• Äldre 17 Oct 22:06
    16279 visningar
    15 svar
    15
    16279

    Statistik om otrohet

    Det skrivs mycket här om otrohet och en del tror att det är män bedrar oftare än kvinnor, att man lättare bedrar om man gjort det förr och att det oftast finns bakomliggande orsaker.  Här finns en ganska så gedigen statistisk undersökning om såväl manlig som kvinnlig otrohet. Dock är kanske inte analysen speciellt djup..Att dra raka slutsatser av "enkla" frågor är inte alltid rätt


    ”Över hälften av alla svenskar är otrogna. Kvinnor lika ofta som män. Vanligast är det i storstadsområden som Stockholm där man skyller på tillfällig attraktion”


    http://wwwb.aftonbladet.se/nyheter/0507/04/otrohet.pdf

  • Svar på tråden Statistik om otrohet
  • Äldre 17 Oct 23:11
    #1

    Det är en nätenkät.... på Aftonhoran. Inte fan ger det nåt verkligt underlag för slutsatser.

    Enbart vem som gjort enkäten och på vilket sätt ger omedelbart en snedrektytering av deltagare.

    Den enda slutsatsen är att bland dom som är intresserade av att gräva ner sig i resonemang och skvaller om otrohet är kvinnorna mer benägna att vara otrogna än männen med motsvarande intresse av otrohetsskvaller.

  • Äldre 18 Oct 08:36
    #2

    Mer statistik - som ej baseras på Aftonbladets webbenkät, 

    http://www.femalefirst.co.uk/relationships/women-become-the-bigger-cheats-294937.html

    Four in ten women were found to have had a fling with another love interest whilst being in a relationship, compared to only 12 per cent of men.

    Read more: http://www.femalefirst.co.uk/relationships/women-become-the-bigger-cheats-294937.html#ixzz2i3KgFr8Q 

    Kvinnorna tenderar att ha längre affärer och djupare. Har för mig att Aftonbladets statistik visade samma förhållande mellan siffrorna.  

  • Äldre 18 Oct 08:38
    #3

    Hittar dock inte källan till denna artikel.....skall se om jag kan hitta någon källa med grundmurat rykte

  • Äldre 14 May 15:43
    #4

    Intressant bidrag med statistik om otrohet

    Everything You Always Wanted to Know About Infidelity But Were Afraid to Ask http://www.hookingupsmart.com/2013/07/24/relationshipstrategies/the-definitive-survey-of-infidelity-in-marriage-and-relationships/

  • Anonym (nina)
    Äldre 28 Oct 15:58
    #5

    Hmm intressant varannan svensk. Faktiskt oxå varit otrogen 1 gång. Finns ett bra test man kan göra om man inte har en bra relation www.lovetestnow.com

  • Anonym (Dr. Love)
    Äldre 28 Oct 16:14
    #6

    Bevisar det jag hela tiden trott, kvinnor är inte ett dugg bättre än män på den fronten, snarare tvärtom!

    Många kvinnor ser också känslomässig otrohet som värre...och ser man till den (att man har sex fler ggr och med djupare känslor, med redan kända personer) är skillnaden ännu större.

    Nu vet vi....

  • Anonym (Man)
    Äldre 29 Oct 16:58
    #7

    Om statistik och enkäter tyder på att kvinnor och män är otrogna i ungefär samma utsträckning så är jag rätt så övertygad att i verkligheten så är kvinnor oftare är otrogna än män.
    Att statistik och undersökningar missar detta beror på att kvinnor och män definierar sin egen otrohet på olika sätt.
    Jag menar att kvinnor i högre utsträckning oftare svarar "Nej" på frågan om de varit otrogna, även i de fall som andra nog skulle ha sagt om henne att "Ja, hon har varit otrogen".
    Därför blir enkäter och statistiken missvisande.

    Varför?
    Jag tycker att det är ett intressant fenomen och jag har intresserat mig för detta i ca 25 år och därmed har jag med tiden samlat på mig massor av information i ämnet.
    (Och nu generaliserar jag en del, men jag är lika fullt helt övertygad att det stämmer, åtminstone generellt...).
    Enligt (de flesta) kvinnor så är (nästan) alltid otrohet mannens fel,
    detta oavsett om det är kvinnan eller mannen som har varit otrogen.
    Många kvinnor verkar resonera: "-Det var hans fel att jag var otrogen, därför är jag inte ansvarig för min otrohet, och därför har det i princip inte hänt. Jag har egentligen inte varit otrogen."
    Därför menar jag att man inte får korrekta svar och korrekt underlag i enkäter och i statistik.
    Att kvinnor generellt anser att all otrohet oftast är männens fel stöds på väldigt många sätt. Det närmaste exemplet är alla trådar här på FL. Jag har några gånger roat mig med att räkna, på olika sätt och med olika infallsvinklar, och det har alltid slutat med att i omkring 75 - 90% av fallen så anser kvinnor att otroheten är mannens fel, oavsett om det är kvinnan eller mannen som varit otrogen.
    Räkna själva så får ni se!

