• lovely89

    Vilken hund, större ras som inte hårar överdrivet ??

    Vi har bestämt oss för att skaffa hund till våren.

    Har varit inne mest på leonberger, golden retriever eller schäfer då jag är uppvuxen med schäfer och sen har jag många bekanta med just golden.

    Men de hårar ju så förbaskat mycket.. Min hund får håra men inte så där överdrivet mycket kanske..
    Jag vill inte ha en liten hund, utan mellan stor helst stor hund.
    Vill inte ha raserna som lagotto, pitbull, cockerspaniel, pudel, amstaff, boxer, eller schnauzrar finns säkert flera.

    En hund som gärna har långt hår eller lite halvlångt hår, ska vara lättskött, hår som är lätt att få bort när man damsuger på möblerna eller när man rollar kläder, jag älskar att ha på mig svarta byxor och det har ju en tendens att synas allt på dom.. 

    Jag har haft en chihuahua, dog för 2 år sedan, en hund som jag köpte när jag var 16 år. Har själv aldrig haft en stor hund men som sagt har stor erfarenhet av dem då då min mormor bara haft schäfer under hela min uppväxt plus att vi tog över en schäfer i 3 år när jag var yngre.. 

    Jag kommer använda hunden till lydnad, sällskap och agility för skojs skull ev, om det är en stark hund som kan dra mina barn i släde, pulka liknande på vintern eller kärra på sommaren för träning... 
    Hunden kommer inte behöva vara själv, men kommer ändå tränas till att vara själv korta stunder då man ska handla och så. En hund som är barnkär/folkkär.

    Så tips och info mottages :)  

  • Svar på tråden Vilken hund, större ras som inte hårar överdrivet ??
  • slamkrypare

    En wheaten terrier kanske?
    Min svärfar har en sån och påstår att den inte hårar alls. En pigg och aktiv ras som ändå inte är så "vass" trots att den tillhör terriersläktet utan ganska lyhörd och samarbetsvillig.

  • lovely89
    taquine skrev 2013-10-16 13:18:59 följande:
    Rhodesian ridgeback , underbara hundar på alla sätt och hårar inte nämnvärt. kolla upp srrs.org. Lycka till

     


     
  • Apopan

    Själv har jag en stor ras som inte fäller, eller någon tuss kan en räkna med om en inte borstar ordentligt. Bouvier des flandres heter den. Går utmärkt att dra med då den avlats som draghund likt Berner sennen. Det är en brukshund, vilket skall has i åtanke, men är inte särskilt aktivitetskrävande om en jämför med andra bruksraser, även fast den älskar att arbeta om arbete erbjuds. Min drar lillgrabben i pulka och cykelvagn med nöje utan vidare träning. Han älskade det från första stund. Rasen är även mer än duglig på agility då den är grym på att hoppa, sedan är den ju såklart för stor för att vara lika smidig som t.ex en bordet collie på andra moment, men riva ett hopphinder gör den inte i första taget ;)
    Rasen kan vara lite knepig att träna med, det är ingen labrador eller schäfer precis, men är långt ifrån omöjlig och är inte särskilt skarp, vilket iaf jag tycker är trevligt.
    Men sedan så skall ju pälsen klippas/rakas. Om en inte skall ställa ut så är det dock bara att köpa en bra trimmer och hålla pälsen kort. Då behövs det knappt borstas ens.

