• Gammal mamma

    Gravid trots allt

    När jag fick barn förra gången för snart 4 år sen fick jag reda på att jag inte kan få fler. Vår dotter blev till genom ivf o läkarna sa att om de steriliserade en fertil kvinna så var hennes chanser större än mina att bli gravid. Nu ca 2 månader innan jag fyller 45 så är jag gravid igen... utan ivf. Jag förstår inte att det är sant! Har varit hos läkare o fått det bekräftat men allt känns overkligt. Jag kräks o mår fruktansvärt illa, brösten är spända och jag känner mig supergravid. Jag är i v 7 nu. Finns det andra mammor som är lika gammal som jag?

  • Svar på tråden Gravid trots allt
  • Jag är bara jag

    Jättestort grattis! Glad Man ska aldrig säga aldrig om man inte verkligen är konstaterat steril eller passerat klimakteriet,det har jag lärt mig efter alla år vi försökt få barn. Har en bekant som försökte ca 5 år och fick barn vid 47,5! Förvånad För egen del har vi gett upp med egna ägg och ska göra EA så jag kommer vara 45 när jag får barn. Gammal,ja,ovanligt,ja,men skrämmer det mig? Icke!

  • Gammal mamma

    Även om vi var i ivf branschen under flera år så vet jag inte vad EA betyder. Vad är det? Hoppas verkligen att allt går bra för er. Det är så att 2 läkare sagt åt mig att jag är steril därför är jag o min man chockade... minst sagt... men en stark önskan o förhoppning att allt ska gå bra börjat att spira. Hade en svår graviditet som slutade med akut kejsarsnitt i v 32 med vår dotter men bara det går bra så uthärdar jag allt. Känns uppmuntrande att höra om andra gamla mammor. Jag kommer vara ca 45,5 när detta barnet kommer o min man 51. Önskar så att allt ska gå bra!

  • Jag är bara jag

    Embryoadoption eller embryodonation är när man adopterar (köper m.a.o) ett embryo med helt annat genetiskt ursprung och gör ET eller FET. Antingen över från vanlig IVF (ovanligt numer) eller från donatorer där embryona är frysta eller där man gör nya och gör ET. Vi ska köpa frysta från donatorer och göra stimulerat FET. Jag blir biologisk mamma,men inte genetisk mamma och eftersom vi inte matchar utseende har vi ingen aning alls hur barnet/barnen kan komma att se ut. Spännande!

    Läkarna var uppenbarligen för snabba att uttala sig om din/er fertilitet så tji fick dom! Tungan ute Jag hoppas verkligen det går bra för dig! Om man får lite krämpor och halvdan förlossning må så vara känner jag själv,bara man får ut ett levande barn. Glad Om man ska tro nåt på alla myter innebär illamående en "starkare" graviditet så vi tror på den myten för din del tycker jag! Solig

    Hoppas innerligt kunna följas åt,blir jag gravid blir jag det i början av december. Drömmer

  • Gammal mamma

    Va spännande! Håller tummarna för dig... Skriv när du vet ngt mer... Så hoppas vi på att slå följe ;) Har du barn sen tidigare eller blir detta första?

  • NenneLo

    Grattis!


    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Jag är bara jag
    Gammal mamma skrev 2013-10-23 16:43:06 följande:
    Va spännande! Håller tummarna för dig... Skriv när du vet ngt mer... Så hoppas vi på att slå följe ;) Har du barn sen tidigare eller blir detta första?

    Tack! {#emotions_dlg.flower} Det blir vårt/våra första barn efter drygt 7 års försök med inseminationer,IVF och bara missfall. Kommer följa dig och uppdatera mig själv.
  • Gammal mamma

    Va roligt att få Grattis! Trodde att de flesta skulle undra om vi är tokiga som skaffar barn sent i livet o tycka synd om vårt/våra barn.

  • NenneLo
    Gammal mamma skrev 2013-10-23 17:56:57 följande:
    Va roligt att få Grattis! Trodde att de flesta skulle undra om vi är tokiga som skaffar barn sent i livet o tycka synd om vårt/våra barn.
    Jag ser inget fel i det, lika lite som jag ser fel i att vara ung mamma! Tycker också det är fantastiskt vilka vändningar livet tar ibland, som att få höra att man aldrig kommer få fler barn, men ändå blir gravid. Det måste ju bara vara menat att det ska bli så då?!Solig
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • livetsmitt

    Grattis!

    Jag blev också gravid helt spontant när jag var 44 år och 10 månader. Vår dotter föddes när jag var 45 ½ år. Hon mår prima och är nu tre år.

    Nu är jag drygt 48 och har försökt få till ett syskon till vår dotter i två års tid (provat akupunktur, DHEA osv, dock ingen ivf eller äd). Vi har precis lagt ned våra syskonförsök, eftersom jag så uppenbart har kommit i klimakteriet med helt oberäknelig mens och eftersom vi är nöjda med det barn vi har (plus att jag faktiskt inte orkar försöka längre, det är så enormt tärande). Det är en sorg att inte kunna få flera barn, men samtidigt har jag en oerhörd glädje i det barn jag har. Dessutom är jag i bra form och orkar mycket, så att jag är en äldre mamma tänker jag inte så mycket på. I Stockholm finns det dessutom massor av "äldre" mammor. Däremot tänker jag mycket på att jag är en enbarnsmamma, men det är ju inte alltid åldersrelaterat.

    Varmt lycka till! 

Svar på tråden Gravid trots allt