• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 15 Oct 18:15
    12034 visningar
    54 svar
    54
    12034

    Är det ett tecken på respektlöshet om man blir tilltalad vid namn när någon skriver/pratar med en???

    Hejsan!

    Jag har upptäckt att jag ofta blir lite illa till mods när jag gång efter gång när jag lär känna nya människor märker att de efter ett tag börjar tilltala mig vid namn när de svarar på en fråga eller bara vill mig något.

    Jag är en öppen människa, för öppen många gånger som till stor del bygger på rädslor skapade i en annan tid då jag behövde vara rädd i de miljöer där jag etablerade relationer med människor. Kort sagt är att mitt omedvetna är tidlöst och påverkar mig i nuet - ngt jag får mkt bra hjälp med. Men jag blir fortfarande rädd i många situationer och hur många redskap jag än har, så blir jag alltid lite rädd... Speciellt om jag via jobb eller skola måste umgås långa intervaller i taget varje dag och måste hitta lösningar osv i grupper.

    Jag upplevs nog pga detta som väldigt stressad och orolig. Jag undrar om detta i kombination med att jag nog tar på mig alldeles för mkt som kanske inte är mina problem samt är väldigt öppen, som gör att folk "namnar" mig i framför allt skrift efter ett tag????

    Jag upplever att folk inte "namnar" personer de har stark respekt för i samma grad som dem de inte respekterar lika mkt. Hur gör ni??? Jag upplever inte att någon tycker illa om mig alls - men kanske att de tycker jag pratar för mkt när jag blir rädd och "stör sig på" när jag säger för mkt osv.

    Jag kan inte hjälpa att känna det som att folk har tappat lite respekt för mig när de kallar mig vid namn. Har jag helt fel eller vad är det som händer???

  • Svar på tråden Är det ett tecken på respektlöshet om man blir tilltalad vid namn när någon skriver/pratar med en???
  • Äldre 15 Oct 18:56
    #31
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 18:54:00 följande:


    Nja det tror jag inte... Framför allt inte i skrift. Jag får "lilla gumman-känslan" av det.

    det är syftet. fråga inte mer i sms. ta det sen.
    Sluta tjafsa din dumma fan.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:00
    #32
    puss skrev 2013-10-15 18:56:18 följande:
    det är syftet. fråga inte mer i sms. ta det sen.



    Om det är "lilla gumman"-grejen...är det inte respektlöshet det handlar om då???
  • Äldre 15 Oct 19:00
    #33
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 18:47:48 följande:


    Vi har alla lärt känna varann samtidigt... Skolmiljö. ????
    Jag såg inte i din Ts att du går i skolan. Jag läste väl lite slarvigt.
    Och flera frågetecken på rad får det att se ut som att du tycker jag är trögfattad. Det räcker med ett.
    Fler än ett utropstecken tolkas som skrik. Kan vara bra att veta.
    Ursäkta att jag kommer med positiva svar på dina osäkerheter.

    Varför kan inte särbehandlingen stå för något bra? Du LETAR ju jättehårt efter att dom ska mena något illa.
    Du får väl be dom sluta eller ifrågasätta dom personligen, eftersom det vi skriver här ändå bara avfärdas. 

    Det kan ju vara så att det märks på dig att du är orolig/stressad/mår dåligt i vissa avseenden och dom försöker stötta dig.

    Eller så kör du på negativt tänkande och mår dåligt istället för att fråga dina skolkamrater vad dom menar. 

     
  • Äldre 15 Oct 19:06
    #34
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 19:00:13 följande:


    Om det är "lilla gumman"-grejen...är det inte respektlöshet det handlar om då???
    Frågan är ju hur bra du är på att tolka text från människor du inte känner jättebra. Du kanske övertolkar allting bara?  Jag har en vän som har svårt för det, så jag får alltid vara jättetydlig med glada gubbar för att det inte ska se nonchalant eller tråkigt ut i mina svar. 
    Eftersom man inte hör tonfall så blir det lätt missuppfattningar när man skickar meddelanden, då många inte använder smileys för att förtydliga eller andra förhållningssätt. 

    Om du jämför detta:
    "Berit, ska du med på fest på lördag? :)"
    - "Ja."

    med detta:

    "Berit,ska du med på fest på lördag? :)
    -"Ja :D"

    Så låter ju det andra svaret mycket positivare, och det första ser inte roligt ut alls :)

    Säger dom nedlåtande i rösten på lektionen oxå "men lilla Lisa, kan du snälla räcka mig ett papper lilla du" eller är det bara ditt eget huvud som spökar för dig?  
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:11
    #35
    roffe skrev 2013-10-15 19:00:14 följande:
    Jag såg inte i din Ts att du går i skolan. Jag läste väl lite slarvigt.

    Och flera frågetecken på rad får det att se ut som att du tycker jag är trögfattad. Det räcker med ett.

    Fler än ett utropstecken tolkas som skrik. Kan vara bra att veta.

