Inlägg från: FaithHopeLove |Visa alla inlägg
  • FaithHopeLove

Endometrios - varför svårt få barn?

Endometrios kan försämra äggkvaliteten! Jag har haft sjukdomen i flera år, & har förökt få barn i 5 år. Ska snart genomgå mitt 5:e IVF försök. Läkaren sa till mig att jag skulle få testa att spraya med Synarela en längre period än vad jag brukar, sprayade i över 3 månader & det lönade sig. All Endometrios dog ut & äggkvaliteten var i topp :) Jag har bara lite Endometrios i äggledaren, men trots det gör den stor skada.

• FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-03-29 14:13:08 följande:
    FaithHopeLove: Hur länge nedreglerades du exakt? Jag har just tagit min 2a enantonspruta. Jag och min läkare siktar på ca 4-5 månader. Har oxå haft sämre äggkvalitet vid mina två senaste IVFer. Jag hoppas att enantonet nu ska vara lösningen...

Kollade upp hur länge & det var 4 månader jag körde med Synarelaspray. Mina ägg hade också hårt skal när jag sprutade med Gonal-f, men blev betydligt bättre av Menopur. Sen tack vare att jag sprayade så länge fick jag ägg av toppkvalité. Det är dock frustrerande att jag knappt har märkbar Endometrios, & endå gör det så stor skada :/
  • FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-04-07 17:05:48 följande:
    Tack för ditt svar! Kommer oxå att sikta på 4 mån. Började du med hormonstimuleringen efter exakt fyra månader eller efter två veckor av den sista sprutan? Ursäkta för mina specifika frågor.. Men har hört att man kan utnyttja dom sista två veckorna med hormonstimulering.

Kom inte riktigt ihåg, men tror det var direkt efter. Kommer ihåg att när jag började med sprutorna Så började jag även äta Circadin, som skulle förbättra äggen :) vad dom tabletterna exakt hade för effekt kommer jag dock inte ihåg! :/
  • FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-04-07 20:00:31 följande:
    Circadin? Har jag aldrig hört talas om. Gjorde du behandlingen i Sverige eller utrikes?

I Sverige, Falun! :) Där är dom kanon tycker jag.
  • FaithHopeLove

Här står det om IVF & Circadin! Som jag förstår det så har detta med Circadin & IVF inte riktigt landat i Sverige. Men används mycket utomlands & visar goda resultat! nepeannaturopathic.com.au/wp/melatonin-ivf-breakthrough/ Det funkade ju på mig :) mina ägg slutade dela sig efter 3 dagar, när jag endast sprayade. Efter längre tids sprayande & med circadin delade sig äggen som det skulle i 6 dagar innan det blev insättning. (:

• FaithHopeLove
    Angels skrev 2014-04-08 10:25:23 följande:
    Har länge funderat på kliniken i Falun eftersom jag hört att de är bra. Vi har gjort IVF både i Uppsala och Huddinge, men ingen av klinikerna har egentligen brytt sig särskilt om att mina ägg är dåliga utan bara sagt att vi har samma chanser ändå.... Jo men visst, tjena, tror jag inte en sekund på! Ibland känns det som att de bara kör på i gamla spår eftersom de då tjänar pengar på oss istället för att behöva lägga resurser på att faktiskt ta reda på vad som felar.

Jag jag tycker Falun är bäst :) Umeå däremot var inge bra tycker jag! Tro vad du vill, jag vet att hon jag hade som läkare verkligen brydde sig. Första gången Vi var där, var den gången äggen var dålig & insättningen uteblev helt.. men direkt började hon planera för hur hon ville göra inför nästa IVF, & det visade sig ju trots allt löna sig :) Däremot gubben där, som gjorde äggplocket brydde sig inte ett skit, han var oföriktig & svarade inte enns på våra frågor Vi ställde & ville ha svar på! Han gjorde det han skulle göra sen var det inget mer.
  • FaithHopeLove
    Heidi82 skrev 2014-04-08 10:30:50 följande:
    Faithhopelove: WOw. Det måste jag be min läkare att skriva ut! Men undra om man kan äta det i kombination med DHEA. Mina ägg slutar också dela sig efter ca 3-4 dgr. Troligtvis pga endon. Jävla endo vad det ställer till det för oss! Mensen har jag även svåra sömnstörningar nu när jag är på enantonbehandling så lite melatonin kan ju inte skada. Dubbel nytta liksom!

Det har jag ingen aning om faktiskt, men hör efter! :) Om du får det, så skadar det ju inte att testa :) det gör ju ingen skada så. För mig kändes Circadin bra, när jag fick så goda nyheter om hur fin äggen var helt plötsligt. Ja Endon förstör mycket för en tyvärr :( Önskar Dig verkligen STORT lycka till & hoppas du får jätte fina ägg :D
  • FaithHopeLove
    Angels skrev 2014-04-08 14:26:23 följande:

Nu hängde jag inte med?! Jag kritiserade de läkare jag haft på Uppsala och Huddinge, men jag kanske uttryckte mig klumpigt?

Ja, något nytt försök lär det inte bli på ett tag, men ska ha Falun i åtanke den dag vi beslutar oss för att försöka igen. :)

Nä jag kanske missuppfattade :)
    Ja, falun är ett mycket bra alternativ tycker jag! I alla fall om man får rätt läkare, jag hade två
    olika det två äggplock jag gjorde i Falun. Det sista var dock ingen härlig upplevelse.
Svar på tråden Endometrios - varför svårt få barn?