• Äldre 15 Oct 08:20
    7756 visningar
    29 svar
    29
    7756

    epidural, ryggmärgsbedövning-för&nackdelar av er som använt

    Jag är förstföderska och är verkligen i behov av era erfarenheter gällandes epidural ryggmärgsbedövning.
    Vad var bra? Var något dåligt?
    Bryr man sej om smärtan av nålen när man ligger där med värkar?

  • Svar på tråden epidural, ryggmärgsbedövning-för&nackdelar av er som använt
  • Äldre 15 Oct 08:32
    #1

    Jag tyckte det gjorde riktigt ont, fick lustgas samtidigt!
    Men klart värt det, skulle aldrig klarat ngn av förlossningarna annars..

  • Äldre 15 Oct 08:37
    #2
    zbaby skrev 2013-10-15 08:32:01 följande:

    Jag tyckte det gjorde riktigt ont, fick lustgas samtidigt!
    Men klart värt det, skulle aldrig klarat ngn av förlossningarna annars..


    Tar det bort den värsta smärtan eller blir man helt "förlamad" ?
  • Äldre 15 Oct 08:39
    #3

    Jag tyckte att det var obehagligt när dom satte den, men funkade kanon och kunde sova en stund efter. 

    Men jag fick domningar i ryggen efter förlossningen och satt i ca ett år.

    Men tyckte att obehaget när dom satte den var värst så mina två förlossningar efter så har jag varit utan och klarat mig på lustgas.

    Ta det som det kommer på förlossningen, det kanske går galant utan men känner du att jag fixar inte mer så testa att ta den, för visst försvann värken   

  • Äldre 15 Oct 08:41
    #4
    Kissekatten skrev 2013-10-15 08:37:59 följande:
    Tar det bort den värsta smärtan eller blir man helt "förlamad" ?
    Nej, vad jag har förstått så kan den sätta sig fel, men jag kunde röra benen som vanligt, men värkarna i magen "försvann". 
    Kände även sämre när jag krystade, eller när jag skulle krysta än med dom andra barnen.  
  • Äldre 15 Oct 08:44
    #5

    Tog inte epidural men kan därför svara på om man då fortfarande bryr sig om nålen. Ja, jag ville verkligen inte ha epidural ens då.

  • Äldre 15 Oct 08:50
    #6

    Det var det bästa jag gjort. Tog den i slutet och allt det onda försvann. Hade fortfarande känsel och kunde röra mig. Könde krystvärkarna men inte så starkt, visste dock när jag skulle krysta då trycket ökade och man såg på ctg kurvan.

    Gick jättebra allt, tog nog lite längre tid än vad det skulle, men krystade ut henne själv, sprack endast något litet sår här och där.

    Alla jag könner har haft jätteont i bäckenet , blygdbenet och underlivet vid utdrivning, jag könde knappt något av det dem beskriver. Det enda jag kände var när såren sprack upp.

    Ont att lägga bedövningen? Inte ett dugg! Fick bedövning innan de satte nålen. Hade nog tur som fick en bra narkosläkare. Som sagt - det kändes inte alls - och då är jag den som har riktig fobi mot nålar annars och gråter vid blodprov.

    Kommer absolut ta den nästa gång eftersom jag har så bra erfarenhet av den. Hoppas på samma tur då och att det går lika bra.

  • Äldre 15 Oct 08:52
    #7

    Lite av varje: Tyckte inte heller att man kände sticket från stora nålen utan endast bedövningen, men själva trycket var fruktansvärt, som någon försökte mosa in en spik i ryggen!

  • Äldre 15 Oct 08:54
    #8

    Trodde heller inte att ja skulle bry mig om själva nålsticket mitt i dom hemska värkarna,men tro mig när ja säger att för mig gjorde de så förbaskat ont så dom kanske satte den fel, den hjälpte iallafall inte heller trots påfyllning två gånger.. Nästa gång kör jag utan helt klart!

  • Äldre 15 Oct 08:57
    #9

    Ryggbedövning.

  • Äldre 15 Oct 09:02
    #10

    Kände knappt sticket. De la den för sent så jag var redan 8 cm öppen, fick vila 10 min sen började krystvärkarna och den hjälpte inte mot dem.

Svar på tråden epidural, ryggmärgsbedövning-för&nackdelar av er som använt