• jacobsson92

    Vad är OK i ett förhållande - svek?

    Min sambo har haft mycket kontakt med andra tjejer via sociala medier, mest facebook. Där har det skrivit saker som jag inte tycker är okej när man är i ett förhållande - som sårat mig.

    Frågeställningar:

    Var går er gräns för sådant här? Vad är OK att skriva till andra tjejer egentligen? Antar att jag vill veta andras erfarenheter och hur skulle ni gått tillväga med att konfrontera er partner?

    Min sambo har bland annat skrivit liknande, "Kan tänka mig att dom kladdade mycket på dig där i Turkiet med tanke på ditt utseende? - det här sårar mig, vilket jag tycker borde räcka för att ens partner inte ska ens vilja tänka tanken på att skriva sådana saker till andra tjejer. Vet man att man sårar sin partner genom sina handlingar är min tanke att man i allra möjligaste mån försöker att undvika just det? - Man vill ju inte såra sin allra närmaste? Sedan har vi ju alla olika smärttrösklar. Ska dock tilläggas att detta är en mening av så många fler.

    Snälla, dela gärna med er. Håller på att tappa förståndet, känner mig liten och lite "nej, jag är värd att bli behandlad bättre än så här" just nu.

    Kram på er

  • Svar på tråden Vad är OK i ett förhållande - svek?
  • Anonym (?)

    Du vill förbjuda honom att tycka att andra är fina? Du vill förbjuda honom att ge andra komplimanger?

  • Nyfiken gul

    att ge komplimanger till andra tycker jag inte känns som något man bör bli irriterad eller sur över.  Det är inte flirt, det är inte intresse utan han har bara gett en komplimang . Han tycker så helt enkelt. 

    Varför ska man inte få säga komplimanger?   


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (***)
    Anonym (?) skrev 2013-10-21 22:25:00 följande:

    Du vill förbjuda honom att tycka att andra är fina? Du vill förbjuda honom att ge andra komplimanger?


    "Kan tänka mig att dom kladdade mycket på dig där i Turkiet med tanke på ditt utseende?  

    Är det denna mening som du tycker är en komplimang?
  • Anonym (?)
    Anonym (***) skrev 2013-10-21 22:28:17 följande:
    "Kan tänka mig att dom kladdade mycket på dig där i Turkiet med tanke på ditt utseende?  

    Är det denna mening som du tycker är en komplimang?

    Ja han menar ju att hon ser bra ut?

    Ingen raffinerad   komplimang, men ändå en komplimang.
  • jacobsson92
    Som jag skrev var det en mening av så många andra.
    KLART att han får tycka andra tjejer är fina och ge komplimanger, DET HANDLAR inte om det men skriver väl mer av vad som förekommit om det ger en klarare bild, till exempel :"I can teach you right and wrong hole", ska vi träffas, du är så fin

    Ville egentligen inte skriva det, men detta är en av de grövsta
  • Anonym (***)
    jacobsson92 skrev 2013-10-21 22:32:30 följande:
    Som jag skrev var det en mening av så många andra.
    KLART att han får tycka andra tjejer är fina och ge komplimanger, DET HANDLAR inte om det men skriver väl mer av vad som förekommit om det ger en klarare bild, till exempel :"I can teach you right and wrong hole", ska vi träffas, du är så fin

    Ville egentligen inte skriva det, men detta är en av de grövsta
    Det hade jag inte accepterat. Eller accepterat, jag hade ju inte kunnat göra något åt det, men jag hade verkligen funderat på om detta är rätt kille för mig.
  • jacobsson92

    Saken är att "I can teach you right and wrong hole" är en äldre femma, cirka 1 år. Vi hade en het diskussion om det  men nu har den här konversationen med en ny tjej kommit upp (den jag startande tråden med). Jag känner liksom att jag har sagt vad jag tycker är okej och inte, men det verkar inte gå fram.

  • Nyfiken gul
    jacobsson92 skrev 2013-10-21 22:32:30 följande:
    Som jag skrev var det en mening av så många andra.
    KLART att han får tycka andra tjejer är fina och ge komplimanger, DET HANDLAR inte om det men skriver väl mer av vad som förekommit om det ger en klarare bild, till exempel :"I can teach you right and wrong hole", ska vi träffas, du är så fin

    Ville egentligen inte skriva det, men detta är en av de grövsta
    frågan är ju om han säger det för att han vill verka ball och därmed bara är just ord - eller om han menar vad han säger?  VILL han träffa den här tjejen om det kommer till kritan? ÄR han intresserad? 

    eller är han bara stor i truten? 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jacobsson92
    Nyfiken gul skrev 2013-10-21 22:40:07 följande:
    frågan är ju om han säger det för att han vill verka ball och därmed bara är just ord - eller om han menar vad han säger?  VILL han träffa den här tjejen om det kommer till kritan? ÄR han intresserad? 

    eller är han bara stor i truten?

