• Kittecat

    Ersättning till 4 månaders bebis , hur mkt & hur ofta ?

    Jag har sen några veckor sen trappat ner på amningen å bytt ut målen till ersättning! Allt har fungerat bra med sonens mage än så länge, blandar i lite Lemolac i varje flaska!
    Men nu undrar jag lite hur ni gör som ger era barn ersättning i samma ålder ?
    De står ju ex på hur mycket man ska ge på paketet men hur delar ni upp det under dygnet? Ger ni nån ersättning på nätterna? Å hur mycket isåfall? Våran son har oftast bara snuttat sig till sömns på nätterna å ätit först framåt morgonen men nu vet jag inte hur jag ska göra när han får ersättning..
    De senaste veckan har han börjat vakna på nätterna efter nån timme å är jätteledsen en stund å (vi har börjat med att han får sova i sin säng brevid mig så vet inte om det är därför han är så ledsen) inatt gav ja en liten slurk med ersättning istället för att han ska snutta på bröstet för de gör han som sagt mer än gärna å då blir det ingen sömn för vare sig han eller jag....då han ligger småvaken hela natten å snuttar helst..
    Ja tänker på att man enligt rekommendationerna ska ge ca 5 mål om dygnet till en 4 månaders bebis å då blir de ju konstigt med nätterna om man ska ge mat då oxå ..men jag kan ju inte låta han va hungrig ju! Fast han kanske vänjer sig å blir mättare av ersättningen nu när jag börjar ge endast flaskan?!!
    Ja tänkte man kunde ge en större flaska på morgonen å sen ca 150ml/flaska under dagen å sen lite mer framåt kvällen. Å ev nån liten flaska under natten ifall...
    Sonen är ca 4 månader å nu har vi inte vägt honom sen bvc sist ( 6, 6kg ) för snart en månad sen så ja skulle tippa på att han väger över 7+ nu, vägde 4 när han föddes!


  • Svar på tråden Ersättning till 4 månaders bebis , hur mkt & hur ofta ?
  • Oscarsmamma84

    Min son e 4 mån o han äter 200 ml var 3-3,5 timme. På natten vaknar han o äter oftast 1-2 ggr. Det som står på paketen e bara rekommendationer. Min son vägde ca 3 kg när han föddes o väger nu ca 7 kg. Han följer sin kurva.

    Jag har aldrig ammat så jag vet inte hur man gör där men du märker säkert om sonen e nöjd eller ej

  • Thirtyplus

    Som du själv skriver, så står det ju på förpackningen vad som är rekommenderat intag och hur ofta, men i verkligheten så är det ju väldigt olika.

    Får han äta tills han blir mätt eller tills det är slut i flaskan? Gör mer än vad han äter om det är det sistnämnda, så han själv får avgöra när det räcker.

    Eftersom han lilla mage blivit introducerad för något nytt så kan det ta ett tag innan magen vänjer sig. Och ersättning kan dessutom göra småmagar tröga/lösa/pruppiga och så kan dom få magont av det, eller till och med ersättningen.

    Mina tvillingar stånkar och stönar och pruppar mest hela dygnet (får också bröstmjölk + ersättning). Men dom verkar inte ha ont av det, så då var det inget att bry sig om sa BVC.

    När det är dags att bajsa kan det dock bli skrik. Men jag tror det är av frustration, för det är inte fråga om förstoppning (däremot har ena väldigt slemmig bajs och den andra nästan rinner det ur). Och bajsa gör ena 4-5 ggr per dag och den andra 1-2 ggr per dag.

    Att din son fjäsäter hela nätterna tror jag inte alls är för att han är så hungrig. Om du själv har en godispåse till tvkvällen så äter du ju inte för att du är hungrig, utan för att det är gott å en liten mysfaktor :)


  • skogsvitter

    Vem säger att de ska äta bara 5 gånger per dygn? Det har jag aldrig hört, de allra flesta äter betydligt mer än så! Det är tvärtom rätt lite för en så liten bebis, vanligtvis äter de var 2-4 timme. Många äter oftare på dagen och mer sällan på natten när de blivit så här pass stora, men åtminstone ett mål per natt får man ändå räkna med att de behöver! Vanligast för ersättning är nog att man ger var tredje timme dagtid och vid behov om nätterna, dvs det kan vara allt från 0 gång om de inte vaknar, till flera gånger om de vaknar och vill ha flaska.