    Detta går att resonera om och att förklara på väldigt många sätt.
    Det beror inte på att kvinnor är illasinnade eller att de är mer förljugna eller "hemskare" än män.
    Om jag förenklar lite så har jag kommit fram till att det beror på att kvinnor är så extremt självkritiska, även i viss mån för att de är mera kritiska till varandra, kvinnor emellan. Detta föder ett, oftast omedvetet, behov av att skydda sig och därmed följer förnekelse.
    Detta är väl känt och inget dramatiskt utan snarare naturligt eftersom förnekelse är bästa skyddet.
    För att inte döma sig själv så förnekar man otroheten. Om man inför sig själv erkänner otroheten så förnekar man sitt eget ansvar (det var hans fel...).

    Män är mindre självkritiska, mindre kritiska till varandra män emellan, och vågar erkänna sin otrohet. (Kanske mindre klokt..?).
    Kvinnor är mer självkritiska, dömer ofta sig själva väldigt hårt, mer kritiska till varandra kvinnor emellan, skyddar sig (helt naturligt!) genom förnekelse inför sig själv och förnekelse inför andra. Man förnekar och förtränger så att det har egentligen aldrig hänt. Men om det har hänt så var det inte mitt fel...

    Detta är inget dramatiskt eller konstigt, det är en naturlig och klok mänsklig reaktion!
    Det finns ingen anledning att kritisera kvinnor för detta fenomen.
    Men självklart är det nyttigt att känna till detta fenomen och jag tror alltså att det även påverkar statistik och svar på enkäter...

    Ok, med detta sagt;
    fritt för reaktioner (och påhopp..?)
    Tomte

  • Anonym (Dr. Love)
    Äldre 29 Oct 23:17
    #8

    Jag är inte helt överens om alla resonemang men däremot om slutsatsen. Jag är också övertygad om att kvinnor är otrogna i högre utsträckning och att de oftare svarar nej på en rak fråga om de varit otrogna.

    Det finns flera förmildrande variabler (enligt dem själva) som gör att många inte anser att det egentligen var otrohet.

    Nu menar jag också rent generellt, finns givetvis många, majoriteten, som inte gör så.

  • Anonym (Hanna­h)
    Äldre 15 Dec 19:28
    #9
    Hej! Jag går samhällsvetenskapliga programmet, sista året på gymnasiet, och håller just nu på att undersöka ifall otrohet är könsneutralt till mitt gymnasiearbete. Jag undrar om någon vänlig själ därute kan ta sig tid till att svara på min enkät.
    Det är endast några få frågor och det går supersnabbt.
    Tack på förhand! Kramar till er som svarar. Här är länken till enkäten:
  • Äldre 15 Dec 19:47
    #10
    Anonym (Hannah) skrev 2014-12-15 19:28:15 följande:
    Hej! Jag går samhällsvetenskapliga programmet, sista året på gymnasiet, och håller just nu på att undersöka ifall otrohet är könsneutralt till mitt gymnasiearbete. Jag undrar om någon vänlig själ därute kan ta sig tid till att svara på min enkät.
    Det är endast några få frågor och det går supersnabbt.
    Tack på förhand! Kramar till er som svarar. Här är länken till enkäten:
    Otrohet är väl alltid könsneutralt, handlingen som sådan alltså?

    Orsaker till otrohet kan kanske däremot vara könsbundna, vad vet jag. Dessutom kan andelen (kopplat till kön) som är eller har varit otrogna också variera, dels över tid och defintivt mellan olika kulturer och samhällen.

    På vilket sätt skulle handlingen otrohet vara vare sig könsbunden eller neutral menar du?
  • Anonym (fvgfg­)
    Äldre 15 Dec 20:03
    #11
    Låter som att det är något positivt. "Nu är kvinnor mer otrogna". Sist läst jag "Nu har kvinnor fler sexpartners". 
  • Anonym (Man)
    Äldre 16 Dec 12:22
    #12
    Anonym (fvgfg) skrev 2014-12-15 20:03:41 följande:
    Låter som att det är något positivt. "Nu är kvinnor mer otrogna". Sist läst jag "Nu har kvinnor fler sexpartners". 
    Och du menar vad?
  • Anonym (fvgfg­)
    Äldre 16 Dec 13:08
    #13
    Anonym (Man) skrev 2014-12-16 12:22:59 följande:
    Och du menar vad?
    Att det framställs som positivt. 
  • Anonym (Man)
    Äldre 16 Dec 13:30
    #14
    Anonym (fvgfg) skrev 2014-12-16 13:08:28 följande:
    Att det framställs som positivt. 
    Vem har framställt att kvinnlig otrohet är något positivt?

    Jag kan inte finna det,
    eller så förstår jag fortfarande inte vad du menar..?
  • Anonym (fvgfg­)
    Äldre 16 Dec 23:19
    #15
    Anonym (Man) skrev 2014-12-16 13:30:59 följande:
    Vem har framställt att kvinnlig otrohet är något positivt?

    Jag kan inte finna det,
    eller så förstår jag fortfarande inte vad du menar..?
    Rubriken "Nu är kvinnor mer otrogna" låter som att det vore en slags utvecklande process pappskalle. 
Svar på tråden Statistik om otrohet