    Fast det är ju mer en tjej han har denna jargong gentemot? Och när det väl kommer till kritan så tror jag inte att han skulle göra något, men varför söka bekräftelse hos andra tjejer överhuvudtaget, och varför på det här sättet? - Framför allt som jag tidigare skrev . om ens partner UTTRYCKLIGEN sagt - detta sårar mig, då försöker man väl ändå undvika det?

    Vi verkar ha helt olika åsikter om vad som är okej och inte i ett förhållande.
  • Anonym (?)
    jacobsson92 skrev 2013-10-21 22:32:30 följande:
    Som jag skrev var det en mening av så många andra.
    KLART att han får tycka andra tjejer är fina och ge komplimanger, DET HANDLAR inte om det men skriver väl mer av vad som förekommit om det ger en klarare bild, till exempel :"I can teach you right and wrong hole", ska vi träffas, du är så fin

    Ville egentligen inte skriva det, men detta är en av de grövsta

    Ja men jag kan ju bara "bedöma" det du skriver..?
    Tycker du att det han skrev för ett år sen och ditt exempel i din ta är samma sak? 
  • Anonym (.....)

    Jag tycker det är okey att ge folk komplimanger, typ: ''Vad fin du är'' osv till vänner och så. När jag säger det så menar jag ju inget annat än att jag tyckte bilden var fin liksom. Men det du skrev - "Kan tänka mig att dom kladdade mycket på dig där i Turkiet med tanke på ditt utseende? - JAG hade inte uppskattat att min kille skrev så till en annan tjej. Jag hade aldrig skrivit så till en kille för jag tycker det låter flörtigt. Det sista du sa att han skrev hade jag bara spytt på, hade aldrig vart okey för mig att man säger så. Även om man inte menar att man vill ses så tycker jag ändå inte man skriver så - Det är ju bara äckligt. Du verkar ju inte heller tycka det är okey så då ska du inte acceptera det och bli sårad! Hur skulle han känna om det var tvärtom? Ne, acceptera inte sånt du blir ledsen av!

  • jacobsson92

    Klart att det inte är samma sak? Det är två olika meningar? Men tråden handlade i grund och botten om vad som är okej att skriva till andra tjejer och inte, sedan vill väl jag inte skriva ner allt som sagts mellan min sambo/andra tjejer, men förtydligande genom att skriva dit en av de grövsta sakerna som skrivits.

  • jacobsson92
    Anonym (.....) skrev 2013-10-21 22:50:54 följande:
    Jag tycker det är okey att ge folk komplimanger, typ: ''Vad fin du är'' osv till vänner och så. När jag säger det så menar jag ju inget annat än att jag tyckte bilden var fin liksom. Men det du skrev - "Kan tänka mig att dom kladdade mycket på dig där i Turkiet med tanke på ditt utseende? - JAG hade inte uppskattat att min kille skrev så till en annan tjej. Jag hade aldrig skrivit så till en kille för jag tycker det låter flörtigt. Det sista du sa att han skrev hade jag bara spytt på, hade aldrig vart okey för mig att man säger så. Även om man inte menar att man vill ses så tycker jag ändå inte man skriver så - Det är ju bara äckligt. Du verkar ju inte heller tycka det är okey så då ska du inte acceptera det och bli sårad! Hur skulle han känna om det var tvärtom? Ne, acceptera inte sånt du blir ledsen av!
    Skönt med någon som tänker i samma banor, hade tappat hoppet om att hitta någon sådan här...
  • Nyfiken gul
    jacobsson92 skrev 2013-10-21 22:52:51 följande:
    Klart att det inte är samma sak? Det är två olika meningar? Men tråden handlade i grund och botten om vad som är okej att skriva till andra tjejer och inte, sedan vill väl jag inte skriva ner allt som sagts mellan min sambo/andra tjejer, men förtydligande genom att skriva dit en av de grövsta sakerna som skrivits.

    om han hör vad du säger o faktiskt inte bryr sig så har du ett större problem än just bara vad han skriver till tjejerna. ... 

     
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • jacobsson92
    Nyfiken gul skrev 2013-10-21 22:54:50 följande:
    om han hör vad du säger o faktiskt inte bryr sig så har du ett större problem än just bara vad han skriver till tjejerna. ... 

     
    Det kan och vill jag bedöma på egen hand, tack ändå
  • Anonym (.....)
    jacobsson92 skrev 2013-10-21 22:54:21 följande:
    Skönt med någon som tänker i samma banor, hade tappat hoppet om att hitta någon sådan här...
    Ne jag fattar inte hur vissa killar tänker, varför måste man liksom skriva till andra tjejer?
    Men du ska faktiskt inte acceptera det när du blir ledsen. Du säger ju till honom att det sårar dig och han lyssnar inte. Han verkar inte respektera det du säger.. Men är det såå viktigt att skriva till dessa tjejer fastän du säger till honom så verkar han inte vara något att ha. Han slutar inte hellre att skriva och riskerar att förlora dig. 
  • Anonym (Kalinka)

    alltså - vad som är okej o inte okej i ett förhållande är ju upp till varje par att själva bedöma utifrån sitt eget förhållande. 