    Jag tycker du ska sluta titta på vad andra säger och skriver och lyssna på ditt barn istället.

  • Thirtyplus
    skogsvitter skrev 2013-10-15 09:36:16 följande:
    Vem säger att de ska äta bara 5 gånger per dygn? Det har jag aldrig hört, de allra flesta äter betydligt mer än så! Det är tvärtom rätt lite för en så liten bebis, vanligtvis äter de var 2-4 timme. Många äter oftare på dagen och mer sällan på natten när de blivit så här pass stora, men åtminstone ett mål per natt får man ändå räkna med att de behöver! Vanligast för ersättning är nog att man ger var tredje timme dagtid och vid behov om nätterna, dvs det kan vara allt från 0 gång om de inte vaknar, till flera gånger om de vaknar och vill ha flaska.

    Jag tycker du ska sluta titta på vad andra säger och skriver och lyssna på ditt barn istället.
    Det står på förpackningarna. Tror det är därifrån hon fått det.
  • Kittecat

    Tack för era svar :)

    Ja förstår att det självklart är väldigt olika hur mkt barn äter å behöver å likaså med min son!

    Men eftersom det står på förpackningarna rekommendationer av dygnsintag så va ja lite fundersam på hur man kan göra!

    Ja har ju ännu inte kört heltid med ersättning men tänkte börja from nästa vecka !

    Oftast är de kvar i flaskan när jag gett han ersättning, har hänt nångång att han sörplat i sig hela men då har han fått bröstet efter :)

    Ja lite stön å stånk när avföringen ska ut blir det ju allt , men håller koll på så han inte verkar bli förstoppad eller för trög :)

    För isåfall får jag ge han något mot de !

    Tack :)

  • hannis

    Oj oj. Min son är 7 månader och äter bara några skedar gröt på morgonen och ibland ca 1 dl mat till lunch. Resten ammas han. Ditt barn äter ju massor! :-O

  • Kittecat

    Massor vet ja inte om han äter ?! Han följer sin kurva å som sagt än sålänge har jag ju inte börjat helt med ersättning å därav min nyfikenhet på hur ofta å mkt andra ger sina i samma ålder ungefär ! Sen självklart äter ju alla olika från födseln å uppåt :) så de får visa sig hur mkt sonen kommer behöva äta när ersättningen kommer igång ordentligt :)

  • Lamcn

    Hej! Har precis också börja e ge min kille ersättning, nu endast ersättning men när jag också ammade så fick han amma och verka han inte nöjd så gjorde jag en flaska på 200 och sen fick han äta så mkt han ville, han sa ifrån när han va nöjd:) Nu äter han bara ersättning och med det sover han också bättre, han e väl mättare på ett annat vis:) men jag hade lite dåligt med mjölk också! Men han äter ungefär 200 var tredje fjärde timma och på kvällen kan det bli oftare med 1 timmars mellanrum då han äter upp sig för natten;) men vaknar han å vill ha så får han då med:) men som sagt tänk på att magen kan krångla! De gör den på min grabb..

  • Kittecat

    Hej ! Ja de ska jag absolut va uppmärksam på :) vi va idag på bvc å pratade bland annat om detta å min bm sa att man brukar räkna med ca 150ml per kilo totalt under en dag i vårat fall 150ml × 7 kg = ca 1050 ml / dag (antar att de utgår efter ålder oxå såklart) !

    Men hon sa oxå det att de varierar ju självklart mellan olika barn å ibland är ju dom mer /mindre hungriga å då får man ju anpassa därefter :)

    Och likaså hur ofta dom ska äta varierar ju oxå , precis som du nämner att ex på kvällarna är dom ofta hungrigare :)

    Han verkar ju mer nöjd av ersättning än av min mjölk då de oxå verkar krångla så de blir nog bra med ersättningen tror jag :)

  • Lamcn

    Ja men precis! Våran grabb äter mer än vad han ska enligt de där men han e nöjd så, så då får han käka därefter:) Ja men dåså då e du förberedd på magen iaf:)!här är det endast bifidus som funkar på grabben så han får det när han inte bajsa på länge å så några timmar senare så ere igång ;) men de där kommer du nog prova dig fram till om det blir aktuellt ;) skönt att han blir nöjd med ersättningen och att han tar emot den:)

  • Lillansmam

    Hej,

    Ser att detta är en gammal tråd men jag känner att jag ville rådfråga er lite.