    Ursäkta att jag kommer med positiva svar på dina osäkerheter.

    Varför kan inte särbehandlingen stå för något bra? Du LETAR ju jättehårt efter att dom ska mena något illa.

    Du får väl be dom sluta eller ifrågasätta dom personligen, eftersom det vi skriver här ändå bara avfärdas. 

    Det kan ju vara så att det märks på dig att du är orolig/stressad/mår dåligt i vissa avseenden och dom försöker stötta dig.

    Eller så kör du på negativt tänkande och mår dåligt istället för att fråga dina skolkamrater vad dom menar. 

     



    Frågetecknen såg jag för sent. Vet inte varför de hamnade där. Förmodligen ngt jag kopierat in och glömt ta bort.

    Mina "negativa" svar beror på rädsla och oförmåga att lugna mig själv. Eftersom de bygger på erfarenheter som en gång i tiden var befogade och som etsats in i mitt omedvetna så kan jag bara göra ngt åt det om jag medvetandegör det. Men IOM att det handlar om många processer som är omedvetna, så är det inte så lätt att bara "välja" att lyssna på den positiva sina av steken. Men du har en poäng.

    Är själv ett stort fan av "pain body" av eckhart tolle(som går att enkelt hitta via Google om man är intresserad), vilken visar vilken makt man har TROTS detta, men det gäller att man har tillgång till en hel del redskap och se dem i tid för att det ska funka i praktiken.

    Ingen mening att verka otacksam eller ohövlig alltså.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:14
    #36
    roffe skrev 2013-10-15 19:06:48 följande:
    Frågan är ju hur bra du är på att tolka text från människor du inte känner jättebra. Du kanske övertolkar allting bara?  Jag har en vän som har svårt för det, så jag får alltid vara jättetydlig med glada gubbar för att det inte ska se nonchalant eller tråkigt ut i mina svar. 

    Eftersom man inte hör tonfall så blir det lätt missuppfattningar när man skickar meddelanden, då många inte använder smileys för att förtydliga eller andra förhållningssätt. 

    Om du jämför detta:

    "Berit, ska du med på fest på lördag? :)"

    - "Ja."

    med detta:

    "Berit,ska du med på fest på lördag? :)

    -"Ja :D"

    Så låter ju det andra svaret mycket positivare, och det första ser inte roligt ut alls :)

    Säger dom nedlåtande i rösten på lektionen oxå "men lilla Lisa, kan du snälla räcka mig ett papper lilla du" eller är det bara ditt eget huvud som spökar för dig?  



    Du har helt rätt. När man "tolkar" ngt negativt så gör man ofta det genom sin kognitiva karta. Ofta är det baserat på rädslor och dessa gör att man får ett behov av att analysera. Och analyserar man utifrån en karta som inte stämmer i nuet så kan det bli väldigt fel. ??
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:15
    #37

    Nu kom det med en massa frågetecken igen. Har ingen aning om varför de kommer med. Har INTE skrivit dem!

  • Äldre 15 Oct 19:18
    #38
    Anonym (Orolig) skrev 2013-10-15 19:15:30 följande:
    Nu kom det med en massa frågetecken igen. Har ingen aning om varför de kommer med. Har INTE skrivit dem!
    Jag tror du trycker för länge bara :) Eller så börjar ditt tangentbord att gå sönder eller kanske är det en smula som hittat in där som busar lite :)

    Ja det är verkligen skitsvårt att välja bort negativa tankar när man väl hamnar där och suttit i den spiralen i flera år, man måste aktivt tänka "hitta det positiva!" hela tiden, och det är skitjobbigt emellanåt =)
  • rosypo­sy
    Äldre 15 Oct 19:20
    #39

    Jag kan faktiskt förstå vad du menar TS. Jag har själv en kollega som gärna "namnar" folk, antagligen menar han att vara artig eller nåt men det känns på något otroligt konstigt sätt nedlåtande/drygt när han hälsar "god morgon rosyposy" och säger "trevlig kväll rosyposy" när man går hem. Jag tror att det har med tonen att göra, han låter som en lärare eller typ äldre släkting, skitirriterande. Det hade låtit trevligare om han skippade att säga namnet och bara hälsade.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 19:22
    #40
    roffe skrev 2013-10-15 19:18:40 följande:
    Jag tror du trycker för länge bara :) Eller så börjar ditt tangentbord att gå sönder eller kanske är det en smula som hittat in där som busar lite :)

    Ja det är verkligen skitsvårt att välja bort negativa tankar när man väl hamnar där och suttit i den spiralen i flera år, man måste aktivt tänka "hitta det positiva!" hela tiden, och det är skitjobbigt emellanåt =)



    Ja och det gäller nog att man har rätt redskap för annars upprepar man ju bara det man redan testat... Om och om igen ????
Svar på tråden Är det ett tecken på respektlöshet om man blir tilltalad vid namn när någon skriver/pratar med en???