• Anonym (Svett­löken)
    Äldre 10 Oct 12:18
    5506 visningar
    53 svar
    53
    5506

    Det är jag som är Svettlöken

    Hej! Det är jag som är svettlöken!

    Ända sedan jag var liten har jag luktat svett..Redan som bebis...

    Och det där med att ny svett inte luktar verkar vara skitsnack för min del.

    Okej, lag luktar liksom inte så att andra reagerar om man inte kommer jättejättenära (oftast).
    Visst kan det hända ibland att någon kanske känner lite men inte så att jag stinker. Tror att de flesta inte alls tycker att jag luktar, men det är ju för att jag sköter hygiennen så förbaskat bra. Trots det så känner jag i armhålan på kvällen att det luktar. Jag kan även känna i situationer när jag blir stressad eller nervös att jag börjar svettas jättemycket och jag blir het blöt under armarna. Har jag "fel" kläder då blir det inte kul. Jag känner då att jag inte vågar röra mig riktigt fritt och ska jag krama någon i detta läge så blir jag skitskraj

    När jag var tonåring så hade jag ibland lager på lager med tröjor för att svettringar inte skulle synas.. på den tiden hade man ofta tighta långärmade t-shirts och det var inte snyggt med en stor LP skiva under. Var dock i himlen när jag hittade absolut torr och problemet blev mycket mycket bättre.

    Saker jag gör nu för att minska problemet:

    *Duschar varje dag och tvättar då som en tok med tvål under armarna för att få bort evetneuella bakterier
    *Har testat olika deo och använder den jag upplever bäst. Använder såklart varje dag efter dusch
    *Använder absolut torr när jag känner att problemet eskalerar.
    *Byter kläder varje dag och slänger de smutsiga i tvätten. Använder inte två gånger även om jag inte känner någon odör just då.

    Trots allt detta är jag hel tiden orolig att lukta och ibland smyger sig den obehagliga lukten  på....
    Jag börjar misstänka att vissa kläder eventuellt inte blir riktigt rena från lukten och att de börjar lukta från kläderna när de blir lite varma (även om jag inte svettas just då).

    Kan tillägga att problemet kommer och går lite. Ibland svettas jag verkligen jättejättemycket och ibland mycket mindre.

    Min sambo kommenterar ibland men det är oftast när vi ligger nära varandra och är han liksom kommer tätt inpå. Han har sällan kommenterat det i vanliga situationer.

    Men till min fråga då:
    Finns det något man kan tvätta kläder med för att få bort gammal lukt?
    Kan jag försöka förhindra svetten ännu mer än med de saker jag redan gör?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Det är jag som är Svettlöken
  • Äldre 12 Oct 22:31
    #41
    Anonym (..) skrev 2013-10-12 21:52:32 följande:
    vaddå tveksamt? när jag har tröjor i speciella material luktar det mer, PUNKT medan i vissa luktar det absolut ingenting... min erfarenhet är en helt annan och många med mig. 

    Tveksamt för att ylleklänningen jag hade igår stinker medan toppen av bomull/elastane jag har idag inte gör det. Att vissa material kan funka bra för andra motsäger jag dock inte.
  • Anonym (Osäke­r)
    Äldre 12 Oct 22:37
    #42

    Provat behandling med botox??? Har bara hört nåt flyktigt om det , men kan va värt att kolla upp!

  • Anonym
    Äldre 12 Oct 22:40
    #43
    Anonym (Osäker) skrev 2013-10-12 22:37:43 följande:

    Provat behandling med botox??? Har bara hört nåt flyktigt om det , men kan va värt att kolla upp!


    Är det något man gör enkelt? Svåra ingrepp känns lite väl men är det något enkelt kan det ju var värt.
  • Äldre 12 Oct 22:41
    #44
    Anonym (Osäker) skrev 2013-10-12 22:37:43 följande:
    Provat behandling med botox??? Har bara hört nåt flyktigt om det , men kan va värt att kolla upp!

    Jag har börjat kolla upp sådana behandlingar. Kommer antagligen att kontakta svettkliniken eller vad de nu heter snart. Har inte vetat så länge att det går få gratishjälp o sen har jag varit gravid o ammat och då får man inte göra sådan behandling. En lustig sak är för övrigt att jag sällan eller aldrig luktar svett när jag är gravid. Kanske borde sikta på att vara gravid oftare:)
  • Anonym
    Äldre 12 Oct 22:42
    #45
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-12 22:31:12 följande:

    Tveksamt för att ylleklänningen jag hade igår stinker medan toppen av bomull/elastane jag har idag inte gör det. Att vissa material kan funka bra för andra motsäger jag dock inte.
    Ylle funkar inte direkt på kroppen för mig. Extra jobbigt eftersom det är handtvätt på ylle. Har jag ylle måste jag ha något under

    och gärna inte för tight.
  • Anonym
    Äldre 12 Oct 22:44
    #46
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-12 22:41:45 följande:

    Jag har börjat kolla upp sådana behandlingar. Kommer antagligen att kontakta svettkliniken eller vad de nu heter snart. Har inte vetat så länge att det går få gratishjälp o sen har jag varit gravid o ammat och då får man inte göra sådan behandling. En lustig sak är för övrigt att jag sällan eller aldrig luktar svett när jag är gravid. Kanske borde sikta på att vara gravid oftare:)
    Vad har du hittat för info?

