Rainbow gg skrev 2013-10-09 19:47:29 följande:
Funderar mycket över just detta. Man är 14, går i 8an. Om två år, två korta år, så börjar man gymnasiet och kanske till och med i en annan stad och flyttar hemifrån! Är det så fel att man själv får bestämma vad man ska ha på sig när man snart möjligtvis flyttar hemifrån? Finns det inte viktigare saker att lära de unga än vad de ska ha på sig? Typ, vara ekonomisk, laga nudlar osv
14 år är 14 år... När man börjar gymnasiet är en sak... och dessutom så är det inte normen att flytta hemifrån när man börjar gymnasiet utan när man gått ut gymnasiet! Så jag tycker nog man med gott samvete kan hålla koll på hur ens barn klär sig ett gäng år till!!
När man flyttar hemifrån, om man fått en vettig uppfostran, så har man lärt sig vad olika kläder signalerar och hur det kan inverka på ens liv... Man kan göra medvetna val om att klär man sig slampigt så tas man nog inte seriöst som sökande till platsen som receptionist, och klär man sig som en slashas så är man inte välkommen att jobba som säljare osv osv... Det är du som vuxen som lär dina barn hur det funkar! Och kan du inte göra det SAMTIDIGT som du lär dem koka nudlar så är du grymt lat och visar avsaknad av simultankapacitet så det sjunger om det!!
Att man själv bestämmer ser jag inga problem med. Men man skall göra det inom rimliga gränser... Ser man att ens barn klär sig alldeles åt helvete så är det faktiskt ens plikt som förälder att säga ifrån så länge barnet är omyndigt!! Eller slutar du att säga till om allt för att ditt barn SNART blir vuxen (4 år innan samhället anser det som det) slutar du att säga till ang alkohol, droger, rökning, om de snattar, vilka tider på dygnet de kan vara ute på osv osv?? För det är de föräldrarna som inte säger ifrån som skapar de ungdomarna som inte har gränser och beter sig som idioter på stan nattetid... Skulle deras föräldrar säga ifrån och se till så de var hemma skulle de inte kunna tända på bilar mitt i natten, nu drog jag det hela ganska så långt. Men finns inget som jag har så svårt för som föräldrar som inte kan med att säga till och säga ifrån till sina barn med än den ena ursäkten än den andra........
Skaffa ryggrad helt enkelt!! Det är ni som bestämmer och inte tonåringarna!!!
Sen så som sagt så säger jag inte att man skall styra helt... låt barnet färga håret gredelint om det vill, låt dem klä sig som punkare osv... men håll koll!!! Låt det inte gå HELT överstyr!! Finns faktiskt olika nivåer!!
Och så som TS beskriver att dottern klär sig känns som om det är rent hysteriskt om läraren har problem med det... är det klosterskola hon går i?? En sak om vi snackade muskorta kjolar osv men jeans, linne och tröja känns idiotiskt att reagera så på!!!