• Anonym (Väg)

    Väg till tomtgräns.

    Om man köper ett hus som inte har någon egen parkering eller bilväg fram till tomtgränsen kan man då komma och kräva att grannarna som äger marken runt omkring fixar bilväg fram till tomtgränsen?

    vad säger lagen om det? 

  • Svar på tråden Väg till tomtgräns.
  • Anonym (insatt)

    Man har inte rätt att anlägga väg på annans mark. För det krävs servitut. Kolla hur det är med den saken!

  • Anonym (Väg)

    Men kan grannen (jag) neka servitut?

  • riboflavin
    Anonym (Väg) skrev 2013-10-16 18:25:27 följande:
    Men kan grannen (jag) neka servitut?
    Du kan absolut neka till ett avtalsservitut, men lite beroende på omständigheterna så kan ett officialsservitut tvingas fram genom myndighetsbeslut. Jag är ingen expert men jag har svårt att se hur du skulle kunna tvingas stå för någon form av kostnad, även om det skulle fastslås att du är skyldig att upplåta mark för servitutsväg.

    Finns ingen väg alls idag? Har det tidigare funnits uppfartsväg till fastigheten?
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin

    Om jag förstått saken rätt kan du tvingas upplåta mark för en tillfartsväg om denna är av betydelse för nyttjandet av fastigheten, men som jag misstänkte så verkar det inte som om du kan avkrävas att anlägga eller underhålla sagda väg.

     "Formkrav vid officialservitut

    För att ett servitut skall få bildas genom fastighetsreglering, måste servitutet vara av väsentlig betydelse för fastigheten. Det betyder att servitut inte får skapas hur som helst och inte endast för tillfälliga ändamål eller för fastighetsägarens privata intressen. Utgångspunkten vid officialservitut är att den tjänande fastighetens ägare inte är skyldig att underhålla väg eller byggnad som avses med servitutet. Sådan skyldighet kan däremot avtalas specifikt mellan den tjänande fastighetens ägare och den härskande fastighetens ägare"

    Hämtat från: http://www.lag24.se/a/avtals--och-officialservitut

    Din granne kan alltså ansöka om att få till ett officialsservitut för en tillfartsväg på din mark. Om det i dagsläget helt saknas annan tillfartsmöjlighet är risken nog relativt stor att du tvingar upplåta mark. Men du ska varken behöva anlägga eller stå för underhåll. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Väg)

    I dagsläget går det inte att åka bil ända fram till tomtgräns. Dom parkerar just nu på mina mark, inget som är uppgjort. Jag har föreslagit att dom ska köpa till en bit mark av mig för att kunna göra parkering som dom kan åka in från vägen som finns i dagsläget. Men det är dom inte intresserade av utan dom vill kunna parkera på tomten dom redan har köpt, men då måste dom ju bygga väg på min mark....

  • riboflavin
    Anonym (Väg) skrev 2013-10-16 19:08:52 följande:
    I dagsläget går det inte att åka bil ända fram till tomtgräns. Dom parkerar just nu på mina mark, inget som är uppgjort. Jag har föreslagit att dom ska köpa till en bit mark av mig för att kunna göra parkering som dom kan åka in från vägen som finns i dagsläget. Men det är dom inte intresserade av utan dom vill kunna parkera på tomten dom redan har köpt, men då måste dom ju bygga väg på min mark....
    Aha, ja de har som sagt laglig rätt att ansöka om att få ett officialsservitut, finns ingen väg alls idag så får de troligen det godkänt. De vet nog också om det och därför finns ingen anledning för dem att köpa marken.
    I din sits hade jag försökt få till ett avtalsservitut er emellan (där givetvis de betalar alla kostnader, även en jurist som ser till att avtalet bli bra gjort samt står för underhåll och du har nyttjanderätt), för grannsämjans skull. Men du ska inte behöva betala ett öre.

    Risken är annars att du tilldöms att upplåta din mark, får sura grannar och inte får tillträde till den nya vägen som kan vara en tillgång för din fastighet eventuellt. 

    Ring dock lantmäteriet och be att få prata med någon som verkligen kan det här, jag är som sagt ingen expert. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Väg till tomtgräns.