Inlägg från: bullenochgrisen |Visa alla inlägg
  • bullenochgrisen

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Åh vad jag längtar tills vi får starta vår första behandling på ks huddinge! Vi har i augusti stått i kö i ett år. Vi väntar och vi väntar. Lär väl inte blir något förns efter sommaren... är så rädd att det inte ska gå vägen. Att det färska ägget inte blir något och att OM vi får några till frysen att de sedan inte ska klara upptining eller delas ordentligt. Läser om så många som misslyckas. Vågar inte hoppas även fast längtan är stor 😕:(

• bullenochgrisen

Känns skönt att få lite hopp. På något sätt skyddar man sig själv att inte längta till någonting som kan misslyckas. Det är bara att hålla tummarna och åka med på resan, finns inte så mycket annat man kan göra för att påverka. Man längtar till hösten så otroligt mycket så man knappt vill planera in andra saker. Försöker att spara så vi har pengar direkt i höst ifall vår behandling inte skulle gå vägen. Knäpp man är, jag vet. Men på något sätt så är det ändå en trygghet för en själv att faktiskt veta om att det kan misslyckas. Och hur gör vi då? Därför känns det skönt att veta det redan nu. Hur har ni gjort vid ägginsättninge eller vad man kallar det? Har ni tagit ledigt från jobbet den dagen och sen jobbat som vanligt dagen där på eller sett till att vara hemma ett par dagar efteråt?

• bullenochgrisen

Tack för svar! Tar bara ut tre veckors semester i sommar för att kunna spara några dagar till behandlingen. Jag har ett kanske fysiskt och psykiskt jobb ( undersköterska på demensavdelning) och där innebär ofta tunga lyft och fysisk våld. Tror jag tar ut ca. 14 dagar i sommar ( då jag är ledig vissa dagar i veckan) och har då ca. 4 dagar kvar att ta ut. Hade ju varit skönt att vara ledig den dagen då ägget sätts in och även dagen efter för att låta kroppen vila och samla tankarna lite ☺ vi har ju inga missluckade ivf försök i ryggsäcken, heller inga missfall då jag hamnade i förtidigt klimakterie som 13 åring. Och då var jag inte sexuellt aktiv ( thank good for that haha) så jag har faktist ingen aning om jag har lätt för att få missfall eller hur immunförsvaret är. Är helt frisk i övrigt och ser ut som vem som helst, bara kom in i väldigt tidigt klimakterie. Det ska bli väldigt spännande i höst. Nästan så man glömmer bort att längta till sommarsemestern ☺

• bullenochgrisen

Lite så har vi resonerat också. Vi kommer lägga undan en bra summa varje månad till sparande. Och såklart leva livet under sommaren. Men ändå känna att skulle dessa behandlingar inte fungera via landstinget så har vi ändå vårat sparkonto som trygghet för framtida behandlingar, eller till och med pengar att lägga på bebis om vi har tur :) jag känner mig själv och kommer inte våga köpa så mycket förns de två sista månaderna som gravid. Därför kan en stor klumpsumma med pengar vara välbehövt då om man väljer att köpa allt på en gång. 1-2 veckor kommer jag inte kunna vara hemma i höst. Kanske 1 - 3 dagar. Vill inte avslöja något för kollegorna så tidigt heller så jag får försöka smussla och skylla på ryggont eller något om det skulle bli tunga lyft så någon annan kan hjälpa till ;) läskigt det här med att längta så mycket efter något samtidigt som man måste vara beredd på besvikelse. Skönt att veta att iallafall några har lyckats på första försöket ☺

NinaCamilla skrev 2014-05-26 15:37:30 följande:
    bullenochgrisen: Det är flera som har lyckats på första gången men det är ändå klokt att spara pengar om man behöver gå vidare med behandlingar eller ni använder pengar när barnet är född. Hoppas att ni kommer snabbt fram och får fina ägg. Det är klokt också att ta lite lugnt efter insättning och 2 veckor framåt - inga tunga lyft eller träning sa vår privata klinik i Finland. Annars kan man leva normalt. Lycka till!