    Men grejen är ju att om något som händer inom ett förhållande sårar en annan människa och gör att tillit o respekt blir spottat på så har man gått över en gräns som inte är okej och då har man skaffat sig ett problem.

    Kan problemet lösas på ett bra sätt och båda parter kan gå vidare så är det ju bra. Men om en part inte vill inse att något är fel så har man ett större problemområde än att själva akten som sårar.   För då sårar han ju dig TVÅ gånger, först genom att göra dig lessen genom aktiva handlingar som nu i ditt fall att han skriver det du berättar här och sen andra gången genom att strunta i att du blir sårad och forstätter i samma stil.  
     Det är inte okej nånstans och du är defintivt inte snurrig , du tänker rätt.  Har du en gång påtalat problemet och han väljer att inte lyssna har han faktiskt redan gjort sitt val. 

    En del par i min bekantskapskrets skulle faktiskt klassa detta som otrohet. Man måste inte ha sex med någon för att det ska vara otrohet. Men grova kommentarer, sexuella anspelningar o rent öppet fråga om man ska träffas osv har absolut varit skäl för otrohet och källa till separation.

    Just think about it....  

  • jacobsson92
    Anonym (Kalinka) skrev 2013-10-21 23:21:27 följande:
    alltså - vad som är okej o inte okej i ett förhållande är ju upp till varje par att själva bedöma utifrån sitt eget förhållande. 

    Men grejen är ju att om något som händer inom ett förhållande sårar en annan människa och gör att tillit o respekt blir spottat på så har man gått över en gräns som inte är okej och då har man skaffat sig ett problem.

    Kan problemet lösas på ett bra sätt och båda parter kan gå vidare så är det ju bra. Men om en part inte vill inse att något är fel så har man ett större problemområde än att själva akten som sårar.   För då sårar han ju dig TVÅ gånger, först genom att göra dig lessen genom aktiva handlingar som nu i ditt fall att han skriver det du berättar här och sen andra gången genom att strunta i att du blir sårad och forstätter i samma stil.  
     Det är inte okej nånstans och du är defintivt inte snurrig , du tänker rätt.  Har du en gång påtalat problemet och han väljer att inte lyssna har han faktiskt redan gjort sitt val. 

    En del par i min bekantskapskrets skulle faktiskt klassa detta som otrohet. Man måste inte ha sex med någon för att det ska vara otrohet. Men grova kommentarer, sexuella anspelningar o rent öppet fråga om man ska träffas osv har absolut varit skäl för otrohet och källa till separation.

    Just think about it....  
    Tack för att det finns folk som förstår hur man tänker och för att det finns dem som kan dela med sig av sina tankar. Skönt att veta att det finns vettiga människor som tar sig sin tid att ens svara på mina tankar.

    Det är en jättefin kille, men som jag skrev så sårar detta mig. Jag vet att han tar bort facebook konversationer för att dölja vad som skrivs samt så är telefonen alltid med när han går på toa, när han duschar, när han hämtar tidningen... Ja, det är mycket som känns konstigt. Vem tar med sig sin telefon VARJE gång han/hon går på skitan? Hmm, ja det tåls verkligen att funderas på. Ett tag funderade jag på att kontakta tjejen han nu skriver med och skriver : FUCK OF :D, hehe. Inser ändå att det inte är hon som är problemet, MEN var sugen....
  • Anonym (?)
    jacobsson92 skrev 2013-10-21 22:52:51 följande:
    Klart att det inte är samma sak? Det är två olika meningar? Men tråden handlade i grund och botten om vad som är okej att skriva till andra tjejer och inte, sedan vill väl jag inte skriva ner allt som sagts mellan min sambo/andra tjejer, men förtydligande genom att skriva dit en av de grövsta sakerna som skrivits.


    Jag tycker att man absolut får ge andra komplimanger. Jag tror inte på förbud eller hinder. Jag och min partner litar på varann. Vi reser på olika håll då o då, vi reser en del i våra arbeten också utan varann sov osv osv. Min partner är snygg, charmig o social - vet att många tror att han flörtar med dem när han enbart är trevlig. Jag själv kan säkert uppfattas som flirtig, fast jag aldrig någonsin skulle göra något som sårade, förnedrade eller skadade min partner.

    Så du och jag har nog helt olika syn på det hela... 

    Dessutom tycker jag att du är rätt otrevlig i dina svar, vilket är konstigt och tråkigt. 
Svar på tråden Vad är OK i ett förhållande - svek?