• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • MadHatter

Helt ok med klädkoder men då ska de vara tydliga och eleven ska veta om att de finns. De ska vara lätta att förstå också, och det ska förstås vara samma regler för alla.

Motiveringen som läraren gav dottern var fel anser jag. Hon har naturligtvis inget ansvar för pojkarnas komcentrationsproblem.

• Solrosens
    power skrev 2013-10-09 14:12:00 följande:
    varför det? jag säger att det finns massor. ge fan i att tjafsa. leta på själv det du letar efter.
    nämen oj då, ignorerade jag precis dig? Det är för att du är en idiot, förstår du.

Jag letar inte efter någonting. Du hävdar att ts dotter har extrema jeans på sig och då undrade jag hur ett par sådana ser ut. Men det är lugnt ifall du själv inte vet :)
  • stockholmare

Hon har helt vanliga jeans från gina tricot och helt vanliga linnen för 50 kr på hm. Converse på fötterna. Munkjacka eller kofta ( inte knäppt ) över. Som sagt, inget konstigt men tight och det passade tydligen inte skolans policy när flickorna fått bröst.

• Söpöliini

Min gissning är att ts dotter har nästan identiska plagg som majoriteten av hennes årskurs flickor har. Men om hon har utvecklat kvinnliga former så sitter ju plaggen på ett helt annat sätt.

Jag tror att läraren i fråga inte har så värst bra auktoritet i sin klass och försöker därför eliminerar alla "störande element" för att göra det lättare för sig.

• Rushmore
    stockholmare skrev 2013-10-09 14:22:48 följande:
    Hon har helt vanliga jeans från gina tricot och helt vanliga linnen för 50 kr på hm. Converse på fötterna. Munkjacka eller kofta ( inte knäppt ) över. Som sagt, inget konstigt men tight och det passade tydligen inte skolans policy när flickorna fått bröst.
    Det låter som helt normala kläder på en tonårstjej. Fråga läraren vad han tycker att alla tjejer med stora bröst ska göra egentligen? Stoppa en patte i varje armhåla för att ingen ska råka se dem?

Förlåt, men jag blir så förbannad över att vi inte kommit längre idag! Jag var tjejen som var tidigt utvecklad och det betydde att min kropp var öppet villebråd för alla att ha åsikter om, vilket ledde till 10 år med ätstörningar.

Din dotter måste skyddas och idioten som kallar sig lärare måste få en fet reprimand.
  • Mandel
    MadHatter skrev 2013-10-09 14:15:52 följande:
    Helt ok med klädkoder men då ska de vara tydliga och eleven ska veta om att de finns. De ska vara lätta att förstå också, och det ska förstås vara samma regler för alla.

Motiveringen som läraren gav dottern var fel anser jag. Hon har naturligtvis inget ansvar för pojkarnas komcentrationsproblem.
    De har kanske inte behövt gå ut med det tidigare eftersom tidigare årskullar har klätt sig skapligt ändå?

Självklart ska inte pojkarnas hormoner vara det avgörande för hur man ska klä sig utan det handlar mer om sunt förnuft.
    Nu blir det totalknas hela situationen. Tjejen är väl utvecklad för sin ålder, klär sig tajt för att visa sina former - urringat? och så är hon sexuellt aktiv. Självklart ska hon inte behöva bli antastad eller stå till svars för pojkarnas problem, men det är kanske mer lämplig klädsel för en kväll på disco än i skolan? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Minimis
    Mandel skrev 2013-10-09 14:27:23 följande:
    De har kanske inte behövt gå ut med det tidigare eftersom tidigare årskullar har klätt sig skapligt ändå?

Självklart ska inte pojkarnas hormoner vara det avgörande för hur man ska klä sig utan det handlar mer om sunt förnuft.
    Nu blir det totalknas hela situationen. Tjejen är väl utvecklad för sin ålder, klär sig tajt för att visa sina former - urringat? och så är hon sexuellt aktiv. Självklart ska hon inte behöva bli antastad eller stå till svars för pojkarnas problem, men det är kanske mer lämplig klädsel för en kväll på disco än i skolan? 
  • rocknroll

Har inte läst tråden så noga så jag svarar mer direkt på TS fråga:

Jeans, linne, munkjacka är det vanligaste man kan ha på sig, tycker jag.
    Att det sitter tajt är inte relevant. Om lärarna har diskuterat detta och sen tar upp det med din dotter
    så har det gjort väldigt fel. Läraren borde ringt dig och fört en diskussion. Som någon skrev, det är inte din dotters ansvar att killarna inte kan koncentrera sig.

Lärarna borde snarare fokusera på killarna, prata med dem. Kanske en hel lektion om tjejer, kroppar osv. DE behöver lära sig att inte behandla tjejer som objekt (om det nu är det de gör). Att de inte koncentrerar sig på lektionerna är lärarens ansvar att arbeta med. Ingen annans. 

• stockholmare
    rocknroll skrev 2013-10-09 14:35:21 följande:
    Har inte läst tråden så noga så jag svarar mer direkt på TS fråga: Jeans, linne, munkjacka är det vanligaste man kan ha på sig, tycker jag. Att det sitter tajt är inte relevant. Om lärarna har diskuterat detta och sen tar upp det med din dotter så har det gjort väldigt fel. Läraren borde ringt dig och fört en diskussion. Som någon skrev, det är inte din dotters ansvar att killarna inte kan koncentrera sig. Lärarna borde snarare fokusera på killarna, prata med dem. Kanske en hel lektion om tjejer, kroppar osv. DE behöver lära sig att inte behandla tjejer som objekt (om det nu är det de gör). Att de inte koncentrerar sig på lektionerna är lärarens ansvar att arbeta med. Ingen annans. 

• FoxyLoxy

Att beskriva sin 14-åring(?) som "en riktig kvinna" Förvånad 

Läraren uttryckte sig väldigt dumt, men varför är du inte mer rädd om ditt barn?        

Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder