• LindaLoue

    vaccinera sig ja eller nej??!!

    Är i vecka 49+0 . Ringt både min mvc, vårdcentral, förlossning samt Läkemedelsverket och rådfrågat vad de tycker om att vaccinera sig så nära inpå bf! Får inget riktigt svar från någon! Bestäm själv, ta ställning du, är nog onödigt sa bm. Men jag tänker det är väl bra jag är emun och inte kan smitta min like bebis sen ! Men är rädd de hittar något negativt med vaccinet sen som visar att oj alla gravida år 2013 som vaccinerade sig fick dessa besvär och deras barn fick detta. Sen är jag orolig bli dålig av vaccinet så nära inpå bf, men samtidigt första barnet kanske går över!!

    Min fråga är vad tycker ni som läser detta?? Jag vet inte ut eller in

  • Svar på tråden vaccinera sig ja eller nej??!!
  • LindaLoue

    Saken är den att jag är så nära bf så står i valet och kvalet om jag får biverkningar av den och bf sätter igång kan det bli tufft. Sen är jag rädd det skulle kunna vissa sig efteråt att det ändå inte var så bra att ta det . Men samtidigt är det ju jätte bra om det är bra och om jag blir emun samt att det görs till moderkakan och bebis kan bilda Emunitet okså . Men får inga vettiga svar , bara ligger och spekulerar i för och nackdelar

  • Selfish Geene

    Ja då är det ju inte någon direkt poäng att vänta tills efter barnet är fött.

    Att få vaccinet är mindre farligt än att bli smittad av influensan, du kan ju minimera risken att smittas genom att isolera dig

  • Selfish Geene

    Jag vaccinerade mig när jag var gravid (mot influensan) jag litar på att sjukvården har gjort en noggrann kostnad/vinst-beräkning innan gravida rekommenderas injektioner av något slag

  • LindaLoue

    Okey så du är för det då! Har varit svårt att ta beslut när ens barnmorska sagt det är onödigt och vårdcentral inte velat råda . Min killes mor som jobbar på sjukhus avråder för hon är orolig jag ska få biverkningar lagom till förlossning Min mor är på att jag borde ta . Blir liksom väldigt snurrigt i huvudet. Sen vet jag om när svininfulensan gick förut . Dö vaccinerade sig ju folk, men det vaccinet var ju inge bra. Är enbart orolig för min bebis i alla synvinklar men lutar nog åt att gå och vaccinera mig . Hur ska jag kunna ta hand om henne om jag skulle bli sjuk..

  • SelmaO

    Hej LindaLoue

    Ditt barn kanske har fötts redan men tänkte berätta att jag vaccinerade mig mot influensan för en vecka sedan. Då var jag i 38e veckan.

    Jag hittade Socialstyrelsens råd till barnmorskor - din bm hade tydligen inte fått den ännu när du frågade - titta på http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/vaccinationmotinfluensa och på http://www.socialstyrelsen.se/smittskydd/sjukdomar/influensa/gravidakvinnor

    De säger att influensavaccinet är beprövat (alltså längre än bara några veckor som Pandemrix var) och att det är extra riskfyllt för gravida att få svinet.

    Själv var jag lite öm i armen samma dag som jag fick vaccinet, men det försvann. Jag fick ingen feber eller något sådant. Som sagt, en vecka sedan så risken för feber är nog redan över. 

    Take care!
    Selma 

Svar på tråden vaccinera sig ja eller nej??!!