• Carran83

    Vad tror Ni händer vid och efter döden?

    Jag är en människa som tänker alldeles för mycket. Den sista tiden har jag haft mycket tankar och funderingar över döden. Den skrämmer mig samtidigt som den på något sätt fascinerar mig. Därför vill jag höra vad andra tror och tänker händer precis då man somnar in och därefter. Blir det helt mörkt, kommer man till himlen eller vad tänker Ni?

  • Svar på tråden Vad tror Ni händer vid och efter döden?
  • SkyttensTecken
    Det finns två sätt att bli lurad. Det ena är att tro på det som inte är sant. Det andra är att vägra tro på det som är sant. Kierkegaard.


  • levainuet

    De gånger jag varit och spått mig via andevärlden, har jag fått förklarat för mig att dom har det jättebra, och allt är mycket bättre än i den här världen vi lever i nu.
    Min farmor sa att hon hade velat visa mig hur ljuset ser ut där dom befinner sig, det var liksom en speciell gul färg.

  • Iarwain

    Ni som tror på en själ, när kommer själen in i kroppen, födseln, befruktningen eller någon gång däremellan?

  • soffipropp94

    Jaget är energi. En energi som besitter en organisk varelse för att överleva. Energin behöver en fysisk kropp för att vara vid medvetande. Alla dessa kroppar är olika med olika förutsättningar (psykiska,fysiska egenskaper, miljö, erfarenheter o allt andra yttre faktorer som formar oss) och energin kan besitta ett djur eller en växt (inräknat människor och kroppar som med all säkerhet finns på andra planeter). Alla dessa kroppar har ett bäst före datum och kommer alla dö. Energin har sugit ut all kraft och kroppen dör. Energin drar vidare till nästa kropp för energi omvandlas men dör aldrig. Jag kommer aldrig mer vara jag, jag kommer aldrig minnas mina tidigare liv, för det är alltid nya förutsättningar energin ställs inför. Vart energin tar vägen har ingen betydelse för hur man handlat i livet, religioner existerabara i människors tro och vi kommer aldrig möta döda nära och kära. Det är bara slut för denna gång, i detta medvetandet, i denna individ, i denna kropp.

  • Iarwain
    soffipropp94 skrev 2014-10-14 15:00:27 följande:

    Jaget är energi. En energi som besitter en organisk varelse för att överleva. Energin behöver en fysisk kropp för att vara vid medvetande. Alla dessa kroppar är olika med olika förutsättningar (psykiska,fysiska egenskaper, miljö, erfarenheter o allt andra yttre faktorer som formar oss) och energin kan besitta ett djur eller en växt (inräknat människor och kroppar som med all säkerhet finns på andra planeter). Alla dessa kroppar har ett bäst före datum och kommer alla dö. Energin har sugit ut all kraft och kroppen dör. Energin drar vidare till nästa kropp för energi omvandlas men dör aldrig. Jag kommer aldrig mer vara jag, jag kommer aldrig minnas mina tidigare liv, för det är alltid nya förutsättningar energin ställs inför. Vart energin tar vägen har ingen betydelse för hur man handlat i livet, religioner existerabara i människors tro och vi kommer aldrig möta döda nära och kära. Det är bara slut för denna gång, i detta medvetandet, i denna individ, i denna kropp.


    När kommer energin in i kroppen?
  • KalleD

    Det finns två sätt att bli lurad, det ena är att tro på det som inte är sant. Det andra är att vägra tro på det som faktiskt är sant.
    Søren Kirkegaard

    Hur ska man objektivt kunna mäta subjektiva upplevelser? Finns många fall där människor som varit nedsövda kunnat redogöra för vad som hänt i operationsrummet och vad läkarna och sjuksköterskorna sagt till varandra..detta fast deras hjärnor visade noll aktivitet.







  • KalleD

    Det finns två sätt att bli lurad, det ena är att tro på det som inte är sant. Det andra är att vägra tro på det som faktiskt är sant.
    Søren Kirkegaard

    Hur ska man objektivt kunna mäta subjektiva upplevelser? Finns många fall där människor som varit nedsövda kunnat redogöra för vad som hänt i operationsrummet och vad läkarna och sjuksköterskorna sagt till varandra..detta fast deras hjärnor visade noll aktivitet.







  • Iarwain
    KalleD skrev 2014-12-31 19:16:12 följande:

    Det finns två sätt att bli lurad, det ena är att tro på det som inte är sant. Det andra är att vägra tro på det som faktiskt är sant.
    Søren Kirkegaard

    Hur ska man objektivt kunna mäta subjektiva upplevelser? Finns många fall där människor som varit nedsövda kunnat redogöra för vad som hänt i operationsrummet och vad läkarna och sjuksköterskorna sagt till varandra..detta fast deras hjärnor visade noll aktivitet.


    Om dom är nedsövda så har inte hjärnan noll aktivitet, så du får nog revidera ditt påstående något.
  • Forumdeltagaren

    Hej!

    Samma här: Döden är skrämmande ibland och ändå fascinerande.

    Vi kommer ju alla dit förr eller senare och något vetenskapligt kanske aldrig kommer fram vad som händer efter döden.

    Antingen upphör vår existens och vi är borta bara och då är det väl ingenting att känna oro inför? Lika bra att det händer nu på en gång då. ...(?).

    Det som jag antar som mest sannolikt är att det bara är kroppen som dör och vi fortsätter ett liv i andligt tillstånd. Vi slipper såväl äta som att andas och vi uppnår ett existensiellt tillstånd som vi har upplevt många gånger tidigare men som vi inte minns medan vi lever här på jorden.

    Jag tror att fler sinnen öppnas och att vi får uppleva något fantastiskt på något sätt.

    Jag tror också att vi återföds fler gånger på den här planeten eller någon annan även om jag inte längtar just nu till något mer liv.

    Jag vet att många tror på ett liv efter döden men de flesta jag känner tror att det bara blir slut och en del av dom är oroliga att det ska vara plågsamt att inte existera men då tycker jag att då tror dom ju också på en fortsättning trots att dom säger att dom inte gör det.

    Jag är rädd för döden ibland och ibland längtar jag till den och är nyfiken på hur det kommer att bli.

    Jag tycker att det känns som att slutet kan vara nära nu i och med pandemin, oroligheterna i världen och miljöhoten så jag känner en oro inom mig och en känsla av ensamhet finns också med.

  • Sythir

    Personligen tror jag att det bara blir helt svart när man dör. Som en drömlös sömn.
     Att vi kommer till himlen eller ett liv efter detta har med största sannolikhet bara med människans föreställningsförmåga att göra.

  • Forumdeltagaren

    Så kanske det blir: Helt svart eller som en drömlös sömn. Men om en upplever detta så är det ju ett tecken på att en fortfarande existerar på något sätt?

  • Forumdeltagaren

    Det är ett intressant ämne (vad som händer efter döden). Av någon anledning kommer det alltid någon som vet och förklarar att efter döden upphör människans eller djurets existens och sedan finns inget mer och sedan blir det slut på inläggen.
    Lite trist att dom som tror något annat inte har någon talan(?).

  • Sythir

    Förklara vad du menar med ditt inlägg. Hur existerar man om allt blir svart? 

    Vad gäller ditt andra inlägg är jag osäker på om det var riktat mot mig eller inte. Om ja, råder jag dig att läsa mitt inlägg igen.

Svar på tråden Vad tror Ni händer vid och efter döden?