    Jag helammade min första lilla tjej och hon gick upp enligt sin kurva och var rätt så nöjd trots att hon vägrade napp och använde mig som napp. Nu har min dotter fått en lillasyster som snart blir 4 månader, hon är också helt underbar????. Som sin syster vägrar hon napp och jag har helammat henne från födseln men då hon inte gick upp tillräckligt snabbt och då min mjölk knappt räckte till började vi med ersättning 2 ggr per dag sedan hon var 3 månader ca.

    Det går kalasbra och hon är duktig med flaska och har bara lite krångel med magen.. men hon är såååå hungrig!

    Jag har gett henne exakt enligt anvisningarna på förpackningen då jag var orolig att göra fel (dvs 150ml 3-4 månader)... men hon är inte mätt efter flaskan utan kan lätt ta två flaskor på raken ibland... jag är orolig att min mjölk helt enkelt inte mättar min lilla tjej och får därför ge mer ersättning är min plan.. men min fråga är:

    kan man övergöda sitt barn med ersättning? Ett barn kan ju aldrig ammas för mkt men då jag inte är van vid ersättning vet jag inte hur det fungerar....

    Tacksam för hjälp men snälla ni som har spydiga kommentarer behöver inte ens svara.. jag frågar för jag inte vet bättre.

  • Liten till
    Lillansmam skrev 2015-08-27 13:11:29 följande:

    Hej,

    Ser att detta är en gammal tråd men jag känner att jag ville rådfråga er lite.

    Jag helammade min första lilla tjej och hon gick upp enligt sin kurva och var rätt så nöjd trots att hon vägrade napp och använde mig som napp. Nu har min dotter fått en lillasyster som snart blir 4 månader, hon är också helt underbar????. Som sin syster vägrar hon napp och jag har helammat henne från födseln men då hon inte gick upp tillräckligt snabbt och då min mjölk knappt räckte till började vi med ersättning 2 ggr per dag sedan hon var 3 månader ca.

    Det går kalasbra och hon är duktig med flaska och har bara lite krångel med magen.. men hon är såååå hungrig!

    Jag har gett henne exakt enligt anvisningarna på förpackningen då jag var orolig att göra fel (dvs 150ml 3-4 månader)... men hon är inte mätt efter flaskan utan kan lätt ta två flaskor på raken ibland... jag är orolig att min mjölk helt enkelt inte mättar min lilla tjej och får därför ge mer ersättning är min plan.. men min fråga är:

    kan man övergöda sitt barn med ersättning? Ett barn kan ju aldrig ammas för mkt men då jag inte är van vid ersättning vet jag inte hur det fungerar....

    Tacksam för hjälp men snälla ni som har spydiga kommentarer behöver inte ens svara.. jag frågar för jag inte vet bättre.


    Jag tror inte du kan övergöda med ersättning, blir det för mycket så kräks dom!

    Min lilla är bara 6veckor, och äter endast ersättning nu sedan två veckor tillbaka. Hon äter 200 (ibland 20-30 till) ungefär 5-6ggr och en sväng med 100 på en dag ungefär. Så skit i vad förpackningen säger och ge vad hon vill ha!
  • FrauCasio

    Min lille vägrade ta bröstet så han fick redan ersättning av barnsjuksköterskorna på BB. Det enda som var viktigt var att inte ge ersättning tätt emellan utan låta det gå någon timme i alla fall och jo de ska äta hur mycket de vill, bebisarna styr det själv. Nu är han 5 månader och 1 vecka och äter ca 120-150 ml 5 ggr dag. Enligt förpackningen ska han äta typ 210 ml 7 ggr dag men det där är omöjligt för min lille. Han styr det själv som sagt.

    Snart börjar vi även med smakisarna, väntar två veckor till med gröten/maten tänkte vi.

Svar på tråden Ersättning till 4 månaders bebis , hur mkt & hur ofta ?