. Kontakta media. Seriöst. Gör det! Och dra igång ett jäva liv!

• LunaLunatic

I övrigt förstår jag inte hur det kan gastas om vad lärare får diskutera. Jag har inte sett i min arbetsbeskrivning att jag inte får kommentera en elevs kläder med en kollega. Och tur det, gör det har jag isf brutit mot!

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Coccolina
    Rainbow gg skrev 2013-10-09 19:47:29 följande:
    14 år är 14 år... När man börjar gymnasiet är en sak... och dessutom så är det inte normen att flytta hemifrån när man börjar gymnasiet utan när man gått ut gymnasiet! Så jag tycker nog man med gott samvete kan hålla koll på hur ens barn klär sig ett gäng år till!! 

När man flyttar hemifrån, om man fått en vettig uppfostran, så har man lärt sig vad olika kläder signalerar och hur det kan inverka på ens liv... Man kan göra medvetna val om att klär man sig slampigt så tas man nog inte seriöst som sökande till platsen som receptionist, och klär man sig som en slashas så är man inte välkommen att jobba som säljare osv osv... Det är du som vuxen som lär dina barn hur det funkar! Och kan du inte göra det SAMTIDIGT som du lär dem koka nudlar så är du grymt lat och visar avsaknad av simultankapacitet så det sjunger om det!!

Att man själv bestämmer ser jag inga problem med. Men man skall göra det inom rimliga gränser... Ser man att ens barn klär sig alldeles åt helvete så är det faktiskt ens plikt som förälder att säga ifrån så länge barnet är omyndigt!! Eller slutar du att säga till om allt för att ditt barn SNART blir vuxen (4 år innan samhället anser det som det) slutar du att säga till ang alkohol, droger, rökning, om de snattar, vilka tider på dygnet de kan vara ute på osv osv?? För det är de föräldrarna som inte säger ifrån som skapar de ungdomarna som inte har gränser och beter sig som idioter på stan nattetid... Skulle deras föräldrar säga ifrån och se till så de var hemma skulle de inte kunna tända på bilar mitt i natten, nu drog jag det hela ganska så långt. Men finns inget som jag har så svårt för som föräldrar som inte kan med att säga till och säga ifrån till sina barn med än den ena ursäkten än den andra........

Skaffa ryggrad helt enkelt!! Det är ni som bestämmer och inte tonåringarna!!! 

Sen så som sagt så säger jag inte att man skall styra helt... låt barnet färga håret gredelint om det vill, låt dem klä sig som punkare osv... men håll koll!!! Låt det inte gå HELT överstyr!! Finns faktiskt olika nivåer!!
    Och så som TS beskriver att dottern klär sig känns som om det är rent hysteriskt om läraren har problem med det... är det klosterskola hon går i?? En sak om vi snackade muskorta kjolar osv men jeans, linne och tröja känns idiotiskt att reagera så på!!!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Josephine96

Läraren borde inte har klagat på kläderna, dock hade jag inte släppt ut min åttaåriga dotter i tajta kläder som framhäver hennes kurvor. Skulle inte vilja att äldre killar flörtar med henne o att snuskgubbar glor på henne...

• Tubab
    Shades skrev 2013-10-09 19:26:47 följande:
    Nja, Gud behöver du inte titulera mig men tack ändå.

Kvinnan har, precis som mannen, rätt att klä sig hur den vill (förutom i arbetssituationer) men rätt att inte bli dömd av andra för hur vi klär eller beter oss har ingen. Klär du dig och luktar som en lodis så kommer folk att respektera dig som en sådan. Om du väljer att klä dig "utmanande" så gör du förhoppningsvis detta _medvetet_ och vet vilka för eller nackdelar detta innebär.

Fördomar och förutfattade meningar kallas det ovan skrivna.., bara som en upplysning till alla..
    Att döma utan att veta, är en av de absolut sämsta egenskaper vi människor kan uppvisa.  
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder