• lelle75

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

villsågärna38 skrev 2014-03-11 22:47:00 följande:

Aha, ja då är det nog det bästa för dig!! Håller tummarna!! Kram
    Tack snälla, kram!
  • lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-12 07:53:58 följande:
    Lelle: Jag tittade precis på mina värden och de är nmol och då har dem skjunkit från 31 till 21 i 2 dagars mellanrum. Borde värden vara 60 vid ÄD? Min egen gyn här i Sverige tyckte inte om att skriva remiss till progesteron men jag förstår nu varför det är viktig för kliniken. Kanske har jag inte fått tillräcklig med progesteron. Utrosgestan har jag köpt från Grekland och har funkat utmärkt. Crinone och mic har jag provat förut men ingen annan klinik har brytt om progesteron-värden än den grekiska kliniken. Om det är så viktig, varför får man ingen info?
    Min förra klinik sa att de hade forskat kring progesteronvärden i flera år. De kräver att man tar tre omgångar av blodprover efter transfer. och rapporterar till dem för att de ska kunna justera dosen. Man smsar sina resultat till en läkare, förra gången när vi kom på att mina värden är nmol, jag hade också runt 20-30 så skrev läkaren att hon trodde att jag skulle få missfall och jag trodde inte på henne först men det stämde visst. Även i AVA Riga säger dem att man ska ha minst 60 nmol i progesteron för att det ska vara bra. Så ja tyvärr så tror jag att ditt progesteron inte är bra. Det är förfärligt att det ska ta sådan tid att man får reda på detta, läkarna i sverige hävdar att man kan inte kan mäta progesteron i blodet när man tar det vaginalt. Men jag tror på kliniken. Fast min nya läkare i sverige tycker att det är viktigt med progesteron, mitt gick ner till 35 igår och då sa han att det var för lågt. Det gäller att hitta rätt läkare och inte lyssna på alla. Stor kram och lycka till!
  • lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-12 07:39:35 följande:
    lelle75: grattis till plus!! Hur mycket cortison tar du och när började du med det!
    Utrogest finns bara som licenspreparat i Sverige.
    Tack :) Jag började med cortison några dagar innan transfer och tar fyra tabletter om dagen, varje tablett är 4 mg, så bara 16 mg kom jag på nu, kanske ska höja till 20 mg om dagen... först tog jag en annan sort som var 5 mg..
  • lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-12 18:58:03 följande:
    Tackar igen! Vad skulle jag göra utan denna tråd! Vi kämpar allihopa och det finns lycka här med, gravida så att det måste gå! Vår vinst är att i Sverige sas det att operation skulle inte hjälpa mig att plussa. FEL! I Finland SAS det att vi behöver tur och mediciner skulle inte hjälpa. FEL! Rätt mediciner uppföljning och toppen embryos och jag plussade. Skönt att läkaren i sjukhuset håller med mig att inga onödiga operation i livmoder ska göras eftersom det är redan så skör. Hoppas bara att jag slipper att de kollar höger äggstocken. Vi har 4 toppen embryo i frysen att vi kan åka när som helst. Som jag sa till sambon idag - det var riktigt skönt att äta mycket i 6 veckor och känna hur är det att vara gravid måste vara positiv och nu är jag sjukskriven några dagar fr jobbet. Blir nog berg och dalbana när jag börjar blöda första gången i 5 månader.
    Gu vad tråkigt, jag är så ledsen för din skull så att det kommer tårar, det är inte alls rättvist. Se till att ngn hjälper dig med blodprover  vid minst tre tillfällen nästa gång. Säg att din klinik sa att du fick missfall pga av för lågt progesteron (vilket kanske stämmer) man vet ju inte. Se till att du har smärtstillande hemma för det kan göra väldigt ont när din blödning kommer, den brukar komma ordentligt några dagar efter att man har slutat med progesteron och östrogen. Det är även viktigt att östrogen ligger på öven 3700 pmol. Många kramar till dig!
  • lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-12 20:37:36 följande:
    Tack NinaCamilla och Lelle för cortison info.