    Andra stora raser som inte fäller/fäller måttligt är Briard, storpudel, riesen (kanske lite mycket brukshund dock) curly coated retriever och old english sheepdog. Kan även rekommendera schappendoes. Kan även hålla med om att eurasier kan vara ett alternativ. Också lite knepig när det kommer till lydnad, men allt handlar ju om rätt motivation ;)

  • PinkSugar

    Labrador?
    Är uppväxt med sådana och vi har aldrig haft problem med att håret fastnar på kläderna. Inte ens när vi kröp ner i hans säng  

  • lovely89
    PinkSugar skrev 2013-10-16 17:39:19 följande:
    Labrador?
    Är uppväxt med sådana och vi har aldrig haft problem med att håret fastnar på kläderna. Inte ens när vi kröp ner i hans säng  
    Har några bekanta som har labrador men de hårar ruskigt mycket de med, har även läst en del om den då det också var ett val och att den kan håra en massa.. 
  • Dexter dot com

    Har du kollat på korthårig collie?
    Jag upplever att raser med lite längre päls och underull har päls som lägger sig i tussar på golvet och är lätta att få bort från möbler, kläder mm medan korthåriga raser tex boxer, bullmastiff, dobberman har päls som fastnar och är ett helsike att få bort.

  • Anna 463

    Irländsk setter! Gladlynt och pigg hund som gillar att leka och vara med. Hårar väldigt sparsamt, det blir oftast lite bollar i hörnen. De har i stort sett ingen underull, så inga mängder som rasar av höst och vår. Borstas nån gång i veckan, trimma tassar och öron är allt som behövs till vardags. Behöver sysselsättning, men det lät som du tänkte aktivera hunden en del. Själv tränar vi rallylydnad och spår för aktivering och hjärngympa.

  • daxförnästa

    Bearded collie! Det är en vallhund som det inte är någon jakt i! Alltså är de som nallebjörnar. de hårar inget trots att de har lång fin päls. De krävs borstning för att hålla undan tovor men det brukar vänja sig o tycka om det. sjukt spralliga o unga i sinnet nästan hela livet. Kloka, lugna o harmoniska inomhus om de får motionen de behöver. Gosar gärna, verkar tro att de är knähundar. Inget äckligt hunddreglande. Lättlärda o gillar att jobba!

  • IsabelleLi

    Vi har en Leonberger och visst hårar hon periodvis mycket, men jag upplever inte att det fastnar så mycket i tyg och inte går att dammsuga bort, utan snarare att det bildar tussar som är lätta att dammsuga bort. Precis som kudden12 påpekar så är ju alla hundar individer, men vår Leonberger är en väldigt glad och vänlig hund. Superbra med lite större barn, men kanske inte lika bra med mindre barn eftersom hon inte fattar hur stor hon är och därför kan bli lite bufflig

  • lovely89

    Men OM man inte tänker på håret, utan jag vill ha en stor hund gärna med mycket hår, vilken skulle ni rekommendera då ??? 

    Alla som ex. har golden de har ju aldrig hår på sig, och deras hem brukar inte vara alls håriga..

    Har de lyckats få tag på lyxhundar som inte hårar eller :P  

  • Apopan
    lovely89 skrev 2013-10-21 20:19:49 följande:
    Men OM man inte tänker på håret, utan jag vill ha en stor hund gärna med mycket hår, vilken skulle ni rekommendera då ??? 

    Alla som ex. har golden de har ju aldrig hår på sig, och deras hem brukar inte vara alls håriga..

    Har de lyckats få tag på lyxhundar som inte hårar eller :P  
    Berner Sennen, New Foundland, Leonberger, St. Bernard.... Dock så så är inte hälsan den bästa hos de här raserna. Har för mig att det ligger bättre till hos den lite ovanligare rasen Landseer, som en gång i tiden var en blandning mellan New Foundland och Pyreneer (pyreneer är ju också en stor trevlig ras, men är lite väl knepig kanske).... Dock går ju agility bort med alla dessa, drag passar dock ypperligt. Är du sugen på en berner sennen så finns ju sennendraget t.ex. 

    Om du verkligen vill satsa lite på lydnad, agility och drag så tror jag ändå på de tips du fick av mig, alternativt någon retriever eller spaniel. Men jag har inte så stor koll på de rasgrupperna :P
Svar på tråden Vilken hund, större ras som inte hårar överdrivet ??