• skpklm

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Vilken missvisande rubrik -  trodde tråden vänder sig till de som donerar ägg...

• skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 13:25:40 följande:
    Finns en sån tråd under medlemstrådar. Alla fall har det funnits. Vi som donerar ägg typ. Vet inte om det startats någon öppen tråd i ämnet. Du får starta en annars.

Det finns ju fler behövande än donatorer. Dessutom brukar sjukhusen rekommendera att man ligger lite lågt som donator, så man inte riskerar att bli igenkänd typ.

Tack!   Visst, jag  har hittat en sådan tråd -  och känner till att äggdonatorer ska vara diskreta.  Studsade till när jag såg den här rubriken -  fick en känsla av att mottagarna är så egotrippade att de inte alls har donatorerna i sin föreställningsvärld.
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 17:02:09 följande:
    Då vill jag poängtera att vi är OTROLIGT tacksamma för att det finns människor som överhuvudtaget VILL/KAN donera!

Däremot så kanske det känns som vi är egotrippade när man bara hoppar in såhär mitt i en tråd och bara enkelriktat hör vårt snack?! Att vi inte alls tänker på donatorn utan bara på oss själva med prover hit och dit, väntan hit och dit, antal ägg som man fick o.s.v.

Vi är grymt tacksamma och tänker på våra donatorer MYCKET OCH OFTA, särskilt vid ägguttag, ev. graviditet, förlossning, småbarnstid o.s.v. Men själva tråden handlar ju inte om det nej!

Den handlar om vår ständig kamp typ...
    Jaja -  men varför så missvisande rubrik på tråden?
  • skpklm
    Dustpuppy skrev 2014-03-08 19:06:32 följande:

Jag tror att du behöver berätta mera om vad du undrar. En del av ordvalet beror på kontext och bakgrund. För att någon i tråden ska kunna svara på din fråga, så behöver du förklara lite mera vad du trodde att rubriken betydde och om du är insatt i infertilitetsproblem sedan tidigare.
    Utan kunskap om vad du vet, så är det svårt att veta hur mycket bakgrund en förklaring behöver innehålla.

/Dustpuppy
    Har senaste halvåret haft anledning att sätta mig in i vad det innebär att donera ägg.  Pratat med donatorer,  googlat,  ringt till klinik som arbetar med äggdonatorer   och ställt mina frågor.  Jag trodde att det är äggdonatorerna som GÖR  äggdonationer; att det är donatorerna som  är de  aktiva som självmant kontaktar ett sjukhus och erbjuder sig att utsätta sig för de risker det innebär för att hjälpa par som har svårt att få barn.

När jag läser rubriken i den här tråden ger den mig uppfattningen att det är mottagarna som GÖR något = donerar!?

Du får gärna förklara för mig vad du som mottagare GÖR,  tack.
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 20:45:18 följande:
    Ja, precis!

De som gör IVF har ju namn på sina trådar precis så "Vi som gör IVF" och det är nog där uttrycket kommer ifrån. För att särskilja oss från "vanlig IVF". Visst, jag kan hålla med om att det kanske är ett slarvigt uttryck, men vi som är inne i det under "svårt att få barn" förstår ju till fullo och det räcker ju.

Jag förstår att du kanske inte är så insatt i vad vi mottagare GÖR och att det på pappret verkar så enkelt att bara ta emot. Tyvärr är inte verkligheten enkel! Det ligger ett enormt jobb bakom att försöka vara den perfekta mottagaren och inte minst fruktansvärd psykiskt och fysisk ansträngning bakom. På en stimulering av donator kanske det ligger 8-10 stimuleringar av mottagare eftersom det inte är så enkelt att lyckas. Jag säker INTE att en stimulering och ett plock är en dans på rosor! Många har dessutom gjort flera egna plock och stimuleringar innan man hamnar som äggmottagare. Tänkt dig själv att vara barnlös i drygt 10 år och alla dessa behandlingar du har utsatt din kropp för.

"gör IVF"  "vanlig IVF"  -  rena grekiskan för mig.   Det har knappast väninnan som är donator pratat om.  Kan du förklara eller måste jag försöka googla?
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 21:02:02 följande:
    Jag sätter nog punkt här

Vi är ju överens om att namnet på tråden kan vara missvisande för dem som inte är ofrivilligt barnlösa och som behöver hjälp med en äggdonation.

Provrörsbefruktning som också kallas in vitro fertilisering, IVF. Kvinnan får hormoner som framkallar ägglossning. Äggen plockas sedan ut från äggstocken. Mannen får lämna spermier som sammanförs med äggen i ett provrör.

Provrörsbefruktning med äggdonation. Då plockas äggen från en donator i stället. De donerade äggen sammanförs sedan med mannens spermier i ett provrör.
    Så uttrycken du använder   ("gör IFV"   och "vanlig IFV" )används enbart/ska enbart förstås av  de redan invigda?

Provrörsbefruktning/IVF  känner jag till,  liksom provrörsbefruktning med äggdonation -  elementärt om man vill  sätta sig in i ämnet.