Jag har aldrig under mina tidigare behandlingar, både IVF och ÄD testat mitt progresteron värde. När behöver man börja göra det? Är det direkt efter transfer el först när man vet om man blivit gravid?
    Min klinik ville att man testar några dager efter transfer och sedan kanske med ca fyra dagars mellanrum. Jag fick exakta datum från dem men det gick inte då vi har stängt här i sverige på helgen, de har öppet alla dagar för provtagning. Eftersom att jag har legat så lågt tidigare bad jag om att få testa redan på transferdagen för att kolla nivåerna. Du ska nog testa ngn dag innan man plussar, man vill ju inte att fostret ska få för lite "näring".
  • lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-12 20:59:28 följande:
    Tack. Vad heter testet om man ska beställa test för analys hos Werlab? Vad bör/ska progresteronvärdet vara som lägst?
    Jag har inte gjort testen på werlab så jag vet inte, men tror att det heter serum progesteron och serum östradiol men jag är inte alls säker. Första gången fick hjälp på vårdcentralen med dessa tester. Man ska ha minst 63,6 nmol i progesteron (20 ng) och minst 2200 i östrogen pmol, (600 pg) ungefär. Här finns tabeller så att man kan räkna exakt. Minns att läkaren sa att om man ligger på 10 ng i prog så är det farligt för fostret.

www.endmemo.com/medical/unitconvert/Estradiol.php

www.endmemo.com/medical/unitconvert/Progesterone.php
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-03-13 09:30:14 följande:
    Såg att ni diskuterat Progesteron.

Det går visst att mäta i blodet trots vagitorier, men värdena man eftersträvar är såklart olika om man tagit oralt, vaginalt, iv eller im. Man kan aldrig få ett så högt värde vaginalt som iv t.ex. Så det gäller att jämföra samma saker liksom. Men det vet ju ni "rävar " redan såklart!

Progesteron går att få i injektionsform på licens i Sverige.
    Jag har fått progesteron i injektionsform på licens men de är endast 25 mg per spruta, läkaren utomlands sa att jag skulle behöva fyra sådana sprutor om dagen och man kan inte ta dem själv, en sköterska måste göra det. Har du ngn aning om det finns starkare sprutor än 25 mg?
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-03-13 09:39:34 följande:
    Förstår att det finns intresse i att se så att den nygravida har tillräckligt med progesteron, men det är inget som svenska läkare är intresserade av eller följer upp. Standardbehandling för alla helt enkelt.

Lelle! Vet du om det finns någon teori varför vissa har svårt med att få bra progesteronvärden?
    Läkaren sa ngt om min lever fungerar för bra, den tar upp progesteronet. Han skojade och sa att jag borde dricka mer alkohol. Jag är dock inte helt säker på om jag förstod honom helt rätt.
  • lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-13 09:45:15 följande:
    Jenkis: Det känns att jag är superwoman ibland Så som spåkvinnan sa att jag blir testat men barn blir det. Serum var positiv att jag plussade och det räknas och efter regnet måste solen komma upp! Hur kan man få licensmedicin i Sverige? Utrogestan har jag från Grekland och gillar den grymt men kan inte köpa dem. Injektioner är nog bättre oxå att den kroppen tar direkt. Kan min gyn fylla på någon blankett att få licens medicin beställd? Det blir så dyrt att åka ner till Aten och köpa. Lite sol och semester skulle inte skada just nu.
    Min första gyn vägrade att hjälpa mig med licenspreparat, det är alldeles för krånligt. Men som tur var stötte jag på en snäll gyn som hjälpte mig, fast hon visste inte riktigt hur man skulle göra. Hon fick fylla i papper och skicka till ett apotek eller om det var till Läkemedelsverket, apotek väljer du själv, (sedan kan du bara hämta från ett apotek) tror sedan att apoteket kontaktar Läkemedelsverket som måste godkänna och sedan tar apoteket in det. Tror att det kostar ca 600 kr för 10 sprutor, 25 mg per spruta. Men tror att det är för lite med 25 mg, jag måste få reda på om det finns starkare.
  • lelle75
    Jenkis skrev 2014-03-13 11:22:37 följande:
    Läkaren fyller i en licensmotivering (en svensk läkare), ger den till dig, du lämnar in på det apotek du vill hämta på (du kan bara hämta där sen), apoteket söker licensen hos läkemedelsverket, du får förhoppningsvis den godkänd, apoteket beställer medicin och du hämtar den inom det svenska högkostnadsskyddet.

Räkna med att det i värsta fall tar fyra veckor från start till mål. Oftast går det inom två veckor.
    Oj, ser nu att du redan hade svarat på samma fråga men du hade lite bättre koll. Läkaren kan posta direkt till apoteket dock, det gjorde min läkare.
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014