Långresa (pappan jobb) 2-3 månader, kan skolan neka?
Tycker det låter märkligt att det skulle vara så mycket problem för 8 och 9- åringar att vara borta från skolan ett par månader. Vi bor i ett annat nordisk land med ett skolsystem som är väldigt likt sveriges. Jag har funderat på att göra 3 månaders praktik i Sverige nästa år och ta barnen med. Äldsta barnet kommer då att vara 9 år. Pratade om detta med hans lärare i höstas och hon var bara possitiv till det hela. Oavsett om han skulle gå i skola i Sverige eller inte var hon inte orolig över att han skulle komma efter, så länge han läste och hade sin mattebok med sig. Hon såg bara fördelar med det hela. I läroplanen kommer det tydligt fram vad målen med årskursen är om det var något jag speciellt ville undervisa honom själv i.
Givetvis hade jag tänkt att han skulle gå i skola i Sverige den tiden vi är där och hoppas på att han kan få gå i samma klass som sin kusin då han skulle behöve tryggheten av någon han känner bra. Men då han har autistiska drag och behöver några månader för anpassning, så räknar jag inte med att han lär sig så mycket utan det är mer för det sociala. Nu har min son förvisso inga som helst problem med inlärning och ligger före i det mesta, utan det är det är andra saker han har problem med. Skulle han redan vara efter i skolarbetet och ha problem med läsning och matte skulle jag kanske sett annorlunda på saken. Men som sagt ett normalbegåvat barn utan inlärningsproblem tror jag bara vinner på att vara utomlands ett par månader.
Att bo på Grönland i 2-3 månader ser jag som en mycket mer värdefull erfarenhet än det lilla de ändå skulle lärt sig i skolan under den tiden. Så länge de tränar läsning och matte så kan det inte vara så mycket de kommer efter i.