Är det mina kunskaper i svenska språket som gör att jag inte kan tolka de citerade uttrycken?   Tidigare i livet har jag aldrig haft svårigheter att förstå mitt modersmål.
  • skpklm
    Dustpuppy skrev 2014-03-08 22:54:56 följande:

Jag tvekar inför att förklara och jag ska förklara varför. Ofrivillig barnlöshet jämförs ibland med cancersjukdomar när det gäller ovisshet, väntan, oro och sänkning i livskvalitet. Båda patientgrupper lider svårt och tyst och under lång tid. "Kommer jag aldig att få barn?" ger liknande ångest som "Kommer cancern tillbaka?". Det är inget man orkar diskutera med någon som är otrevlig eller ute efter att gotta sig i andras olycka.

Jag upplever dina frågor som lite ilsket ställda, det är det intrycket jag får och jag hoppas jag har fel. Men så länge jag är osäker om dina intentioner så tänker jag inte berätta om 6 års behandlingar och psykiskt och fysiskt lidande för en hostil publik. Och ja, jag har 5 gånger tagit samma risker som en donator, jag vet exakt hur farligt och jobbigt det är. Jag är med stor sannolikhet bättre påläst av oss två när det gäller donationer, inklusive etiska frågeställningar, och har inte tagit beslutet att motta en dontion lättvindigt.

Vilken nytta har du av informaionen du efterfrågar och finns det en anledning till att du ställer frågorna på ett närapå otrevligt sätt?

/Dustpuppy
    Ditt sätt att uttrycka dig antyder att du utgår från att jag  hör till dem som inte upplevt åratal av ofrivillig barnlöshet,  eller?
  • skpklm
    Jenkis skrev 2014-03-08 21:02:02 följande:
    Jag sätter nog punkt här

Vi är ju överens om att namnet på tråden kan vara missvisande för dem som inte är ofrivilligt barnlösa och som behöver hjälp med en äggdonation.

Provrörsbefruktning som också kallas in vitro fertilisering, IVF. Kvinnan får hormoner som framkallar ägglossning. Äggen plockas sedan ut från äggstocken. Mannen får lämna spermier som sammanförs med äggen i ett provrör.

Provrörsbefruktning med äggdonation. Då plockas äggen från en donator i stället. De donerade äggen sammanförs sedan med mannens spermier i ett provrör.

Utgår du ifrån att ofrivillig barnlöshet  "lanserades"   samtidigt som möjligheterna till äggdonation infördes...   Före 2003 blev alla som ville det gravida så fort de ville det kanske...
  • skpklm
    lelle75 skrev 2014-03-08 23:17:04 följande:
    Jag är svensklärare och kan förklara för dig. Språket förändras ständigt, det har det alltid gjort genom tiderna.
    "Att göra äggdonation" har blivit ett begrepp som används av oss som tar emot donerade ägg, namnet i tråden är inte missvisande för oss som "gör äggdonation". Ni som är donatorer, ni "donerar ägg", det är så vi kallar det.

Även läkarna kallar det för att "göra en äggdonation" och jag misstänker att det är därifrån begreppet har uppkommit.

Jag förstår inte varför du har hakat upp dig på namnet på tråden. Det är ganska uppenbart vad tråden handlar om efter att man har läst några inlägg.

Vi har en bild på vår donator som vi tittar på varje kväll. Vi är så enormt tacksamma för vad hon har gjort för oss.

Jag sätter också punkt här, det känns inte meningsfullt att diskutera ett namn på en tråd då vi har så enormt mycket annat att fokusera på!
    TACK!   Äntligen någon som gör sig besvär att dela med sig av sin kunskap!   Som svensklärare inser du nog att uttrycket  i den betydelsen ni använder det är svårtolkat.  Jag tycks inte vara ensam om att  tolka uttrycket på mitt sätt;  en  snabb googling visade  "Vad underbart av den tjejen att  erbjuda sig att GÖRA  ÄGGDONATION".
    Hittade den frasen i en kommentar i en barnlängtande kvinnas blogg.   I mängden av kommentarer är det ingen som informerar att  kommentatorn uttrycker sig  olämpligt/felaktigt.

Bild på donatorn?    Har ni har  fått barn som redan fyllt 18 år.   Eller röjs donatorns identitet tidigare om man får ägg i andra länder än Sverige?
  • skpklm
    Katt12 skrev 2014-03-10 09:34:22 följande:
    Du med sign. skpklm; kan det möjligen vara så att det är trollet Lillstoran från IVF trådarna som laddat om batterierna och försöker göra come back som troll i ÄD-sammanhang;)?! I så fall kommer du snart bli utspärrad igen. Att du orkar.

Lillstoran!?   IFV-trådarna??   Såg  att tråden hette något om att göra äggdonation och blev intresserad eftersom en nära väninna börjat donera ägg,  ville lära mig mer om vad hon går igenom.   VARFÖR  skulle jag slösa bort  min tid med trådar om IVF?
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014