lindavik skrev 2013-12-07 00:01:02 följande:
Nu kanske denna tråd handlar mer om sprutorna än i tablettform, men jag chansar att skriva här då jag så sent som idag fick beskedet att jag har PCOS. Jag har aldrig tidigare vetat om det, är 30 år och levt med sambo sedan 9 år. Vi önskar försöka bli gravida till våren och min tanke idag att gå till gyn var att kolla upp så att allt står rätt till, men icke. Vilket besked! Jag måste säga att jag är lite i chock fortfarande. Jag menar, här går man runt och tror att man är "normalfrisk" och så får man det här beskedet som innebär en massa extra ansträngning för att över huvud taget kunna bli gravid.
Det skulle vara skönt att få höra om andras upplevelser av hur det var att få beskedet att man har PCO/PCOS.
Undrar först om det finns någon där ute som har PCOS och inte PCO (det känns som att man kanske blandar ihop begreppen). Jag har som sagt PCOS och skulle uppskatta mycket om någon ville dela med sig av sina erfarenheter de haft under den senaste tiden. Hur var det för er att få beskedet och hur gick ni tillväga/hur tänker ni gå tillväga nu? Är det Pergotime som gäller och hur pålitligt är den behandlingen egentligen? Funkar den behandlingen för många eller hur ser det ut rent statistiskt?
Jag har så många frågor som jag inte lyckades få besvarade hos gyn och frågorna bara blir fler och fler ju mer man tänker (och googlar) på detta.
Hoppas någon av er där ute känner för att dela med sig lite, skulle vara så skönt att få höra någon annans historia.
Hej!
Jag känner igen mig lite grann. Jag fick min diagnos i augusti och var absolut inte förberedd. Kändes som jag hade en "sjukdom" där och då men nu känns det lindrigare. Det är väldigt vanligt har jag upptäckt. Jag googlade själv massor och tycker att gammal text ofta är mer skräckfylld medan dagens uppdaterade texter mer handlar om fördelarna som faktiskt finns. Speciellt för oss som är "lite äldre", typ över 30... Ofta bra ägg, många ägg kvar, ofta bra fertilitet osv. Men nu har jag inte så stor egen erfarenhet. Har troligen inte haft ägglossning på 1 år och några månader så då är det ju svårt att bli gravid på egen hand. Men annars finns det många som lyckas utan mediciner också.. Det finns många trådar här på familjeliv. Du ska se att du är långt ifrån ensam...
Jag ska börja med pergotime nu i december så vi får se hur det går. Först trodde jag naivt att det skulle kunna göra mig gravid direkt (vilket iofs fungerar för några) men nu förstår jag att det kan ta lite tid trots medicinering... Men det finns mycket hjälp att få i alla fall.