• bullenochgrisen

Hihi ja hoppas sommaren går fort så vi kan börja någon gång! Man längtar ju ihjäl sig. Så spännande och så nytt! Jag gjorde en testcykel för jag har ingen vanlig mens. Då fick jag ta 3 st Progynon tabletter om dagen och efter 14 dagar så gjorde de ett vaginalt ultraljud och såg att slemhinnan hade växt till sig perfekt. Så då fick jag ta Provera 1 tablett i tio dagar för att framkalla en mens, vilket det gjorde precis på 10e dagen i kuren ☺ så då är det antagligen dessa läkemedlen jag ska ta sen när det börjar närma sig eftersom att de fungerade så bra på mig. Det jag är lite rädd för är svamp som ovanför skrev. Jag har senaste dagarna känt mig helt blöt där nere utav klara flytningar. Har aldrig problem utav flytningar. Kan d3t vara utav progynon tablett3rna? Efter testcykeln så bestämde läkaren att jag skulle ta en tablett progynon om dagen i 20 dagar och sedan provera i tio. För att få i mig hormoner. Mitt andra hormonpreparat sedan tidigare var Estalis plåster men de ville jag inte använda längre pga fula märken och att de lätt glider av på sommaren osv. Kan de ökade klara flytningarna vara tecken på svamp eller är det av hormonbytet?

Minnah77 skrev 2014-05-27 22:26:02 följande:
    Redan47.. Är du också igång... 2mg vaginalt? Vilken medicin är det?. men ni gör i Riga va? Gjorde min vul förra veckan slemhinnan var då 2-3 mm.. Så trycker i mig prednisolon 10 mg, estradotplåster, gravidpiller. Nu väntas bara vul 3 juni för o se om den e tjock.. Var på cellprov häromdan, då säger hon att jag har svamp, hur kan man ha det utan någon symtom. Tyvärr är det från kortisonet.. Fick ju avbryta min förra behandling pga ett utav mitt ägg som började växa.. Men ,men nu kör vi igen... Bullenochgrisen......Vad spännande resa ni har framför er!! . Hoppas sommaren går fort för er, sen smäller det till o du e igång med medicineringen. Vilka mediciner har du fått?

• bullenochgrisen

Nej jag har aldrig haft svamp. Men trodde jag hade det nu pga ökade flytningar. Men då vet jag att det är pga Progynon tabletterna hihi. Tack för svar!

villsågärna38 skrev 2014-05-28 16:13:20 följande:
    Klara flytningar är helt ofarliga och mer ett tecken på att "fertiliteten" ökar dvs ökad dos östrogen. Om du har lätt att få svamp, minska på sockret. Det är framför allt det som är en bov i att fel bakterier växer till. Kram

• bullenochgrisen

Woohoo!!!!! Grattis grattis grattis! Du ger mig hopp. Håller tummar och tår för dig!

Jojjo77 skrev 2014-05-28 16:20:42 följande:
    Hej! Var ett tag sen jag tittade in här. Vill bara sprida lite hopp för alla som sliter. Vi testade positivt för nästan en vecka sen. ÄD nummer ett. Nu hoppas jag att det går hela vägen. Kram!

• bullenochgrisen

Ni som har gjort äggdonation i sverige. Hur var samtalet när dom ringde och sa att de hittat en donator? Vi kommer inte bli kallade till vår första behandling förens troligtvis till hösten, men hur lång tid fick ni på er från samtalet till behandling? Tänkte man måste ju hinna starta med Progynon då för min del så tiden måste väl ändå vara två veckor fram eller mer? Längtar så jag spricker! Vill också komma igång med behandlingarna nu när alla förbesök på ks är över, inklusive psykologsamtalet och när vi nu blivit godkända. Stort lycka till allesammans!

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014