    Konstigt, många luktar ju mer vid graviditet... Hormonrubbningar...
  • Anonym (Osäke­r)
    Äldre 12 Oct 22:45
    #47
    Anonym skrev 2013-10-12 22:40:51 följande:
    Är det något man gör enkelt? Svåra ingrepp känns lite väl men är det något enkelt kan det ju var värt.



    Det sker väl med spruta tror jag... Det är nog väldigt dyrt, men har som sagt ingen vidare koll. Kan ju vara värt att kolla upp. Lycka till alla som lider!!
  • Anonym
    Äldre 12 Oct 22:53
    #48
    Anonym (Osäker) skrev 2013-10-12 22:45:34 följande:



    Det sker väl med spruta tror jag... Det är nog väldigt dyrt, men har som sagt ingen vidare koll. Kan ju vara värt att kolla upp. Lycka till alla som lider!!
    Hmmm.. Är nog mer inne på huskurer.

    I helgen ska jag försöka tvätta kläder i ättika. Även köpa handsprit. Sen läste jag i en gammal tråd att hård tvål kan vara mer effektivt än flytande.

    Har även läst något om nån slags kristall-deo. Någon som testat?
  • Äldre 12 Oct 22:54
    #49
    Anonym skrev 2013-10-12 22:44:17 följande:
    Vad har du hittat för info? Konstigt, många luktar ju mer vid graviditet... Hormonrubbningar...

    Kolla på Svettmottagningen.se. Ang graviditet så funkar det ju så olika för alla. Jag blir lugn o glad som en ko, aldrig arg utan bara nöjd. Håret och hyn blir jättefina och jag luktar gott. Har aldrig mått illa eller haft foglissning heller. Det är nog meningen att jag ska vara ständigt gravid:)
  • Äldre 12 Oct 22:55
    #50
    Anonym skrev 2013-10-12 22:53:43 följande:
    Hmmm.. Är nog mer inne på huskurer. I helgen ska jag försöka tvätta kläder i ättika. Även köpa handsprit. Sen läste jag i en gammal tråd att hård tvål kan vara mer effektivt än flytande. Har även läst något om nån slags kristall-deo. Någon som testat?

    Testat kristall deo, tror den kallades thai-sten. Är den enda deo som funkat något så när på mig. Defenitvt värt att testa!
  • Anonym
    Äldre 12 Oct 23:02
    #51
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-12 22:54:14 följande:

    Kolla på Svettmottagningen.se. Ang graviditet så funkar det ju så olika för alla. Jag blir lugn o glad som en ko, aldrig arg utan bara nöjd. Håret och hyn blir jättefina och jag luktar gott. Har aldrig mått illa eller haft foglissning heller. Det är nog meningen att jag ska vara ständigt gravid:)
    Låter härligt :))
  • Anonym
    Äldre 12 Oct 23:04
    #52
    Guldtrollsmamman skrev 2013-10-12 22:55:45 följande:

    Testat kristall deo, tror den kallades thai-sten. Är den enda deo som funkat något så när på mig. Defenitvt värt att testa!
    Då ska jag nog testa det! Nu ska jag bli kvitt detta problem en gång för alla! Vill inte gå runt och känna mig äcklig längre.
  • Äldre 13 Oct 11:57
    #53

    Titta om din tvättmaskin har någon lucka med ett filter någonstans. Det är där som all ludd från kläderna hamnar. Om det blir fullt i det filtret stannar det kvar vatten där och ligger och luktar. Tänk på att alltid låta tvättmaskinsluckan alltid står lite på glänt så eventuellt kvarvarande vatten torkar ur. 
    Se även om tvättmedelsfacket går att ta bort, där kan det bli tvättmedelsrester kvar som ligger och möglar, det gör att det kan lukta från tvättmaskinen också. Jag brukar ta bort det ibland och avsluta med klorin, glöm inte att kolla inne i maskinen där luckan är, kan vara rester där med.

    När jag duschar tvättar jag alltid 3 gånger under armarna, sköljer rent mellan varje gång och efter 2:a gången får det vara kvar tvål en stund. Varje gång sjunger jag bää, bää vita lamm... Det är för att jag ska veta hur länge jag har hållit på

    Jag kan bara ha bomulls kläder, viskos, fleece och andra material är som att ha en plastpåse på sig svettas ännu värre. Ull går också bra men det är ju inte ofta som jag har det. 
    Jag har inte direkt märkt om det blir olika lukt beroende på vad för material men definitivt så luktar det mer om det inte är naturliga material för mig. Tror jag ska tänka på det hädanefter. Men jag har mest bomullskläder så kanske blir lite svårt...

    Adrenalinsvett är hemskt! Min förra sambo hade stundtals ett stressigt utomhusjobb som var väldigt fysiskt krävande och de gånger som det hade varit stressigt så luktade han APAKräks Kan tillägga att han låg ute och jobbade i flera dagar i sträck och kom hem med kläder som kunde stå för sig själv pga sand, jord, lera och svett. blääää. Det var ingen trevlig blandning. 


Svar på tråden Det är jag som är Svettlöken