• stockholmare

Läraren bad min dotter byta kläder

Min dotter går i åttan. Hon är en väldigt söt tjej och över sommarlovet har hon utvecklats mycket och blivit en riktig kvinna, med bröst och höfter och smal midja. Hon är såklart glad över sin nya vuxna kropp, och framhäver den gärna med tighta linnen och tighta jeans. Hennes pappa och jag lägger oss inte i vad hon har på sig sålänge hon inte fryser. Igår berättade min dotter att en lärare tagit tag i henne och sagt att jag och många andra lärare har märkt att pojkarna har lite svårt att koncentrera sig på lektionerna när du klär dig så där. Sådana kläder kan man ha på fest men vi tycker att du kan klä på dig lite mer i skolan. Jag blev väldigt förvånad att lärarna tydligen i grupp diskuterar min flickas kläder, och dels för att de skyller pojkarnas konsentrationssvårigheter på henne. Hur skulle ni ha reagerat på detta. Är detta ok av skolan?

• Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder
  • gobit

Hade det precis likadant i den åldern. Fast värre...

Fick aldrig vara ifred utan blev tafsad på, kränkt och annat roligt. Jag fick till och med gå ut från lektionerna för att killarna inte kunde koncentrera sig.

Vad sa då lärarna? "Det är ju bara pojkar och alla vet ju att puberteten gör pojkar lite fåniga" Blev även ombedd att kanske köpa en bh som skulle platta till brösten lite. Detta var 15 år sedan och jag mår illa när jag inser att vi inte kommit längre i samhället. Fy fan! Här ska ytterligare en tjej behöva försvara sig mot något som pojkarnas föräldrar brustit i i sin uppfostran.

Anmäl läraren. Och be denne läsa läroplanen grundligt. Kanske även en liten kurs i mänskliga rättigheter?

• Konservativ

Ja det är helt ok av läraren att påpeka sådant. Han är äldre och det är hans plikt att uppfostra och informera de yngre, särskilt sina elever. Jag hoppas att "föräldrar" skulle inse detta. Men det är ju lättare att gömma sin feghet bakom en tillåtande attityd.

• Solrosens
    Mandel skrev 2013-10-09 14:27:23 följande:
    De har kanske inte behövt gå ut med det tidigare eftersom tidigare årskullar har klätt sig skapligt ändå? Självklart ska inte pojkarnas hormoner vara det avgörande för hur man ska klä sig utan det handlar mer om sunt förnuft. Nu blir det totalknas hela situationen. Tjejen är väl utvecklad för sin ålder, klär sig tajt för att visa sina former - urringat? och så är hon sexuellt aktiv. Självklart ska hon inte behöva bli antastad eller stå till svars för pojkarnas problem, men det är kanske mer lämplig klädsel för en kväll på disco än i skolan? 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Man brukar inte ha converce skor och munkjacka på discon, inte i min stad i alla fall!
  • Lilje

Så hur tycker moralpolisen att välutvecklade tonårstjejer ska klä sig? Har en 14-åring själv, och endast burka kan dölja hennes figur. Är det vägen vi måste gå nu?

• Aram
    Lilje skrev 2013-10-09 15:15:59 följande:
    Så hur tycker moralpolisen att välutvecklade tonårstjejer ska klä sig? Har en 14-åring själv, och endast burka kan dölja hennes figur. Är det vägen vi måste gå nu?
    Men duuu, de är ju inte unga vuxna eller tonåringar. De är ju baaarn! De ska ha galoner och fleecetröjor på sig fortfarande förstår du väl? :) Och pojkar är ju bara pojkar! Klart de inte kan fokusera när tjejerna börjar se ut som kvinnor! Självklart är det vi kvinnors och unga vuxna kvinnors uppgift att se till att killar och män kan fokusera på deras uppgifter här i livet. Vi borde alla ha burka, galoner och fleece för gud förbjude att du jobbar på en arbetsplats där dina bröst kan ses som en distraktion, männen kan ju inte utföra sina uppgifter om vi har linnen på oss :3
  • Tom Araya
    Ntme skrev 2013-10-09 11:10:40 följande:
    jag tycker det är helt rätt att de reagerar.. Går man bara i 8an behöver man itne framhäva sig och sexuallisera sig på det viset.Man är fortfarande ett barn oavsett utvecklings nivå
    ...och vem fan bryr sig om barn är lättklädda?
  • LoPax

Jag tycker TS sätt att beskriva sin dotter på är lite.. obehagligt? Låter mer som en tråd skapad av någon snuskgubbe typ. 

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
  • Lilje
    Aram skrev 2013-10-09 15:26:06 följande:
    Men duuu, de är ju inte unga vuxna eller tonåringar. De är ju baaarn! De ska ha galoner och fleecetröjor på sig fortfarande förstår du väl? :) Och pojkar är ju bara pojkar! Klart de inte kan fokusera när tjejerna börjar se ut som kvinnor! Självklart är det vi kvinnors och unga vuxna kvinnors uppgift att se till att killar och män kan fokusera på deras uppgifter här i livet. Vi borde alla ha burka, galoner och fleece för gud förbjude att du jobbar på en arbetsplats där dina bröst kan ses som en distraktion, männen kan ju inte utföra sina uppgifter om vi har linnen på oss :3
    Haha! Underbart. :D
  • Lisa1976

Så jäkla rätt av läraren!!!!!!!!!!!
    Kan inte ni som föräldrar se till att er dotter är ok klädd för en skoldag måste ju nån annan ingripa.
    Kollar man i skolkatalogerna på hur tjejer i högstadiet klär sig blir man ju helt chockad.
    Jag hade och kommer aldrig att låta min dotter på 14 år framhäva sin kropp i tajta kläder. Finns ju ingen anledning!! Hon är för ung!
    Ja ja alla ska få ta på sig vad man vill jag vet, men 14-åringar som inte riktigt har koll på vad som anses utmanande och inte kanske ska ha lite feedback från sina föräldrar!
    Sen är det faktiskt i skolan hon går klädd så här, Varför varför varför? Vill hon framhäva sin kropp kan hon väl göra det på fritiden i så fall precis som läraren säger. 

• Lilje
    LoPax skrev 2013-10-09 15:54:57 följande:

Jag tycker TS sätt att beskriva sin dotter på är lite.. obehagligt? Låter mer som en tråd skapad av någon snuskgubbe typ. 

Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!
    Jag hade beskrivit min dotter på samma sättet. Hade det funkat hade jag fan dödat för hennes midja med... Men någon snuskgubbe är jag inte.

Finns det något ej snuskigt sätt att beskriva en tonårstjejs figur?
Svar på tråden Läraren bad min dotter byta kläder