• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • power
    stockholmare skrev 2013-10-09 13:56:06 följande:
    Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.

låter ju strålande. 
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.
  • Mandel
    Kläderna är inte extrema! Däremot är hon mer utvecklad än de flesta andra i klassen. De går i en liten skola och de flesta killarna vet förmodligen ryktesvägen att hon är sexuellt aktiv vilket säkert spär på deras intresse. Nu handlade som sagt inte tråden om hennes kläder utan om det var ok för lärarna att diskutera hennes klädstil sinsemellan.
    De kanske funderade vilken policy skolan har och hur de andra hade agerat. Ser inget konstigt alls i att hennes lärare rådfrågade de andra lärarna. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • FruLiNi
    power skrev 2013-10-09 13:29:39 följande:
    detta handlar om två saker.
    dels bör man ha vett att klä sig som folk. bli inte hysteriska över det nu (för sent antar jag).

dels har ingen annan med att göra hur man klär sig, förutsatt att regel ett följs.

ja, jag inser att många på detta forum omöjligen kommer begripa hur dessa två regler kan samexistera, men jag chansar på att en vettig kotte dyker upp.      

Jag är helt enig med dig!
  • Solrosens

Nej det är inte alls okej. Ring och prata med dem och be lärarna sluta prata om din dotter och hennes kläder!
  • Solrosens
    power skrev 2013-10-09 13:49:35 följande:
    nähä? varför tror du läraren reagerar? för att ALLA andra tjejer på hela skolan har typ burka? tydligen är denna ungen extrem.
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.

Okej jeans och linne, var är det extrema där?
  • power
    Solrosens skrev 2013-10-09 14:00:57 följande:

Okej jeans och linne, var är det extrema där?

det finns ett oändligt antal varianter på extrema jeans och extrema tröjor.
  • Solrosens
    power skrev 2013-10-09 13:49:35 följande:
    nähä? varför tror du läraren reagerar? för att ALLA andra tjejer på hela skolan har typ burka? tydligen är denna ungen extrem.

Finns många skolor idag där alla tjejerna har slöja.
  • Rushmore

Så en tonårstjej som fått former ska inte kunna gå i jeans och linne till skolan för att killarna inte kan koncentrera sig? Det är hon som ska ta ansvar för deras koncentration och förmodade kåthet? Mitt huvud exploderade just här.

Jag tycker att det är på sin plats att ställa till ett jävla väsen, ringa rektor, kräva att få se dokumentation på en jämställdhetshandlingsplan och så vidare.

Är det här Sverige 2013? Jag bankar snart pannan blodig i närmsta vägg.

• Rushmore
    Duckan skrev 2013-10-09 14:01:59 följande:

Så med detta vill du säga att din dotter är den enda som klär sig som en slampa vid en ålder av 14 och lärarna vill förhindra att det fortgår?
    Slut-shaming är så fruktansvärt förra århundradet.
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder